پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۰۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
«ايران به عنوان يکي از ابداع‌کنندگان ورزش‌هاي هاکي معرفي شد». اين خبر جالبي بود که روز گذشته انتشار آن از سوي فدراسيون هاکي موجب غافلگيري خيلي‌ها شد. در حالي که تا پيش از اين همه فکر مي‌کردند تنها ورزش چوگان است که به نام ايرانيان ثبت جهاني شده، اما حالا گفته مي‌شود که هاکي هم ميراث ايرانيان است.

شعار سال: ورزش چوگان به عنوان يکي از قديمي‌ترين بازي‌هاي اجتماعي در جهان، از گذشته تا امروز رايج بوده است. تلاش‌هاي مسئولان فدراسيون هاکي براي معرفي‌کردن ايران به عنوان مبدع اين رشته از سال گذشته شروع شده و حالا به ثمر نشسته است. فدراسيوني‌ها با ارائه مستندات لازم به سران جهاني هاکي توانسته‌‌اند آنها را مجاب کنند اين ايراني‌ها بوده‌‌اند که از دو، سه هزار سال پيش، دست به چوب بوده‌‌اند و هاکي بازي مي‌کرده‌اند. البته اين ورزش در زمان ايران باستان نه با اسم هاکي بلکه به اسم «چنتي» نام‌گذاري شده و شهرت داشته است. حسن اباذري، سرپرست فدراسيون هاکي در اين باره مي‌گويد: «طبيعي است که خيلي از مردم ايران ندانند يا باور نکنند که هاکي ورزشي بوده که ايرانيان در گذشته آن را ابداع کرده‌اند. چون متأسفانه اطلاع‌رساني خوبي در اين باره صورت نگرفته است. اما بايد بگويم که خوشبختانه آن‌قدر مستندات وجود دارد که بتوان ثابت کرد ايران در اين رشته نقش مبدع را داشته است. مهم‌ترين سندي که ما در اين رابطه داريم، منشور المپيک است که به عنوان سند برتر ورزش دنيا به حساب مي‌آيد. در مجموعه کميته بين‌المللي المپيک (IOC) که نقش بالاترين نهاد اجرائي ورزش جهان را دارد، به صراحت قيد شده که هاکي متعلق به ايرانيان است. حتي در موزه لوور پاريس و موزه فدراسيون جهاني هاکي که در انگلستان است، کتيبه‌ها و دست‌نوشته‌هايي وجود دارد که ثابت مي‌کند هزاران سال قبل در اين سرزمين ايرانيان چنتي يا همان هاکي بازي مي‌کرده‌اند.»
بنابر اظهارات اباذري، خواجه اسلم نويسنده‌اي پاکستاني است که 70 کتاب مختلف در مورد ورزش هاکي نوشته و در کتاب‌هاي خود به اين نکته اشاره کرده که در دو هزار سال قبل از ميلاد مسيح هاکي ميراث ايرانيان بوده است. طبق شواهد و مدارك موجود عده‌اي پيدايش هاکي را منتسب به غربي‌ها دانسته‌‌اند اما با پيدايش كتيبه‌اي كه به حدود پنج هزار سال قبل برمي‌گردد، نشان مي‌دهد مصريان باستان هم با چوب‌هاي سركج و خميده، به توپ ضربه مي‌زدند. اين در حالي است که همچنين شواهد ديگري موجود است كه ثابت مي‌کند پيش از مصريان، اصل اين ورزش از ايران باستان شكل گرفته است. اين بازي با توپ و چوب به دو صورت انجام مي‌شود. شكل اصلي و اوليه آن، هاكي به صورت امروزي است و نوع اشرافي يا نظامي آن به وسيله اسب انجام مي‌شود كه چوگان نام دارد و بعد از هاکي ابداع شده است.
اباذري که داور ممتاز بين‌المللي هاکي است، با اشاره به اين موضوع ادامه مي‌دهد: «مستنداتي وجود دارد که در عهد باستان علاوه بر ايران، مصر و يونان هم جزء کشورهايي بوده‌‌اند که در هاکي پيشينه داشته‌‌اند اما به صورت قطعي نيست. درباره اينکه فعاليت ايرانيان در هاکي چطور در آن دوران متوقف شده، واقعا اطلاعات دقيقي در دست نيست. مهم اين است که منشور المپيک به روشني در مورد نقش ايران در اين رشته توضيح داده است». هاکي نويني که در حال حاضر در دنيا مرسوم است و مسابقات آن برگزار مي‌شود به اسم انگليسي‌هاست. آنها با الگوبرداري از هاکي عهد باستان اين ورزش را قانون‌مند و به عنوان يکي از ورزش‌هاي پايه در مدارس اين کشور راه‌اندازي مي‌کنند.
مدرس فدراسيون جهاني هاکي در اين باره توضيح مي‌دهد: «هاکي از سال 1890 شکل قانون‌مندي به خود گرفت. به اين صورت که انگليسي‌ها آمدند و براي اين رشته کتاب قانوني را تدوين کردند. انگليسي‌ها الان به عنوان يکي از کشورهاي صاحب سبک در هاکي هستند. چراکه اين ورزش را در مدارسشان آموزش مي‌دهند. آنها در دوراني هم که در مناطق جنوبي ايران حضور داشتند، در شهرهايي مثل گچساران و مسجدسليمان هاکي بازي مي‌کردند و از اين طريق مردم ايران بهتر با آن آشنا شدند.»
در حال حاضر نام ايران به عنوان ابداع کننده هاکي در فدراسيون جهاني اين رشته ثبت شده است. مسئولان فدراسيون هاکي درصددند تا رايزني‌هاي لازم را هم انجام دهند که بتوانند مثل چوگان اين ورزش را هم در سازمان جهاني يونسکو ثبت جهاني کنند که از اعتبار دوچندان‌ برخوردار باشد. نکته درخورتوجه در مورد ايراني‌بودن ورزشي که تا به حال کمترکسي از آن خبر داشته، جايگاه ضعيف هاکي ايران در رقابت‌هاي جهاني و آسيايي اين رشته است. ايران در هاکي چمني در رده‌بندي فدراسيون جهاني رده 73 را دارد و در بين 17 تيم آسيايي شانزدهم است. البته هاکي‌بازان کشورمان در رقابت‌هاي سالني حرف‌هاي بيشتري براي گفتن دارند. آنها در آسيا تيم اول هستند و در جهان رده چهارم را در اختيار دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ 20 آذر 97، کد مطلب: 3313


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین