پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۷۹۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹
دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی با بیان این که در حال‌ حاضر بیماری تالاسمی در کشور شیوع دارد و همچنین بیماری هموفیلی را با استفاده از ژن درمانی درمان کرد، گفت: بر این اساس اولین مرکز جامع ژن درمانی در بیمارستان شریعتی راه‌اندازی شد.

شعارسال: دکتر رضا ملک زاده امروز در مراسم اختتامیه سومین "جشنواره و کنگره بین‌المللی علوم و سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی"، با اشاره به ضرورت توجه به فناوری ویرایش ژنوم، افزود: این فناوری در سال‌های اخیر تحولات عظیمی در حوزه پزشکی ایجاد کرده است. از این رو ما نیز ما باید به دنبال تاسیس مراکز جامع ژن درمانی در کشور باشیم.

وی با بیان این که بیشتر بیماری‌ها رابطه معناداری با مشکلات ژنتیکی قبل از تولد و همچنین تماس هایی که در طول زندگی برای بشر صورت می‌گیرد، دارد، خاطر نشان کرد: روش ژن درمانی قادر است ژن های معیوب را اصلاح کند و از این طریق فردی که مبتلا به بیماری‌های غیر قابل علاج است، می‌تواند با روش‌های ویرایش ژنی سلامتی خود را باز یابد.

ملک زاده سابقه استفاده از ژن درمانی در دنیا را بیش از ۵۰ سال دانست و یادآور شد: امروز این علم فرصتی را ایجاد کرده است که بتوان یک ژن جدید را اضافه یا یک ژن معیوب یا نامطلوب را حذف کرد.

وی در ادامه‌ با بیان این که این روش می‌تواند هم از طریق انتقال ژن به سلول در آزمایشگاه یا مستقیم به بدن اعمال شود، خاطر نشان کرد: بسیاری از درمان‌ها نتایج منفی را در پی داشته است و مورد اعتراض قرار گرفته است، ولی با اجرای صحیح ویرایش ژنوم می‌توان راهکارهای موثری را ارائه داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ـ درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر این که در حال‌ حاضر کارآزمایی‌های بالینی در دنیا برای ژن درمانی در دست اقدام است، اضافه کرد: اکثر بیماری‌ها با مکانیزم ژن درمانی درمان شده است، به گونه‌ای که تحولات عظیمی در درمان بیماری‌های همچون سرطان، بیماری‌های ژنتیکی و حتی ایدز می‌توان اشاره کرد.

به گفته وی امروزه ۵۰ درصد از سرطان‌ها با روش‌های رایج قابل درمانی است و با استفاده از ژن درمانی می‌توان این درصد را افزود.

ملک زاده با بیان این که از سال‌های قبل محصولات ژن درمانی وارد بازار شده است، گفت‌: هموفیلی از جمله بیماری‌هایی است که از این روش قابل درمان است و ما می‌توانیم به جای این که تا آخر عمر فاکتور به بیمار داده شود می‌تواند بیمار تحت درمان قرار گیرد.

وی با اشاره به شیوع تالاسمی در کشور با بیان این که این بیماری با ژن درمانی قابل درمان است، اضافه کرد: در میان کشورهای منطقه کشورهایی همچون چین، ژاپن و کره جنوبی در این حوزه تحقیقات وسیعی انجام داده است ولی ما پیشرفت چندانی نداشتیم و فاصله زیادی با این کشورها داریم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار:10 دی 1397 ، کدخبر:429382 ،www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین