پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۷۸۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵
مستخدمین حسینی گفت: بعید است با کاهش قیمت دلار قیمت کالاهای اساسی مردم کاهش یابد.

شعار سال: حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی اظهار کرد: بروز گرانی و تورم پیش‌زمینه‌ای برای فشار به مردم و کاهش قدرت خرید مردم به وجود آورده است. متاسفانه دولت انتظار دارد که همه تصوراتش به واقعیت بدل شوند و بر اساس آن تصورات تصمیم‌گیری می‌کند. از جمله این تصورات می‌توان به ایجاد کانال مالی میان ایران و اروپا اشاره کرد.

وی افزود: تا امروز ساز و کار اجرایی این کانال مشخص نشده و اروپایی‌ها هنوز کشوری را برای نقل و انتقال دارایی با ایران مشخص نکرده‌اند. در نتیجه بهتر است دولت بر اساس واقعیت برای معیشت شهروندان تصمیم بگیرد. حال اگر برنامه‌ها و تصوراتی که در ذهن دارد اگر به اجرا برسند که می‌تواند با سرعت بیشتر اهداف خود را پیش برد، اما در غیر این صورت فرصت را از دست می‌دهد و این امر ممکن است در نهایت آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جبران‌ناپذیری را برجای بگذارد. سیاست‌های خود دولت، بانک مرکزی، وزارت کار و... نشان می‌دهد که آنها نیز بر این موضوع که اکنون شهروندان، به‌ویژه طبقات متوسط و ضعیف جامعه سخت‌تر از گذشته زندگی می‌کنند را قبول دارند.

معاون اسبق بانک مرکزی گفت: با این حال نباید جای علت و معلول را تغییر داد. شاید آنها افزایش نرخ ارز را اصلی‌ترین عامل رشد قیمت بازارهای مختلف در نظر بگیرند، اما مشاهده می‌کنیم که اکنون با کاهش نرخ دلار قیمت کالاهای مورد نیاز مردم همچنان بالا مانده‌اند و بعید هم به نظر می‌رسد که روند کاهشی داشته باشند. این امر علاوه بر اینکه جنبه‌های روانی دارد، نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با آسیب‌های جدی روبه‌روست و هر از گاهی باید منتظر رشد شدید قیمت در بازارهای رسمی و غیررسمی باشیم.

مستخدمین حسینی بیان کرد: حال سیگنال‌هایی هم که مسئولان ارسال می‌کنند بیشتر جنبه منفی دارند و افراد را به سمت احتکار کالا سوق می‌دهند. زیرا با هر اتفاقی قیمت کالاها بالا می‌رود و حتی گاهی دو تا سه برابر می‌شود. بنابراین تمام شرایط را نمی‌توان به گردن ارز و تحریم انداخت. همواره طرف‌های تجاری ما مشخص بوده‌اند و حتی در زمان جنگ تحمیلی که در دهه 60 جریان داشت، آمریکا نتوانست اقتصاد ایران را از پای درآورد، زیرا تصمیم‌گیری‌های داخلی متناسب با شرایط بود، اما اکنون برخی تصمیمات نشان می‌دهد که عده‌ای به دنبال شانه‌ خالی کردن از زیر بار مسئولیت‌ها هستند و با ارتباط تمام مسائل به تحریم و ارز بر ناکارآمدی مدیریتی خود سرپوش می‌گذارند.

معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات گفت: اکنون برای دورزدن تحریم از راهکارهای مختلفی می‌توان استفاده کرد که هیچ‌گاه مسئولان به طور جدی آن را دنبال نمی‌کنند. یکی از این راهکارها استفاده از ارز منطقه‌ای و ایجاد پیمان‌های دوجانبه یا چندجانبه پولی است. این پیمان‌ها همواره جنبه برد- برد دارند و طرفین قرارداد از این موضوع نفع می‌برند. زیرا علاوه بر اینکه ارزش پول ملی کشورها را تقویت می‌کند، از وابستگی کشورها نیز می‌کاهد. اما مدیران ما همواره بر استفاده از دلار تاکید دارند، به همین علت است که با بروز کوچک‌ترین تحریمی معاملات داخلی و بین‌المللی تا به این حد آسیب می‌بیند و حتی برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان دست از فعالیت می‌کشند، در حالی که اگر پیش از این راهکاری برای قدرت‌بخشیدن به ریال می‌اندیشند، اکنون روند تولید و تجارت کشور خدشه‌دار نمی‌شد.

سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نود اقتصادی، تاریخ 3 دی 97، کد مطلب: 2116623:www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین