پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۳۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷
روز گذشته نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با رئیس سازمان صداوسیما، انتقادهای اساسی به این سازمان وارد کردند.

شعارسال: روز گذشته نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با رئیس سازمان صداوسیما، انتقادهای اساسی به این سازمان وارد کردند.

 روزی که همه مسئولان به‌صورت نمادین به فکر دانشجویان می‌افتند. قشر عظیمی از جمعیت جوان امروز در دانشگاه‌های مختلف کشور دانشجو هستند و هر کدام مطالبه، دغدغه و نظراتی دارند که یک سال‌ آنها را در سینه جمع کرده‌اند تا در روز دانشجو که سر و کله مسئولان در دانشگاه‌ها پیدا می‌شود، مطرح کنند.

در این بین تشکل‌های انقلابی به‌عنوان نماینده دانشجویان کشور، امکان انتقال صدای دانشجویان به مسئولان، بیشتر برایشان فراهم است و به مناسبت ۱۶ آذر دیدارهای مختلف با مسئولان سطح عالی نظام برگزار می‌کنند.

عبدالعلی علی‌عسگری رئیس سازمان صداوسیما بالاخره بعد از سه سال تلاش اتحادیه‌های دانشجویی حاضر به دیدار با آنها شد و می‌توان گفت به‌رغم تلاش‌های بسیار نتوانست از تیررس جریان دانشجویی خارج شود.

ساختمان شیشه‌ای جام‌‌جم، روز گذشته میزبان دانشجویان با گرایش‌های مختلف سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و انقلابی بود، بالاخره رئیس با ۳۰ دقیقه تأخیر خدمت دانشجویان رسید. جریان دانشجویی سال‌هاست به رسانه ملی انتقادهای اساسی دارد؛ کمتر از ۶ ماه پیش بود که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در دیدار با مقام معظم رهبری لب به گلایه از صداوسیما گشودند، جلسه دیدار با رهبری تبدیل به جلسه انتقاد از رسانه پراشکال ملی شده بود و تقریباً،‌ این رسانه در تیررس تمام سخنرانی‌ها قرار گرفت.

عسگری باید خود را آماده کرده باشد تا همه این انتقادات را بشنود و دانشجویان نیز منتظر بودند تا پاسخ‌ها و توجیهات رئیس رسانه ملی را بشنوند. در این جلسه یک نقطه اشتراک بین دانشجویان انقلابی و اصلاح‌طلب وجود داشت و آن هم انتقاد، انتقاد و انتقاد از صداوسیمای کشور بود.

سلبریتی‌پروری در صداوسیما

حسن بکتاشی دبیر اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران که به نمایندگی از تشکل‌های دانشگاه‌ آزاد به‌عنوان نفر اول سخنرانی کرد در گفتگو با خبرنگار آنا از مهم‌ترین سخنانی که در این جلسه مطرح کرده است، می‌گوید. معضل سلبریتی‌‌پروری موضوعی بود که وی در صحبت‌های خود به آن پرداخت.

بکتاشی در بخشی از سخنان خود گفت: «سلبریتی‌هایی با بودجه بیت‌المال پرورش داده می‌شوند و بعد از شهرت در معضلات امنیتی و اجتماعی ورود پیدا کرده و مشکلات و هزینه‌هایی برای کشور ایجاد می‌کنند. با بودجه بیت‌المال با این هزینه‌های گزاف افراد این‌چنینی پرورش داده می‌شوند».

وی با مثالی از بازیگر خانم سریال پدر گفت: «خانمی در سریال، چادر به سر دارد، با پول بیت‌المال معروف می‌شود و در فضای مجازی عکس‌های نامناسب و بدون حجاب منتشر می‌کند. استفاده از اینگونه افراد توسط صداوسیما تبلیغ ضد فرهنگ است».

دبیر اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران همچنین اظهار کرد: «باید از نیروهای نخبه فرهنگی در سریال‌ها و فیلم‌ها استفاده شود تا بعد از شهرت، هزینه‌ای ایجاد نکنند. صداوسیما افراد گمنام را در قالب مجری و بازیگر به شهرت می‌رساند و بعد از اینکه در فضای مجازی رفتار ناهنجاری از خود نشان می‌دهند آنها را ممنوع‌التصویر می‌کنید؛ این کار مصداق نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است».

بعد از بکتاشی، اسماعیل کوهی‌مقدم و مژگان صلایی به نمایندگی از دفتر تحکیم وحدت به سخنرانی پرداخته و انتقادهایی درباره برنامه‌های صداوسیما در حوزه زنان و پرداختن به موضوع آسیب‌های زنان مطرح کردند.

سارا عاقلی دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با انتشار پستی در اینستاگرام خود نیز به روایت این جلسه پرداخت و نوشت: «روزی که گذشت دانشجویان از اتحادیه‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی با گرایش‌های متنوع با رئیس رسانه ملی دیدار داشتند. جلسه پنج ساعته و نسبتاً خوبی که نکات متنوعی در آن رد و بدل شد؛ ولی اگر قرار است به تبادل نظر و فایده بینجامد باید استمرار داشته باشد و حضور علی‌عسگری را در جمع‌های دانشجویی می‌طلبد

وی در بخش دیگری از پست خود نوشت: «جوانگرایی،‌ مطالبه درباره وضعیت بازنشستگان رسانه ملی، توضیح خواستن پیرامون رویکردهای داخلی سازمان که ممکن است حضور یک مدیر جوان را تاب نیاورند و با رئیس شبکه جوان همان کاری را بکند که با رئیس سابق سازمان کرد؛ از نکات دانشجویان بود. رئیس رسانه ملی هم در مقابل از تاب‌آوری مدیر جوان گفت و درباره تلاش برای ابقای بازنشستگان به نیاز سازمان اشاره و عنوان کرد این وضعیت تا پایان سال ادامه دارد و پس از آن تغییر می‌کند و عملاً موسم موج دوم مطالبه درباره بازنشستگان را مشخص کرد».

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت خاطرنشان کرد: «عدم ورود بهنگام رسانه ملی درباره مسائل روز مانند اعتراضات دی‌ماه، که عملاً میدان شایعه‌سازی را برای برخی رسانه‌ها فراهم می‌کند نقد دیگر دانشجویان بود. جلسه امروز هم نکات مثبت داشت هم نکات منفی؛ مشخص است که در یک جلسه پنج ساعته به تمام سؤالات و نقدهای ما پاسخ داده نشد».

استثنایی برای صداوسیما در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان وجود ندارد

نوبت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان بود که سه نماینده از آنها به سخنرانی پرداختند. مهدی‌پور دبیر این اتحادیه سخن خود را با موضوع اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در سازمان صداوسیما آغاز کرد؛ چرا با وجود وضع قانون شما خواسته‌اید که تعدادی از مسئولان بازنشسته در صدا و سیما باقی بمانند؟ تا کی قرار است این تعداد افراد بازنشسته در رسانه ملی باقی بمانند، قانون برای همه یکی است و باید درست اجرا شود؛ مخصوصاً رسانه ملی که باید مطالبه‌گر این قانون باشد، با عدم اجرای آن دستش بسته خواهد شد.

متین منتظمی دبیر سابق اتحادیه جامعه اسلامی نیز با انتشار دو توئیت، چکیده سخنان خود در این جلسه را روایت کرده است.

وی آورده است: «در جلسه با رئیس سازمان صداوسیما از ایشان درباره قراردادهای پسرش با رسانه ملی پرسیدم که آقای علی‌عسگری گفت پسرشان قراردادی با این سازمان ندارد».

دبیر سابق اتحادیه جامعه اسلامی در توئیت دیگری نوشت: «به رئیس رسانه ملی گفتم باید شأن رئیس این سازمان حفظ شود نه اینکه پسر فلان آقا او را از خانه بیرون کرده و فیلمش را در فضای مجازی پخش کند

مدیران پیر و مرتجع در ساختار خپل صداوسیما همه را ناامید کرده است

محمدحسین صبوری با لحن و روش همیشگی اعضای جنبش عدالتخواه دانشجویی، نیز انتقادات خود را مطرح کرد. وی نقدهای خود را در دو بخش ساختار و محتوای صداوسیما بیان کرد: «سازمان صداوسیما برعکس وظیفه‌اش که باید چابک باشد ساختار خپلی دارد و در اصلاح ساختارها نیز بعد از حضور شما ارتجاع داشته‌ایم و با آوردن مدیران پیر و مرتجع همه امیدها را ناامید کردید».

وی ادامه داد: «این اصرار شما و به در و دیوار زدن‌هایتان برای نگه‌داشتن برخی رفقایتان در سازمان جای تعجب دارد. شما نمی‌توانید ادعا کنید کمبود نیرو داریم چراکه شما به حزب‌اللهی‌ها و جوانان انقلابی بها ندادید و فرصت را برای رشدشان مهیا نکردید؛ شما چندین سال رئیس دانشکده صداوسیما بودید مگر تربیت چهار مدیر رسانه‌ای سخت‌تر از تربیت دانشمند هسته‌ای است؟ شائبه پیش می‌آید نکند که اصلاً میلی به پیشرفت و حرکت رو به جلو و بها دادن به نیروهای انقلابی ندارید».

دبیر اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی در انتقاد بخش محتوایی خود عنوان کرد: «تبلیغات بازرگانی صداوسیما محلی شده است برای به دست آوردن هر نوع پول کثیفی. ترویج مردم به مصرف‌گرایی کثیف، مثل برنامه‌دادن چندین ساعته برای بعضی کالاها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا کالاهای لوکس و خارجی. در مسائل استراتژیک و راهبردی و مهم شما کاملاً منفعل بودید و با این انفعالتان ضربات مهلکی به انقلاب اسلامی وارد کردید، مثل انفعالتان در رابطه با برجام، FATF، معاهده پاریس، انرژی هسته‌ای و تجربه شدن مذاکره و ...» .

وی ادامه داد: «ارتجاع دیگری که شما زحمت رقم زدن آن را کشیدید این بود که بسیاری از بخش‌ها و آیتم‌های خوب اخبار را تعطیل کردید. مثل صرفاً جهت اطلاع، حاشیه‌های پزشکی، سرزده و ... و به جایش برنامه بدون تعارف که دقیقاً باتعارف‌ترین برنامه سازمان است و دم خروسش را هم که در جریان وزیر بهداشت، کامل بیرون زد جایگزین کردید».

طبق شنیده‌های اعضای حاضر در جلسه، رئیس رسانه ملی به برخی سئوالات پاسخ داده و برخی را بی‌پاسخ گذاشته یا حداقل پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای نداشته است ولی صرف اینکه رئیس نهاد مهمی در کشور پنج ساعت سخن، انتقاد و حتی اعتراض گرایش‌های مختلف فکری دانشجویان را بشنود قابل تقدیر است. باشد که روزی مسئولان نهادهای به‌اصطلاح انتخابی به‌صورت نمادین هم که شده یک روز در سال به فکر دانشجویان باشند و به دغدغه و مطالبات آنها گوش فرادهند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 14آذر 1397 ، کدخبر: 331676،www.ana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین