پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۷۴۴۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
مسئول نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر گفت: دانشگاه با توجه به فشار‌های مالی که دارد، شاید نتواند در این بخش وارد شود، اما تلاش خود را انجام می‌دهد در واقع نیاز بسیار است و از طرفی دیگر بودجه‌ها محدودیت دارد.

شعار سال: حجت الاسلام میراحمدی، مسئول نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر پیرامون ازدواج دانشجویی در این دانشگاه گفت: در خصوص بحث ازدواج دانشجویی و برگزاری جشن‌های ازدواج در حقیقت توجه به این نکته بود که گفتمان تشکیل خانواده از طریق دانشگاه‌ها به یک گفتمان رایج تبدیل شود؛ چرا که این گفتمان یک گفتمان دینی و ارزشی است. تجربه نیز نشان داده است که وقتی موضوعاتی از این دست در حوزه‌های اجتماعی دینی و فرهنگی از دانشگاه‌ها شروع می‌شود، در سایر بخش‌های جامعه نیز انعکاس مثبتی دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری از برگزاری مراسم ازدواج دانشجویی حمایت ویژه‌ای کرده و در جشن‌های ازدواج دانشجویی پیام‌های خاص خود را فرستاده اند، این جشن‌ها برای این است که موانع ازدواج برطرف شود. بخش عمده‌ای از موانع فرهنگی مثل چشم و هم چشمی، تفاخرات و مواردی از این دست است که با برگزاری جشن‌های این چنینی برداشته می‌شود و برگزاری ازدواج‌های دانشجویی از تشدید چنین موانعی در بین جوانان جلوگیری می‌کند.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه امیرکبیر گفت: علاوه بر موانع فرهنگی که بر سر راه ازدواج جوانان قراردارد، ما با موانع اقتصادی به ویژه در مسکن جوانان دانشجو برای ازدواج روبرو هستیم. این مسئله توسط همکاران من نیز از قبل پیگیری شده است که برای مسکن جوانان دانشجو باید کاری کنیم؛ چرا که وقتی ما جوانان مان را تشویق به ازدواج می‌کنیم، باید برایشان شرایط مسکن و اشتغال را نیز در نظر بگیریم و فکری کنیم.

میراحمدی ادامه داد: این مسئله یک مدل و الگویی می‌خواست که خوابگاه‌های متاهلی می‌توانست مدل مناسب و ارزشمندی در این مورد باشد؛ اما یک لوازمی نیاز دارد که به نظر من دولت‌ها به این موضوع توجه آنطور که باید و شاید توجهی نکردند؛ چرا که می‌توانستند در این زمینه با حمایت‌های خاص خود شرایط مسکن را برای دانشجویان فراهم کنند، به خصوص آن زمانی که مسکن مهر مطرح شد مسکن مهر دانشجویی بسیار می‌توانست کمک کننده باشد؛ اما متاسفانه ما با سیاست‌هایی مواجه شدیم که این سیاست‌ها در حوزه خوابگاه متاهلی بیشتر انقباضی بود تا انبساطی و این خوابگاه‌ها محدودیت پیدا کردند دانشگاه‌ها نیز برای ایجاد مسکن‌های دانشجویی و خوابگاه‌های متاهلی محدودیت‌هایی دارند.

وی افزود: پیشنهاد ما به صورت مشخص این است که حالا چه به کمک‌های مردم و چه به صورت‌های دیگر اوقاف، شهرداری ها، وزارت جوانان می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند و این بار را از روی زمین بردارند. ما اگر یک الگوی مسکن متاهلین را در اختیار داشته باشیم جوانان به ازدواج تشویق می‌شوند. امروز به جد باید بگویم وقتی که بچه‌ها ازدواج می‌کنند به خصوص در شهر تهران برای تهیه مسکن حداقلی دچار مشکل هستند به خصوص در مجموعه دانشجویی.

مسئول نهاد دانشگاه امیرکبیر افزود: ما در نهاد رهبری دست مان برای انجام این گونه کار‌ها بسته است، اما پیگیری‌ها را انجام میدهیم، اما نیاز جدی و اساسی به یک همکاری گسترده تری است که مجموعه‌های مختلف باید به این موضوع بپردازند.

وی گفت: دانشگاه‌ها با توجه به فشار‌های مالی که بر او وارد می‌شود در شرایطی است که نتواند در این بخش وارد شود، اما تلاش خود را انجام می‌دهد در دانشگاه امیرکبیر برای اینکه خوابگاه‌ها توسعه یابد خیلی تلاش انجام می‌شود، اما نیازها بسیار است و از طرفی دیگر بودجه‌ها محدودیت دارد و واقعا نیاز به این است که مسئولان دیگر به میان بیایند و این مسئله به صورت شایسته و بایسته حل شود.

این مسئول نهاد با اشاره به تعداد واحدهای خوابگاه متأهلی گفت: حدود ۶۰ واحد متاهلی خوابگاه دانشجویی برای دانشجویان دانشگاه امیرکبیر موجود است که این مقدار کافی نیست. البته باید بگویم در یک مقطعی تعداد از این نیز کمتر بود، اما در چند سال گذشته با تلاش‌هایی که شد این تعداد افزایش پیدا کرد و به شصت رسید، اما این تعداد پاسخگوی جوانان دانشجوی متاهل ما نیست؛ البته همین مقدار هم با تلاش و پیگیری به دست آمده است و در هرصورت باید بخش‌های مختلف از دانشگاه‌ها در این زمینه حمایت کنند تا این کار به نحو شایسته انجام شود و معمولا نیز در دولت‌ها این بخش مورد غفلت واقع شده است. آنچه که ما در صحنه عمل می‌بینیم این است که اگر وزارت علوم تدابیری هم اندیشیده باشد، اما بین تصمیمات و عمل فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

میر احمدی اظهار کرد: ما به عنوان مجموعه‌ای که با دانشجویان در ارتباط هستیم این نیاز را به خوبی احساس می‌کنیم، ولی نمی‌توانیم به صورت مستقیم این نیاز را برطرف کنیم، اما معمولا در جلسات و ارتباطاتی که با مسئولان دانشگاه داریم این موضوع را منتقل می‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا افرادی را که می‌توانند این مشکل را برطرف کنند این موضوع را در میان بگذاریم، اما به نظر من این موضوع کمک‌هایی فراتر از دانشگاه را می‌طلبد و باید در سطوح عالی‌تر تصمیماتی در این باره گرفته شود حتی مجلس شورای اسلامی نیز می‌تواند در این زمینه ورود کرده و بودجه‌ای برای این موضوع در نظر بگیرد .

وی گفت: اگر کشور چهار میلیون دانشجو دارد که این افراد در سن ازدواج هستند یا از سن ازدواج آن‌ها گذشته باید به آن‌ها توجه شود. این از آن برنامه‌هایی است که باید مراجعی که نیرو‌های کلان‌تر و بودجه‌های بیشتری دارند با برنامه‌های ریزی کلان به حل و فصل این موضوع بپردازند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار 13 آذر 97، کد مطلب: 728725، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
0
س.ح75
فقط برخی دانشگاه ها و اونم فقط در تهران این شرایط رو دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین