پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۸۲۳
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۸
با درخشش نمایش «افسانه ماردوش» در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر همدان بار دیگر توانمندی های خراسان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به رخ کشیده شد و هنرمندان این خطه نشان دادند که در این عرصه حرف های بسیاری برای گفتن دارند.

شعارسال: با درخشش نمایش «افسانه ماردوش» در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر همدان بار دیگر توانمندی های خراسان در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به رخ کشیده شد و هنرمندان این خطه نشان دادند که در این عرصه حرف های بسیاری برای گفتن دارند. «محمد جهانپا» کارگردان خوشنام تئاتر کودک و نوجوان مشهد است که به تازگی در نمایش «افسانه ماردوش»، داستانی حماسی از شاهنامه فردوسی را به زبانی شیوا و شیرین برای مخاطب نوجوان، روایت کرده و در بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، موفق به دریافت تندیس و لوح تقدیر بهترین نمایش از خانه تئاتر کشور، تندیس و لوح تقدیر مرکز ملی استیج ایران (سازمان حمایت از تئاتر کودک و نوجوان)، نشان زرین «مرغک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور، نمایش اول برگزیده از نگاه تماشاگران و تندیس و لوح تقدیر بهترین کارگردانی شده است. اما افتخارات «افسانه ماردوش» به همین ها ختم نمی شود و تندیس و لوح تقدیر بهترین طراحی صحنه برای مهدی شریفی، تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگری مرد برای جلال کریم زاده، تندیس و لوح تقدیر بهترین بازیگری زن برای پرستش سلطانی، تقدیر بهترین نمایش نامه برای منوچهر اکبرلو، تقدیر بهترین موسیقی برای آرش بیات، کاندیدای بهترین طراحی گریم برای امیرحسین غفاری و کاندیدای بهترین طراحی لباس برای محبوبه سلطانی را در کارنامه خود دارد.

نبرد اسطوره های شاهنامه با مرد عنکبوتی و دوستان

همین افتخارات و دغدغه آقای کارگردان برای آن که اسطوره های ایرانی را به مخاطبانش بشناساند، بهانه گفت و گوی ما با محمد جهانپا شد. وی در ابتدای کلام می گوید: علاقه بسیاری به شاهنامه داشتم و می خواستم کار جدیدی برای نوجوانان انجام بدهم، اما کمی تردید داشتم که نسل جوان ما هم دوست داشته باشد با فضای شاهنامه ارتباط برقرار کند.

جهانپا ادامه می دهد: سوال من این بود که آیا نسل نوجوانی که با پویانمایی های بسیار خاص و عجیب و غریب مانند مرد عنکبوتی و دیگر شخصیت های کارتونی مواجه است، می تواند با اسطوره های ایرانی هم ارتباط بگیرد؟ به همین دلیل با کمک کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، کار تحقیقاتی خودم را آغاز کردم و در گفت و گو با مربیان قصه گوی کانون، متوجه شدم که بیشترین آمار پسند قصه های شاهنامه در بین نوجوانان، مربوط به «ضحاک ماردوش» است.

فرم جذاب در کنار وفاداری به متن

این کارگردان مشهدی بااشاره به این که داستان و نمایشی که برای کودکان و نوجوانان آماده می شود، باید به لحاظ روان شناسی، مناسب گروه سنی آن ها باشد، گفت: افسانه ماردوش، در میان دیگر داستان های شاهنامه، به خوبی واجد این شرایط است و به عنوان نمادی از نبرد خیر و شر بشر، جذابیت و آموزه های بسیاری برای نوجوانان دارد، ما سعی کردیم با محتوایی کاملا وفادار به داستان و فرم جذاب و به روز شده، آن را به مخاطب ارائه کنیم. وی ادامه می دهد: به نظرم، این بخش نمایش جذاب است که بچه ها می بینند شر را نمی شود از بین برد و تا زمانی که بشر روی زمین هست، شر هم با بشر وجود دارد. وقتی نوجوان ما، این داستان را در کنار اتفاقات سختی که در خاورمیانه در حال وقوع است، می گذارد، خیلی از مسائل به لحاظ ذهنی برایش ظهور و بروز پیدا می کند و مطمئنا رشد خیلی خوبی برای او ایجاد می شود.

اتفاق خوب استقبال سرمایه گذار از تئاتر

این کارگردان تئاتر کودک و نوجوان، درباره این که سوژه نمایش بعدی اش چه خواهد بود، می گوید: بعد از اجرای افسانه ماردوش، شاهد بودیم خیلی از بچه ها دوست داشتند نمایشی از داستان های دیگر شاهنامه هم ببینند، به همین دلیل مایل هستم در کار بعدی هم به سراغ شاهنامه بروم. جهانپا همچنین از حمایت های کانون پرورش فکری به عنوان تهیه کننده و «نیکو تفردی»، سرمایه گذار افسانه ماردوش قدردانی می کند و می گوید: این همت کانون پرورش فکری بود که باعث شد کاری در حوزه کودک ونوجوان در مشهد انجام شود. همچنین از زحمات خانم تفردی تشکر می کنم، ایشان تصمیم دارند که برای چهار سال در حوزه شاهنامه برای کودک و نوجوان سرمایه گذاری کنند.

غفلت مسئولان فرهنگی مشهد

اما جهانپا انتقادات بسیاری از مسئولان فرهنگی مشهد دارد و اظهار می کند: دستاورد افسانه ماردوش و جوایزش در مشهد چه بود؟ با این دستاورد  در شهر چه اتفاقی افتاد؟ به نظرم هیچ اتفاقی. اعتقاد بنده این است که مسئولان فرهنگی مشهد، درباره تئاتر کودک و نوجوان در غفلت هستند، حالا این موضوع یا عامدانه است یا ناخواسته. وی ادامه می دهد: شهرداری می تواند بسیاری از پیوست های اجتماعی و فرهنگ شهروندی را در حوزه کودک و نوجوان دنبال کند، اما در این زمینه تا چه اندازه موفق بوده اند؟ در حوزه فعالیت ها و خروجی کار اداره ارشاد هم ،ما هیچ وقت امکاناتی مانند یک سالن تخصصی تئاتر برای کودک و نوجوان نداشتیم، در حالی که مشهد، پایتخت معنوی ایران است و طیف وسیعی از زائران به همراه کودک و نوجوان خود به این شهر رفت و آمد دارند و می توان از این فرصت استفاده کرد.

وی همچنین اشاره کرد: با گذشت حدود یک ماه از افتخار آفرینی مشهد در جشنواره بین المللی تئاتر همدان، هیچ یک از دوستان ما در انجمن هنرهای نمایشی که خودمان به آن ها رای دادیم، حتی یک تماس تلفنی با گروه ما و برگزیده های پیش کسوت ما نگرفتند، تا خداقوتی به آن ها بگویند. جهانپا افزود: بازیگر پیش کسوت در نمایش کودک و نوجوان شرکت کرده و وقت و انرژی گذاشته و باید به عنوان بازیگر حرفه ای این شهر، تشویق بشود تا برای تئاترهای کودک و نوجوان، وقت بگذارد و بتواند به لحاظ جایگاهی، این حوزه را ارتقا بدهد، اما متاسفانه برخوردها به گونه ای بود که اصلا انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مخاطبان گسترده، بدون پایگاه مشخص

این کارگردان تئاتر گلایه می کند: ما دامنه گسترده ای از مخاطب داریم که هیچ پایگاه مشخصی برای آن ها تعریف نکرده ایم و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان واقعا تنهاست، بضاعت مالی محدودی هم دارد و جای مجموعه هایی مانند شهرداری،ارشاد و آموزش و پرورش، در این عرصه خالی است. آرزوی قلبی من این است که در مشهد هم مثل تهران که تالار هنر را برای تئاتر کودک و نوجوان اختصاص داده، جایی داشته باشد که خانواده ها بدانند در همه ایام سال، برای فرزندان شان تئاتر اجرا می شود.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  روزنامه خراسان ،تاریخ انتشار:    17  آذر 1398،کدخبر: 229292 ،www.khorasanrazavi.khorasannews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین