پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۷۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
کارشناس حوزه کشت و صنعت گفت: بر اساس تهاتر بین کشورها، ایران نفت به فروش رسانده و به جای آن برنج وارد می شود که در نهایت معادل ریالی آن توسط وارد کننده به دولت پرداخت می شود.بهاری تصریح کرد: به واسطه اینکه برنج های وارداتی نسبت به تولید داخلی قیمت ارزان تری دارد، دولت درصدد قرار دادن این محصول خارجی در سبد اقشار کم درآمد است، همچنین با توجه به اینکه برنج جز کالاهای استراتژیک نبوده و در ردیف 23 کالای اساسی قرار دارد باید تعادل آن را در بازار مصرف حفظ کرد.

شعار سال: یک کارشناس حوزه کشت و صنعت درباره واردات برنج توسط دولت به خبرنگار تیتریک، گفت: برنج جز قوت غالب مردم است و در سبد مصرفی آنها قرار دارد زیرا سالیانه هر ایرانی بین 20 الی 25 کیلو برنج مصرف می کند.

کاظم بهاری افزود: سهم تولیدات داخلی پاسخگوی جمعیت مصرفی کشور نیست و بر اساس معادله مصرف، تولید در برابر واردات سهم بسیار ناچیزی دارد، اگرچه برای نخستین بار ایران توانست در سال جاری 5 درصد صادرات برنج داشته باشد.

وی اظهار داشت: بر اساس مباحث اقتصادی زمانیکه قیمت یک کالا افزایش می یابد، کالای مشابه آن در بازار برای اقشار ضعیف وجود داشته باشد، با افزایش قیمت برنج ایرانی به یکی از دلایل نهاده ها، دستمزد، سطح تقاضا، قدرت خرید، تورم و ...مردمی که در لایه های سوم و چهارم اقتصاد قرار می گیرند ناچار هستند سراغ برنج های ارزان قیمت بروند.

بهاری تصریح کرد: به واسطه اینکه برنج های وارداتی نسبت به تولید داخلی قیمت ارزان تری دارد، دولت درصدد قرار دادن این محصول خارجی در سبد اقشار کم درآمد است، همچنین با توجه به اینکه برنج جز کالاهای استراتژیک نبوده و در ردیف 23 کالای اساسی قرار دارد باید تعادل آن را در بازار مصرف حفظ کرد.

وی گفت: کمبود برنج خارجی، افزایش قیمت برنج ایرانی را به دنبال خواهد داشت و به دلیل افزایش تقاضا قیمت سیاه برای این محصول در بازار ایجاد می شود، لذا دولت با استراتژی نگه داشتن قیمت ها و جلوگیری از تورم در برنج ایرانی اجازه واردات برنج را داده است.

بهاری افزود: زمانیکه ایران برنج با کیفیت تولید نکند بازار رقابتی را از دست خواهد داد، لذا باید کیفیت را در یک سطح تعریف شده نگاه دارد اما باید دید رانت دست چه کسانی است که اجازه واردات برنج را خواهند داشت.

وی اظهار داشت: گروه هایی که در گذشته واردات برنج انجام داده اند یا با شرکت های هند، پاکستان، آرژانتین، اروگوئه، برزیل معامله داشته و به یک تعادل تجاری برای خرید برنج رسیده اند، برای واردات اولویت دارند.

بهاری اظهار داشت: با توجه به دستورالعملی که یکم آبان ماه وزارت خانه مربوطه اعلام کرد، افرادی که سابقا واردات یک کالا را انجام داده اند مجاز به واردات هستند و در مقوله کالاهای استراتژیک مبحث توان مالی پرداخت حائز اهمیت است زیرا همه که چنین سرمایه ای در اختیار ندارند.

وی تصریح کرد: بر اساس تهاتر بین کشورها، ایران نفت به فروش رسانده و به جای آن برنج وارد می شود که در نهایت معادل ریالی آن توسط وارد کننده به دولت پرداخت می شود و در ادامه دولت نیز از نفت فروخته شده معادل ارزی اجناس را به کشور مقابل تحویل خواهد داد.

کارشناس حوزه کشت و صنعت در خاتمه خاطرنشان داشت: از یکم آبان ماه طی بخش نامه ای گروه بندی کالا برای اختصاص ارز 4200 تومانی حذف شد و واردات همواره زمینه رانت را برای عده ای فراهم خواهد کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته سایت خبری تیتر یک تاریخ انتشار 12آذر 97، کدخبر: 154803، www.titre1.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
س.ح75
اره دیگه به هر حال یک عده سودجو همیشه اماده هستن دیگه
خدا لعنتشون کنه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
س.ح75
اره دیگه به هر حال یک عده سودجو همیشه اماده هستن دیگه
خدا لعنتشون کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین