پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۸۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
کشور قطر از یک سال و نیم پیش به سبب پافشاری بر سیاست‌ها و استراتژی خود در منطقه که خوشایند حکومت سعودی نبود، با قطع روابط و تحریم و محاصره از سوی این رژیم به همراه امارات، بحرین و مصر روبرو شده است.

شعارسال: قطر با وجودی که از ژوئن 2017( یک سال و نیم پیش) در معرض محاصره، تحریم و قطع روابط از سوی چهار کشور عربستان، بحرین، امارات و مصر قرار دارد، طی این مدت توانست با مدیریت بحران در مقابل فشارهای فزاینده محاصره‌کنندگان خود مقاومت کرده و بر مواضع و سیاست‌های مستقلانه خود از ریاض پافشاری کند.

عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، مصر و چند کشور عربی دیگر از پنجم ژوئن سال 2017(دوشنبه 15 خرداد 96) پادشاهی قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و داشتن روابط گسترده با ایران تحریم و روابط خود را قطع کرده و عملا در محاصره اقتصادی، سیاسی و جغرافیایی قرار دادند. با وجود تلاش‌های برخی کشورها برای میانجیگری میان دوحه و ریاض، این بحران دیپلماتیک هنوز حل نشده است.

قطر روز سه شنبه 27 آذر (دیروز) روز ملی خود را به شیوه متفاوت جشن گرفت و با برگزاری رزمایشی بزرگ در ساحل دوحه که آن را بزرگترین رزمایش در تاریخ خود خواند، برای عربستان خط و نشان کشید و به سعودی و سه کشور دنباله‌روی آن یعنی امارات، مصر و بحرین اعلام کرد تسلیم شروط زیاده‌خواهانه و تحمیلی آنها نخواهد شد و همچنان بر رویکرد مستقل خود از این کشورها ادامه خواهد داد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در این مراسم در کنار پدرش شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی(امیر سابق) حضور داشت، انواع سلاح‌های جدید و پیشرفته از جمله موشک‌های پاتریوت آمریکا در این رزمایش به نمایش درآمد.


تعداد بازدید : 9

در پایان این رزمایش نظامی، امیر قطر با پای پیاده به گپ زدن با شهروندانی پرداخت که در طول نوار ساحلی دوحه تماشاگر این رژه بودند.

روز ملی قطر روزی است که دولت قطر در هجدهم دسامبر 1878 به دست شیخ جاسم به محمد پایه‌‌‌گذاری شد. امیر قطر همچنین به مناسبت این روز، شماری از زندانیان را مورد عفو قرار داد، دیوان امیری هم روز سه شنبه(روز گذشته) را تعطیل اعلام کرده بود.

روز گذشته در مراسم جشن روز ملی قطر، منطقه ساحلی دوحه شاهد قدرتمایی قطر در زمینه نظامی بود و تمام یگان‌های زمینی، هوایی، دریایی، دفاع هوایی و یگان امنیت داخلی«لخویا»، گارد امیری و ادارات امنیتی وزارت کشور از مقابل شیخ تمیم آل ثانی امیر قطر رژه رفتند. قطر در این رژه، توانمندی‌های نظامی خود را در حقیقت به رخ عربستان و سه کشور متحد آن کشید.

رسانه‌های قطری از مهارت بالا و حرفه‌ای‌گری و دقت بالا تمام نیروها و یگان‌های شرکت کننده در رزمایش‌های نظامی و همچنین آمادگی کامل نیروهای مسلح قطر برای حمایت از این کشور در برابر هرگونه تهدیدی(در اشاره به تهدیدهای رژیم سعودی) خبر دادند.

این رسانه‌ها گزارش دادند نکته قابل توجه در مراسم روز ملی قطر، نمایش انواع سلاح‌ها و تسلیحات پیشرفته اعم از جنگنده‌ها، سامانه‌های فناوری و همچنین تعداد زیادی زره‌پوش و سلاح‌های دفاعی جدید بود.

آسمان دوحه روز گذشته شاهد به پرواز درآمدن اسکادران‌هایی از انواع جنگنده‌های میراژ، آلفا جت، سامانه جنگنده‌های رافائل، جنگنده‌های تایفون، یورو فایترز، اف 15 کیو آی، هواپیماهای آموزشی بی سی 21 و انواع بالگردهای تهاجمی همچون آپاچی و هواپیماهای ترابری راهبردی بود.

در سطح نیروهای زمینی قطر، جدیدترین سلاح‌هایی که این نیروها در اختیار گرفته‌اند به نمایش درآمد، به عنوان مثال زره‌پوش‌های فینیک که مدرن‌ترین نوع زره‌پوش شناسایی و نظارتی در جهان است و نیز زره‌پوش‌های خودکار تاکتیکی برای رهبری یگان‌های رزمی و مجهز به سامانه مدیریت نبرد به معرض دید شهروندان قطری درآمد.

همچنین در این رژه نظامی، موشک‌اندازهای استروس از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سلاح‌های توپخانه‌ای که انواع موشک‌ها را شلیک می‌کند که از ویژگی شلیک ممتد و پیاپی در یک زمان کوتاه و قادر به اصابت دقیق به اهداف برخوردار است.

تانک‌های لئوپارد از مدرن‌ترین تانک‌های جهان از نظر فناوری، حمایت، قدرت رزمی و تمایز در شلیک و مانور از دیگر سلاح‌های به نمایش درآمده در رزمایش نیروهای مسلح قطر بوده است.

توپخانه‌های هاوتزر از جدیدترین و قدرتمندترین توپخانه‌های جهان و نیز سامانه جدید متعلق به نیروهای دفاع هوایی امیری که یک سامانه پیشرفته کوتاه برد و متوسط و با قدرت مانور عالی و آتش سنگین به شمار می‌رود که می‌تواند به طور همزمان اهداف متعددی را منهدم کند.

همچنین سامانه دفاعی پاتریوت و سامانه جنگ سایبری(فرماندهی و کنترل) قادر به مختل کردن تماس‌های دشمن در این رزمایش به نمایش درآمد.

در سطح نیروی دریایی قطر هم قایق‌های نیروی ویژه دریایی با سرعت بالا و قدرت تسلیحاتی رزمی عالی و نیز قایق‌های زودیاک که به ماموریت شناسایی و عملیات ویژه می‌پردازد و قایق‌های ماموریت‌های ویژه و انواع کشتی‌ها و قایق‌های مجهز به توپخانه پیشرفته به نمایش درآمد.

نیروی امنیت داخلی«لخویا» هم با تسلیحات خود به عنوان یک نیروی مقابله با تروریسم دریایی به نمایش درآمد.

مخاطب پیام آشکار رزمایش نیروهای مسلح قطر کیست؟

رسانه‌های قطری اعلام کردند رزمایش‌های بزرگ یگان‌های مختلف زمینی، جنگنده‌ها و انواع سلاح‌ها، پیام مهمی به همراه دارد که علاوه بر اطمینان‌بخشی و امنیت برای تمام کسانی که در خاک قطر زندگی می‌کنند، هشداری برای تمام کسانی است که به ذهنشان خطور کند که به امنیت قطر و حاکمیت آن خدشه وارد کند.

عربستان، امارات، بحرین و مصر از پنجم ژوئن سال گذشته میلادی (15 خرداد 96) روابط خود با قطر را به‌ بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع و تمام گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود با قطر را بستند، اما قطر این اتهامات را رد کرده است.

برخی کشورهای ضعیف و فاقد وزن منطقه‌ای و بین‌ المللی همچون جزایر مالدیو، دولت شرق لیبی، دولت مستعفی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی فراری در ریاض و سودان از سیاست‌های سعودی علیه قطر حمایت کردند.دولت قطر با ابراز تاسف از این تصمیمات خصمانه، آن را غیرقابل توجیه و نادرست خوانده است.

این رژیم‌ها، 13 شرط را برای پایان محاصره قطر اعلام کردند که به اعتقاد کارشناسان، پذیرش این شروط به این معنا خواهد بود که قطر در عمل به یکی از استان‌های سعودی تبدیل می‌شود، البته دوحه این شروط را نپذیرفته و بر موضع مستقلانه خود تاکید کرده است.

کاهش روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و تعطیلی کامل شبکه الجزیره از جمله شروط سعودی و سه متحد این رژیم برای ازسرگیری روابط با قطر اعلام شده است.

آنها فهرست شروط سیزده‌گانه خود را به قطر اعلام کرده‌اند که بر اساس گزارش خبرگزاری غربی رویترز در آن زمان به این شرح است :کاهش روابط دیپلماتیک با ایران، اینکه روابط تجاری قطر با ایران در چارچوب تحریم‌های آمریکا باشد، تعطیلی کامل شبکه الجزیره، بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، پایان حمایت از حزب‌الله لبنان، قطع حمایت از جنبش اخوان المسلمین، قطع حمایت از القاعده، قطع حمایت از داعش، عدم اعطای تابعیت به شهروندان عربستان، امارات، بحرین و مصر، انتشار فهرستی از گروه‌های اپوزیسیون کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر، تحویل اشخاصی که از سوی این چهار کشور تحت تعقیب بوده و متهم به انجام اقدامات تروریستی هستند، پرداخت مبالغ مشخصی به چهار کشور یاد شده و ادعای اینکه افراد مرتبط با سپاه پاسداران ایران در قطر حضور دارند و باید اخراج شوند.

این کشورها، فهرست شروط خود را از طریق کویت به عنوان میانجی تحویل دوحه دادند و البته مهلت 10 روزه برای پاسخ قطر و همراهی این کشور تعیین کردند که گذشت یک سال و نیم از این تاریخ نشان می‌دهد قطر با وجود محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده از سوی سعودی و سه کشور دیگر و تشدید آن، مصمم به رویکرد مستقل خود در برابر رژیم سعودی و عدم دنباله‌روی از سیاست‌هایش است.

شروط اعلام شده از سوی سعودی و سه همپیمان این رژیم به قدری غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه است که حتی متحد و حامی همیشگی آل سعود یعنی آمریکا هم آنها را غیر واقعی و غیر عملی خوانده است.

عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی مدعی شده بود که توافقات به دست آمده با قطر در ریاض در سال 2014 با پیشرفت‌هایی از سوی قطر همراه شد، اما قطر بار دیگر دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه خود را از سر گرفت.

اگر نگاهی به مناسبات دو کشور در گذشته بیندازیم به این مسئله پی می‌بریم که عربستان و قطر در پرونده‌های منطقه‌ای با هم اختلاف نظر دارند و این موضوع چیز جدیدی نیست که قابل کتمان باشد.

دوره جدیدی از تنش در روابط پس از آن میان قطر و عربستان آغاز شد که خبرگزاری قطر سخنانی را از قول " تمیم بن حمد آل ثانى" امیر این کشور در دفاع از ایران و حزب‌الله منتشر کرد که بلافاصله در صدر رسانه‌های جهان و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.تمیم بن حمد آل ثانی در این سخنان حزب‌الله را حزبی مقاوم و ایران را دولت اسلامی توصیف کرده بود که نمی‌توان وزن و جایگاه آن را در منطقه نادیده گرفت.در پی انتشار گسترده این خبر، دولت قطر اعلام کرد که سایت خبرگزاری این کشور هک شده و انتساب چنین سخنانی به امیر قطر صحت ندارد، اما مقامات سعودی حملات رسانه‌ای تندی را علیه قطر به راه انداخته و اصرار داشتند که این موضع‌گیری درست بوده و خبر هک‌شدن سایت این خبرگزاری بی‌اساس است.

نباید فراموش کرد که حتی طرح چنین سخنانی از سوی مقامات قطری علیه عربستان مسبوق به سابقه است به‌عنوان مثال در ژانویه 2011 افشای مکالمه تلفنی حمد بن جاسم وزیر خارجه وقت قطر و معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی پرده از طرح تقسیم عربستان برداشت که جنجال زیادی در آن زمان به پا کرد.

دو کشور علاوه بر اختلافات مرزی در زمینه پرونده‌های منطقه‌ای نیز از جمله موضوع سوریه و نیز اخوان المسلمین اختلاف نظر جدی دارند.

امیر قطر از جمله سران کشورهای عربی بود که پیروزی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان را در دور دوم ریاست جمهوری به وی تبریک گفت و خواستار گسترش مناسبات با ایران شد.

به اعتقاد تحلیلگران، قطر از گسترش نقش منطقه‌ای عربستان در منطقه که به‌دنبال انزوای دیگر کشورهای عربی است، راضی نیست و قصد دارد با نزدیکی با دیگر کشورهای منطقه سیاست مستقلی را در پیش بگیرد، این در حالی است که تلاش سعودی‌ها برای حل اختلافات و گسترش مناسبات کشورهای عربی چندان موفق نبوده است، نشست اخیر ریاض و سطح بسیار پایین مشارکت قطر و غیبت امیر این کشور و سلطان عمان این حقیقت را بیشتر نشان داد.

گذشت یک سال و نیم از آن روزی که رژیم سعودی و سه متحد خود روابطشان را با قطر با هدف تسلیم این کشور در برابر خواسته‌هایشان قطع کردند، بیش از هر چیز شکست سیاست‌های چهار کشور به سرکردگی سعودی در برابر دوحه را نشان می‌دهد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار:28 آذر 1397 ، کدخبر: 1902532  ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین