پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۱۶۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
شبکه خبری العربیه در گزارشی با ابراز ناخرسندی از روابط دوحه با تهران نوشت، به نظر می‌رسد قطر قصد دارد هر چیزی را فدای حفظ روابط با ایران کند حتی روابط با آمریکا را.این شبکه سعودی ادامه داد: بر خلاف تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده تا رفتارش را تصحیح و تهدیدش علیه منطقه و جهان را متوقف کند، قطر در مناسبت‌های مختلف، بر قصد خود برای ادامه روابط خود با ایران تأکید می‌کند.العربیه با اشاره به سخنان «محمد بن عبدالرحمن» وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس بین‌المللی رم، نوشت که او موضع دولت قطر در حفظ روابط با ایران اینگونه توجیه کرد که تهران هنگام محاصره شدن قطر، به این کشور کمک کرده است.

شعار سال: در ادامه جنگ سیاسی و رسانه‌ای میان عربستان و قطر نزد افکار عمومی عربی منطقه، شبکه خبری سعودی «العربیه» در خبری با عنوان اینکه قطر به هر قیمتی قصد حمایت از ایران را دارد، تلاش کرد وجهه قطر را تخریب کند.

العربیه در وبسایت خود نوشت: به نظر می‌رسد قطر آماده است هر چیزی را در راه حفظ روابط با ایران، فدا کند، حتی اگر روابط با آمریکا باشد؛ متحد مهمی که خاک قطر را برای بزرگ‌ترین پایگاه خود در منطقه انتخاب کرده است.

این شبکه سعودی ادامه داد: بر خلاف تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران وضع کرده تا رفتارش را تصحیح و تهدیدش علیه منطقه و جهان را متوقف کند، قطر در مناسبت‌های مختلف، بر قصد خود برای ادامه روابط خود با ایران تأکید می‌کند.

العربیه با اشاره به سخنان «محمد بن عبدالرحمن» وزیر امور خارجه قطر در کنفرانس بین‌المللی رم، نوشت که او موضع دولت قطر در حفظ روابط با ایران اینگونه توجیه کرد که تهران هنگام محاصره شدن قطر، به این کشور کمک کرده است.

عربستان و سه کشور بحرین، امارات و مصر از ژوئن 2017 قطر را از حامیان گروه‌های تروریستی در منطقه اعلام کردند و روابط دیپلماتیک با دوحه را قطر کردند و سه کشور عربستان، بحرین و امارات، با بستن گذرگاه‌های خود، آن را محاصره کردند. دو کشور ترکیه و ایران با کمک به قطر، دوحه را از بحرانی بزرگ نجات دادند. طبق گزارش‌های خبری، ریاض از دوحه خواسته است که روابط خود با ایران را قطع، شبکه الجزیره را تعطیل و حمایتش از گروه‌های تروریستی را متوقف کند حال آنکه شماری از گروه‌های تروریستی در سوریه و منطقه مثل جیش الاسلام، تحت الحمایه عربستان سعودی هستند.

العربیه در ادامه افزود که وزیر خارجه قطر، اختلاف میان آمریکا و ایران را امری ناراحت‌کننده دانست که میان متحدی قوی و همسایه‌ قطر رخ داده و گفت که دوحه آماده وساطت میان واشنگتن و تهران است.

رسانه‌های سعودی و اماراتی تلاش می‌کنند ارتباط با ایران را امری ناپسند جلوه دهند حال آنکه طبق گزارش‌های اقتصادی، امارات از شرکای قوی تجاری با ایران است. قطر تاکنون چندین بار اعلام کرده است که چهار کشور عربی که به دوحه به دلیل ارتباط با ایران خرده می‌گیرند، چرا امارات روابط اقتصادی محکمی با ایران دارد.

العربیه در همین چارچوب نوشت که «تکیه قطر به ایران موضوع جدیدی نیست. آنچه جدید است اعتراف رسمی این کشور به وجود هماهنگی با ایران است. این یکی از دلایل متعددی است که کشورهای عربی و خلیج [فارس] به سبب آن با دوحه قطع رابطه کرده‌اند».

هر چند العربیه تلاش می‌کند مخالفت با ایران را گسترده نشان بدهد اما در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اختلافات گسترده‌ای وجود دارد. شورای همکاری خلیج فارس چند دسته است و قطر، عمان و کویت، در چندین موضوع با عربستان دچار اختلاف هستند.

العربیه در پایان تلاش کرد به قطر هشدار بدهد و نوشت «محافلی در خلیج [فارس] می‌گویند که تمایل قطر برای روابط با ایران به دلیل تلاش برای شکستن انزوایش است اما این مسئله قطر را در رویارویی با پیرامون خود در خلیج [فارس] و محیط عربی قرار می‌دهد، چرا که این دو منطقه تلاش‌های ایران برای نفوذ مذهبی در منطقه را رد می‌کنند».

دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه، اتهام تکراری عربستان به ایران است که آن را از تریبون‌های مختلف مطرح می‌کند. اما عربستان هم‌اکنون با محاصره کردن قطر، تلاش می‌کند سیاست این کشور را تغییر بدهد و همزمان نزدیک به سه سال است که در حال بمباران یمن است. عربستان در افکار عمومی منطقه متهم است که سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان را در سال 2017 ربود و بازداشت کرد و او را وادار کرد که استعفایش را در تلویزیون عربستان اعلام کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس تاریخ انتشار 3 آذر 97، کدخبر: 13970903000496، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین