پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۵۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
نامزدهای اولیه جایزه قلم آمریکای سال ۲۰۱۹ در بخش‌های مختلف معرفی شدند و رمان«ماه پیشانی» نوشته شهریار مندنی‌پور با ترجمه سارا خلیلی در میان نامزدهای اولیه جایزه قلم آمریکا در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. بخش ترجمه جایزه قلم به نویسندگانی از کشورهای مختلف اهدا می‌شود که آثاری از آن ها به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد و ده اثر در این بخش به‌عنوان نامزد اولیه معرفی شده‌اند.

شعار سال: نامزدهای اولیه جایزه قلم آمریکای سال ۲۰۱۹ در بخش‌های مختلف معرفی شدند و رمان«ماه پیشانی» نوشته شهریار مندنی‌پور با ترجمه سارا خلیلی در میان نامزدهای اولیه جایزه قلم آمریکا در سال ۲۰۱۹ قرار گرفت. بخش ترجمه جایزه قلم به نویسندگانی از کشورهای مختلف اهدا می‌شود که آثاری از آن ها به زبان انگلیسی ترجمه شده باشد و ده اثر در این بخش به‌عنوان نامزد اولیه معرفی شده‌اند.

ترجمه آثار اسپانیایی با دو کتاب بیشترین حضور را در این فهرست دارند و آثاری از ایران، روسیه، ایسلند، ترکیه، فرانسه، نروژ و ایتالیا دیگر نامزدهای این بخش را تشکیل می‌دهند. «ماه پیشانی» (moon brow) نوشته شهریار مندنی‌پور با ترجمه سارا خلیلی که در سال ۲۰۱۸ در آمریکا منتشر شده و رمان از «شرق‌بریده» نوشته نگار جوادی نویسنده ایرانی - فرانسوی با ترجمه تینا کوور فرانسوی در فهرست ۱۰ نامزد جایزه سه‌هزار دلاری این شاخه جا گرفته‌اند.«ماه پیشانی» که به فارسی نوشته شده اما به زبان انگلیسی منتشر شده، روایتی درباره جنگ و صلح از زندگی امیر یمینی، سربازی است که داوطلبانه در جنگ ایران و عراق شرکت کرده است؛ کسی که تا پیش از آن در ربودن دل دختران جوان مهارت داشت. داستان دلدادگی‌ها و خشونت‌هایی را که امیر از سر گذرانده، دو فرشته‌ای روایت می‌کنند که بر شانه راست و چپ او نشسته‌اند.

بر اساس برخی روایات، «رقیب» که بر شانه راست فرد قرار دارد نویسنده کارهای نیک و «عتید» که بر شانه چپ قرار دارد نویسنده گناهان او هستند. بر اساس باورهای اسلامی این دو فرشته هنگام مرگ بر انسان ظاهر می‌شوند و در قیامت بر اعمال او گواهی می‌دهند. قرآن با تعابیر «رُسُل»، «کِرامَاً کاتِبینَ» و «حافظین» نیز از این فرشتگان یاد کرده است. قهرمان داستان که در یک خانواده مذهبی بالیده اما لامذهب است، دست چپ خود و بخشی از حافظه‌اش را در جنگ از دست می‌دهد. او از جنون هم رنج می‌برد. زنی اسرارآمیز که نمی‌تواند چهره‌اش را تشخیص دهد و پیشانی او اما مانند ماه تابان است، پیش چشمش می‌آید. کتاب مندنی‌پور با ترجمه سارا خلیلی توانسته نظر داوران جایزه «پن» را به خود جلب کند.

 در فهرست اولیه امسال جایزه قلم، ‌زنان نقش پررنگی دارند و آثاری چون «احساس آزادی کن» نوشته زادی اسمیت، «چگونه داستان زندگی خود را بنویسیم» نوشته آلکساندر چی، «سطح چشم» نوشته جنی ژای، «حقه» نوشته دومینیکو استارنان و ترجمه جومپا لاهیری، و «واشنگتن سیاه» نوشته اسی ادوگیان چند نمونه از آثار نویسندگان زن در این فهرست است. ۱۰ کتاب به‌عنوان نامزد اولیه جایزه پن در بخش کتاب‌اولی‌ها که به نام نویسنده آمریکایی رابرت وورث بنگهان خوانده می‌شود، انتخاب شده‌اند. جایزه کتاب اولی جایزه قلم به نویسنده‌ای اهدا می‌شود که اولین رمان و مجموعه داستان کوتاهش را در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده باشد. «فیل‌های شاد رقصان» نوشته چایا بووانسوار، «مرد خوش‌شانس» نوشته جمال برینکلی، «چند حقه» نوشته هلن دوویت، «زیرزمین و دیگر موزهها» نوشته ودران هوزیک، «داستان‌های خونین» نوشته جف جونز، «نیمه خدایان» نوشته آکیل کوماراسامی، «زندگی بزرگسالی او» نوشته جن اسکات، «ساکنین جزیره» نوشته جن سیلورمن، «سر آدم‌های رنگین‌پوست» نوشته نفیسه تامپسون اسپایرز و «سگ را بیرون بیاور» نوشته ویل ماکین ده اثری هستند که در فهرست اولیه بخش کتاب‌اولی‌ها حضور دارند.

در بخش کتاب آزاد که به بهترین اثر نویسندگان رنگین‌پوست که آثارشان را در سال ۲۰۱۸ در آمریکا منتشر کرده‌اند اهدا می‌شود، نویسندگانی چون نیکول چانگ، دیوید چاریاندی، اسی ادوگیان، تیرس کولمن، انجل گارسیا و جنی ژای حضور دارند. اسی ادوگیان در سال‌جاری در فهرست اولیه و نهایی جایزه‌های مهمی چون گیلر و من بوکر هم قرار گرفت و این سومین نامزدی مهم «واشنگتن سیاه» در سال‌جاری است. علاوه بر این سال گذشته جنی ژای با کتاب اولش در میان نامزدهای اولیه و نهایی جایزه قلم آمریکا در بخش کتاب‌اولی‌ها قرار داشت و این دومین‌بار است که در این فهرست قرار می‌گیرد. هیات داوران جایزه قلم آمریکا که ۵۰ سال است برگزار می‌شود از نویسندگان برنده جایزه‌های مهم، فروشندگان و ناشران کتاب و منتقدان تشکیل شده است. فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبی «پن» آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۱۹ اعلام می‌شود و مراسم اعطای جوایز روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در نیویورک برگزار خواهد شد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 22 آذر 97، کد مطلب: 3474160، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین