پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۸۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۲
انقلاب اسلامی ایران در ۴۰ سال عمرخود دستاورد‌های گوناگونی در زمینه تئاتر رقم زده که رشد ۹ برابری مراکز آموزش عالی تئاتر و افزایش 20 برابری اعتبارات از جمله آن‌هاست.

شعارسال: انقلاب اسلامی ایران در ۴۰ سال عمرخود دستاورد‌های گوناگونی در زمینه تئاتر رقم زده که رشد ۹ برابری مراکز آموزش عالی تئاتر و افزایش 20 برابری اعتبارات از جمله آن‌هاست.

 انقلاب اسلامی ایران در حالی به چهلمین سالگرد پیروزی خود رسیده است که دستاورد‌ها و پیشرفت‌های آن در عرصه داخلی و بین‌المللی نمایان است. امروز انقلاب اسلامی ایران علیرغم هجمه همه‌جانبه استکبار جهانی و تحریم‌های ناجوانمردانه، در اعماق قلوب مردم آزادی‌خواه جهان جای گرفته و هر روز بر پیشرفت و عظمت آن افزوده می‌شود. بنابراین پیشرفت ایران اسلامی در طول این چهار دهه بر کسی پوشیده نیست و بیان این دستاورد‌ها نیز در سطح جامعه موج امیدآفرینی و ایستادگی بیش‌ از پیش مردم در برابر این توطئه‌ها خواهد شد، از این‌رو «جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب کبیر اسلامی» دستاورد‌های انقلاب اسلامی طی چهار دهه گذشته در عرصه‌های مختلف را احصا و جمع‌آوری کرده است که در قالب سلسله نشست‌های «شنبه‌های انقلاب» این دستاورد‌ها را ارائه می‌کند. در این گزارش دستاورد‌های انقلاب اسلامی در طول این چهل سال در حوزه «تئاتر و نمایش» ارائه می‌شود که به شرح زیر است:

* نقش انقلاب اسلامی در تغییر نگرش به تئاتر: طاغوت تئاتر را وسیله‌ای برای انحراف و به قهقرا بردن جامعه می‌دانست، اما امروز مقام معظم ولایت، تئاتر را به‌مثابه منبری برای رشد و تعالی و هدایت مردم می‌دانند. انقلاب اسلامی تئاتر را از تباهی و انحطاط نجات داد و به آن رفعت و جایگاه بخشید.

در زمان طاغوت، ابتذال در تئاتر به‌جایی رسیده بود که از وحشت خطر اعتراض شدید مردمی، ساواک و سفارت انگلستان به شاه هشدار می‌داد. قبل از انقلاب صدور مجوز‌های نمایش به‌جای کارشناسان بر عهده رئیس شهربانی شهر بود اما پس از انقلاب، نظام اسلامی اداره و نظارت بر هنر‌های نمایشی را در تمام سطوح به هنرمندان واگذار کرد.

انقلاب اسلامی تئاتر را که قبل از انقلاب، مختص طبقه خاصی بود از انحصار خارج و آن را مردمی کرد در حالیکه در زمان شاه، سانسور شدید به حدی بود که حتی کلمات مشابه‌ای همچون پَهلویِ (به معنی کنار) که مشابه فامیلی خاندان شاهی بود از متون نمایشی حذف می‌شد.

*افزایش زیرساخت‌ها و تولیدات تئاتری: انقلاب اسلامی با تمرکززدایی و عدالت در توزیع، تئاتر را در سراسر کشور، گسترش داد. افزایش ۲۰ برابری اعتبارات تئاتر کشور در دوره انقلاب اسلامی نشان از جایگاه والای هنر نمایش در تفکر اسلامی است. تعداد سالن‌های نمایشی با رشد ۱۳ برابری از ۸۰ سالن در سال ۵۷ به ۱۰۵۰ سالن در سال ۹۷ رسیده است.

رژیم سابق، برای کنترل کامل تئاتر سالن‌های خصوصی را تعطیل کرد، درحالی‌که باسیاست‌های باز نظام جمهوری اسلامی ۴۲ سالن نمایش خصوصی فقط در تهران فعال هستند.

توسعه مؤسسات آموزشی بخش خصوصی از صفر به ۲۰۲ در سراسر کشور از افتخارات حوزه تئاتر انقلاب اسلامی و نماد مشارکت هنرمندان در این عرصه هست.

رشد ۲۰ برابری نشریات تخصصی تئاتر در عرصه‌های مکتوب و مجازی بیانگر آزادی حضور تمام سلایق هنری در متن هنر انقلاب هست. افزایش ۱۴۰ برابری تولیدات تئاتری از ۵۰ عنوان نمایش در سال در رژیم ستم‌شاهی به ۶۹۳۰ عنوان نمایش در سال ۹۶، نماد پرکاری، شادابی و حضور آزادانه سلایق متنوع در عرصه تئاتر کشور است.

رشد نجومی تعداد اجرا‌های نمایشی در یک سال و رسیدن به عدد ۱۰۱ هزار اجرا در سال ۹۶ از افتخارات نظام اسلامی است. تأسیس دفتر انجمن هنر‌های نمایشی در همه استان‌های کشور و اختصاص بودجه به تئاتر استان‌ها، حاکی از توجه ویژه انقلاب اسلامی به تئاتر و عدالت توزیعی آن دارد.

بعد از انقلاب دفتر تعزیه در مرکز هنر‌های نمایشی راه‌اندازی شد.

سازمان‌دهی و تأسیس کانون نمایش‌های خیابانی به دست هنرمندان پس از انقلاب و اختصاص اعتبار ویژه در اداره کل هنر‌های نمایشی به آن، از دستاورد‌های تئاتر انقلاب است.

* توجه به فعالان حوزه تئاتر و مخاطبین تئاتری: غیر از هزاران هنرمند ثبت‌ نشده تئاتری، با رشد ۱۰ برابری پس از انقلاب، تعداد ۲۰۰۰۰ هنرمند حرفه‌ای در حوزه تئاتر در سرتاسر کشور فعالیت دارند. به برکت انقلاب اسلامی، از تعداد انگشت‌شمار گروه‌های تئاتر حرفه‌ای شهرستانی پیش از انقلاب، به ۸۰۰ گروه حرفه‌ای ثبت‌شده بعد از انقلاب، رسیده‌ایم.

پس از انقلاب اسلامی، مخاطبان تئاتر بیش از هزار برابر افزایش داشته است.

وجود ۵۵۰ گروه تئاتر معلولین، برگ زرین دیگری در کارنامه تئاتر انقلاب اسلامی است و نشان‌دهنده عمق تفاوت دیدگاه طاغوت و انقلاب اسلامی دارد.

وجود بیش از ۱۲۵۰ گروه تئاتری در مساجد، نشان از حمایت انقلاب اسلامی از گسترش تئاتر و رویش‌های جوانانه در این هنر والا دارد. بیش از ۳۰هزار اجرای نمایش‌های تئاتر خیابانی در سرتاسر کشور، نشان از توجه ویژه به این بخش دارد.

افزایش ۵۰ برابری هنرمندان فعال تئاتری، بیانگر اهمیت رویکرد هنری نظام اسلامی است.

*رشد و احیاء نمایش‌های سنتی، آیینی و مذهبی: رضاخان، رایج‌ترین و مردمی‌ترین گونه نمایشی کشور یعنی تعزیه را به‌کلی ممنوع کرد. تکیه دولت که نماد و محل برگزاری نمایش‌های آیینی، سنتی و مذهبی بود به دست رضاخان تخریب شد. بعد از انقلاب، تعزیه به عنوان هنر ملی ایرانیان در فهرست آثار معنوی یونسکو به ثبت رسید.

بعد از انقلاب، جشنواره‌های متعدد آیینی و سنتی باهدف حمایت و رشد این هنر پرمخاطب، به‌طور مرتب برگزار می‌شود. در سایه انقلاب اسلامی، هنرمندان تئاتر با توسعه نمایش آیینی، سنتی و مذهبی، این هنر رو به نابودی را احیاء کردند. هم‌اینک بیش از ۳۷۰۰ نفر عضو انجمن تعزیه کشور هستند که این هنر فاخر را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند.

نمایش‌های آیینی و سنتی که به دستور رژیم سابق به انزوا رفته بود در دوران انقلاب اسلامی احیاء و رونق ویژه یافت.

هـ) حضور چشمگیر بانوان در عرصه‌های تئاتری: حضور چشمگیر و شکوفایی توانمندی‌های بانوان پس از انقلاب در رشته‌های گوناگون تئاتر نشان از اهمیت انقلاب اسلامی به حضور بانوان در عرصه‌های هنری دارد.

رشد ۱۰۰ برابری حضور بانوان در عرصه‌های گوناگون تئاتری از جمله نویسندگی و کارگردانی و بازیگری و درخشش آن‌ها در جشنواره‌های تئاتری، مرهون نگاه انقلاب اسلامی به این رشته هنری است.

بیش از ۴۰ درصد از فارغ‌التحصیلان تئاتر کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

پاکی، سلامت و امنیت فضای تئاتر پس از انقلاب اسلامی، موجب اعتماد خانواده‌ها و حضور چشمگیر زنان در این رشته هنری شد.

و - توجه ویژه به عرصه‌های علمی، پژوهشی دانشگاهی: رشد ۹ برابری مراکز آموزش عالی تئاتر در بخش دولتی و خصوصی و توزیع جغرافیایی در سراسر کشور، ره‌آورد انقلاب اسلامی است.

ظرفیت آموزش عالی تئاتر، با رشد ۳۰ برابری از ۴۰ نفر به ۱۲۰۰ نفر افزایش یافت.

افزایش چشمگیر مقالات از حداقل‌های قبل از انقلاب به ارائه بیش از ۳۰۰۰ مقاله علمی و پژوهشی در سمینار‌های بین‌المللی تئاتر از برکات انقلاب اسلامی است.

از اول فرودین ماه سال ۵۸ تا اول فروردین‌ماه سال ۹۵ در حوزه هنر‌های نمایشی فقط ۲۲ هزار و ۸۲۸ عنوان کتاب به چاپ رسیده است. درحالی‌که پیش از انقلاب، انگشت‌شمار بود.

*جشنواره‌ها و رخداد‌های تئاتری: برگزاری ۵۰ جشنواره ملی تئاتر و ۱۶۱ جشنواره استانی و شهرستانی، نشان از اهمیت ویژه و جایگاه والای این هنر در انقلاب اسلامی دارد. انقلاب اسلامی با پایه‌ریزی جشنواره‌های بین‌المللی در رشته‌های مختلف، ارزش‌های ویژه خودش را به تئاتر جهان معرفی کرد.

زمینه‌سازی، حضور و کسب جوایز و افتخارات گروه‌های متنوع تئاتری با سلایق گوناگون در عرصه‌های بین‌المللی، نشان از حمایت تفکر انقلابی از تئاتر دارد.

*عناوین جشنواره‌ای تئاتری بعد از انقلاب: برگزاری ۳۷ دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، برگزاری ۱۸ دوره جشنواره آیینی، سنتی در کشور، برگزاری ۱۷ دوره جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی، برگزاری ۱۶ دوره جشنواره تئاتر مقاومت، برگزاری بیست و یکمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، برگزاری ۲۰ دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

برگزاری جشنواره‌های متعدد تئاتری ویژه معلولین در سرتاسر کشور ازجمله جشنواره خلیج‌فارس در بوشهر، جشنواره آفتاب در اصفهان، جشنواره طلوع در آذربایجان شرقی، جشنواره خزر در مازندران، جشنواره کویر در سیستان و بلوچستان، جشنواره زاگرس در ایلام. برگزاری ۲۵ دوره جشنواره تئاتر سوره، برگزاری ۶ دوره جشنواره تئاتر شهر،‌ برگزاری ۱۳ دوره جشنواره تئاتر رضوی ، برگزاری ۱۲ دوره جشنواره تئاتر بسیج، برگزاری ۲۵ دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

در نهایت برگزاری جشنواره‌های متعدد تئاتر خیابانی در شهر‌های متعدد از جمله جشنواره تئاتر خیابانی مریوان، شهروند لاهیجان، خلیج‌فارس، بصیرت و ایثار، مرصاد، لاله‌های سرخ، منطقه آزاد ارس، فسا، رضوی و...

 بیستمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «تئاتر» و با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه، دهم شهریور ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس،تاریخ انتشار :7 دی 97، کدخبر:13971005001012 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
شاید وجود وزارت ارشاد هم در امر اشاعه تئاتر های بی نقص بی تاثیر نبوده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین