پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۷۸۰۰۵
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه در شرایطی که بازار مسکن ملتهب است هر اقدامی از جمله افزایش سقف وام منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شد، گفت: تا زمانی که سایر مولفه‌های موثر در بازار مسکن اصلاح نشوند افزایش سقف وام هم نمی‌تواند گره بازار را باز کند و ممکن است خود عامل افزاش قیمت‌ها شود.
شعار سال: مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه در شرایطی که بازار مسکن ملتهب است هر اقدامی از جمله افزایش سقف وام منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شد، گفت: تا زمانی که سایر مولفه‌های موثر در بازار مسکن اصلاح نشوند افزایش سقف وام هم نمی‌تواند گره بازار را باز کند و ممکن است خود عامل افزاش قیمت‌ها شود.

 طبق تازه‌ترین آمار بانک مرکزی ؛ بررسی معاملات مسکن پایتخت در آذرماه نشان می‌دهد میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در آذر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۹۲ درصد و نسبت به آبان ماه امسال ۵ درصد افزایش داشته است.

این افزایش قیمت‌ها در یک سال در حالی رخ داده است که قدرت خرید اغلب دهک‌ها نه تنها افزایش نداشته بلکه با توجه به تضعیف ارزش پول ملی کشورمان کاهش هم یافته است.

تا قبل از افزایش قیمت ارز در بازار مسئولان و کارشناسان مدعی بودند که بازار مسکن وابستگی ارزی ندارد و تمام مصالح مورد نیاز ساخت مسکن در داخل کشور تولید می‌شود و نیاز به واردات و در نتیجه هزینه‌های ارزی ندارد اما همین که زمزمه افزایش قیمت دلار شنیده شد با هجوم نقدینگی‌ها به بازار مسکن، قیمت‌ها در این بازار نزدیک به دو برابر شد.

هر چند که وزارت راه و شهرسازی مدعی بود توانسته قیمت مسکن را به ثبات برساند و مسکن را از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل کند اما در مدت کوتاهی باز هم مسکن در فهرست کالاهای سرمایه‌ای قرار گرفت و مردم شروع به خرید خانه کردند تا ارزش دارایی خود را از این طریق حفظ کنند.

با توجه به جهش قیمت مسکن در یک مدت زمان کوتاه، ‌پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شد. علی‌رغم اینکه در چند ماه گذشته مسئولان همواره حرف از بررسی افزایش وام خرید مسکن در بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار را می‌زدند، وزیر جدید را ه و شهرسازی آب پاکی را بر روی دست مردم ریخت تا منتظر افزایش قدرت خرید نباشند و اعلام کرد که بحث افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن منتفی شد.

این تصمیم از سوی وزارت راه وشهرسازی و بانک مسکن در حالی گرفته شده است که بسیاری از متقاضیان موثر در بازار مسکن منتظر افزایش سقف وام بودند و به این امید خرید خود را به تاخیر انداختند. حال اینکه مسئولان بانک مسکن می‌گویند این تصمیم در راستای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در بازار گرفته شد.

** تشریح دلایل منتفی شدن افزایش سقف وام مسکن  

«محمد حسن مرادی» مدیر طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به دلایل منتفی شدن افزایش سقف تسهیلات مسکن، گفت: در جریان منتفی شدن افزایش سقف وام، موضوع کمبود منابع بانک مسکن مطرح نبود هر چند که برای اجرای این برنامه باید منابع بانکی هم تقویت می‌شد اما موضوع اصلی این بود که در شرایطی که بازار مسکن ملتهب است هر اقدامی از جمله افزایش سقف وام منجر به افزایش قیمت مسکن می‌شد.

وی افزود: مهم‌ترین دلیلی که باعث شد میزان تسهیلات خرید مسکن افزایش پیدا نکند، آثار تورمی آن در بازار است و تا زمانی که سایر مولفه‌های موثر در بازار مسکن اصلاح نشوند افزایش سقف وام هم نمی‌تواند گره بازار را باز کند و ممکن است خود عامل افزاش قیمت‌ها شود.  

این مقام مسئول در بانک مسکن با اشاره به کاهش معاملات مسکن، اظهار داشت: قیمت اوراق مسکن با توجه به کاهش تقاضا به دلیل کاهش معاملات مسکن سیر نزولی داشته و در حالی که قیمت اوراق در روزهای اوج بازار مسکن به بیش از 90 هزار تومان رسیده بود، امروز چیزی حدود 50 هزار تومان است.

مرادی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن به ویژه در تهران حتی متناسب با افزایش قیمت ارز هم بالا نرفت و افزایش قیمت‌ها بیشتر از میزان رشد نرخ دلار بوده است، گفت: اساسا از آنجایی که بازار مسکن وابستگی به ارز ندارد، نباید این چنین متاثر از نوسانات نرخ ارز باشد اما مسکن حتی بیشتر از افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت مواجه شد.

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن ادامه داد: آن چیزی که باعث افزایش قیمت مسکن شد،‌ انتظارات تورمی بود.

وی با اشاره به طرح بانک مسکن مبنی بر اتصال خریدار و فروشنده مسکن در بازار اظهار داشت: بانک مسکن به دنبال اجرای طرحی برای اتصال خریداران واقعی مسکن( تقاضای مصرفی) و فروشندگان مسکن از طریق ایجاد سازو کاری برای استفاده از پتانسیل‌های پیش فروش بود اما این منوط به اصلاح این قانون است و تا زمانی که موانع قانونی برطرف نشود نمی‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

مرادی تاکید کرد: از سوی دیگر موضوع مهم این است که قدرت خرید مردم افزایش پیدا نکرده است که بخواهیم با این ابزارها معاملات مسکن را افزایش دهیم. موضوع مهم این است که با توجه رشد قیمت‌ها، قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

وی همچنین با اشاره به کاهش استقبال مردم از افتتاح حساب در صندوق پس انداز یکم برای دریافت وام 80 میلیون تومانی گفت: زمانی روزانه 1000 افتتاح حساب در این صندوق انجام می‌شد اما امروز به مرز افتتاح 400 الی500  حساب در روز رسیده است.         

مدیر طرح و برنامه بانک مسکن تاکید کرد: البته در مدلی که برای این صندوق طراحی شده بود افتتاح 200 حساب در روز کفایت می‌کرد و امروز 2.5 برابر این عدد ورودی در صندوق داریم اما میزان افتتاح حساب نسبت به روزهای اوج کاهش یافته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کار ایران، تاریخ انتشار: 4 دی 1397، کدخبر: 707105 ، www.ilna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین