پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۱۷۷۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۵:۴۹
سال ۲۰۱۸ میلادی به پایان خود نزدیک می شود و پیش بینی وضعیت بازار نفت در سال ۲۰۱۹ یکی از مسایل بسیار مهم و تاثیر گذار در براوردهای اقتصادی سال جدید است.

شعارسال: در سال ۲۰۱۸ میلادی تنشهای ژیوپولتیکی، تحولات مالی و عرضه و تقاضا باعث تغییر قیمت نفت در بازار شد و توییت های دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا هم به این فضای متشنج دامن زد ولی انتظار می رود در سال ۲۰۱۹ میلادی نوسان های بیشتری در بازار نفت مشاهده شود. فوربس در گزارش خود در مورد بازار نفت در سال ۲۰۱۹ میلادی نوشت باید انتظار داشته باشیم پایبندی اعضای اوپک به توافق های نفتی در این سال کمتر شود. در ماه های اخیر هم اعضای اوپک با وجود روزهای طولانی مذاکره نتوانستهاند به توافق های پایداری دست پیدا کنند و دلیل این مساله اختلاف موجود بین اعضای این سازمان و تفاوت درسیاستهای انها است. به نظر می رسد در سال جدید دامنه این اختلافات بالا می گیرد و بحران بزرگتر می شود و این بی ثباتی در کارتل نفتی اوپک می تواند بازار را به سمت تنشهای سخت و بحران های زیاد هدایت کند.

از طرف دیگر در بازار نفت دو بازیگر دیگر هم نقش ایفا می کنند، یکی از این بازیگران کشور روسیه است که امروزه از این کشور به عنوان قدرت شرق نام برده می‌شود و در دو سال گذشته سیاست‌هایی همسو با اوپک را در بازار نفت در پیش گرفته است و کشور دیگر امریکا است که اخیرا نام خود را به عنوان یک صادر کننده خالص نفت در دنیا ثبت کرده است. این دو کشور که از نظر میزان تولید نفت در میان ۵ کشور اول بزرگ تولید کننده نفت قرار دارند، روابط سیاسی بسیار پرتنشی را تجربه می‌کنند و این تنش بعد از روی کار آمدن ترامپ در امریکا بیشتر شده است. به همین دلیل توافق دو کشور در مورد بازار نفت و اجرای سیاست‌های همسو برای حصول نتیجه مطلوب بسیار دور از انتظار است.

پیش بینی می شود تولید نفت اوپک در فصل اول سال ۲۰۱۹ میلادی کاهش یابد و بیشترین کاهش هم از طرف عربستان خواهد بود. اما در جلسه پایان فصل اول سال اوپک در مورد میزان تولید تصمیم‌گیری می کند به خصوص که در این زمان معافیت ۸ کشور در مورد خرید نفت از ایران به پایان می رسد و به گفته دولت ترامپ از این زمان دیگر هیچ یک از کشورها اجازه خرید نفت از ایران را ندارند. این سیاست باعث کاهش عرضه نفت در بازار و حذف نفت ایران می شود و اگر اوپکی ها تولید خود را افزایش ندهند بازار با کمبود عرضه روبرو خواهد شد. ایران یکی از اثرگذارترین کشورها در بازار نفت است به همین دلیل حذف نفت این کشور از بازار نفت علاوه بر تاثیر روی میزان عرضه، از نظر روانی و ژئوپلتیکی هم به بازار نفت آسیب وارد می کند و باید مورد توجه قرار بگیرد.

در پایان باید در نظر داشت که سال ۲۰۱۹ میلادی آبستن تنش‌های زیادی در بازار نفت و اقتصاد است. تنش‌هایی که اغلب ریشه در سیاست‌های دولتمردان امریکا دارد و انتظار می رود زمینه را برای آغاز رکودی دیگر در اقتصاد دنیا فراهم کند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:29آذر 1397 ، کدخبر:1214679 www.khabaronline.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین