پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۸۰۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
مرشد ابوالفضل ورمزیار پیشکسوت نقال و پرده خوان کشورمان با تاکید بر آنکه نمایش‌های آیینی مهمترین سند تجلی فرهنگ تئاتر ملی ایران است، گفت: بخش اعظمی از رفتارهای منبعث از فرهنگ دینی جامعه در نمایش‌های آیینی کشورمان قابل رصد است.
شعار سال :پیشکسوت نقال و پرده خوان کشورمان با تاکید بر آنکه نمایش‌های آیینی مهمترین سند تجلی فرهنگ تئاتر ملی ایران است، گفت: بخش اعظمی از رفتارهای منبعث از فرهنگ دینی جامعه در نمایش‌های آیینی کشورمان قابل رصد است.

مرشد ابوالفضل ورمزیار روز جمعه گفت: آیین‌های نمایشی مختص ماه رمضان همچون آیینه ای بازتاب دهنده ارزش های معنوی و انسان ساز شعائر و معارف ماه صیام است.
وی افزود: هر چند اجرای آیین های نمایشی نزد ایرانیان سابقه ای چندین هزارساله دارد؛ اما مخاطبان در هر مواجهه با اجراهای این آیین ها گویی با نوزادی تازه متولدشده مواجه هستند و می توان لذت و شور و شوق همراهی مخاطبان با اجراکنندگان این آیین های آشنا را به وضوح مشاهده کرد.
ورمزیار درباره دلایل نو و تازه بودن هر بار مواجهه مخاطبان با این دست از آیین‌های نمایشی که پیشینه کهن و در عین حال آشنایی در فرهنگ ایرانی دارد، تاکید کرد: نباید فراموش کنیم رفتارهای ریشه دار در فرهنگ ها، خرده فرهنگ ها، باورهای ملی و دینی کشورهای صاحب تمدن در تار و پود زندگی افراد جامعه تنیده شده است و همین آشنایی زمینه احساس نزدیکی میان مخاطبان و اجرکنندگان را به گونه ای فراهم می آورد که گویی خود مخاطبان در حال اجرای این آیین ها هستند.

** باورمندی به آیین، سبب ساز تقویت روحیه اتحاد
به گفته مرشد ورمزیار مفاهیمی مانند ایمان، باور و ستایش پروردگار و نعماتش به عنوان بنیانی ترین مفاهیم جاری در معارف ماه رمضان، از جمله مهمترین الگوهای مسلمانان به شمار می رود.
وی خاطرنشان کرد: همین اصل است که باعث می شود وقتی مردم چه در جایگاه مخاطب و چه در جایگاه اجراکنندگان آیین‌های نمایشی ماه رمضان قرار می گیرند تمام تلاش خود را برای تحقق الگوهای یاد شده و انتقال آن به دیگر افراد به کار گیرند. همین همگامی و همدلی است که در نهایت به ایجاد و تقویت روحیه اتحاد میان مسلمانان آیین مدار و باورمند منتج می شود.
ورمزیار افزود: وقتی درباره بن‌مایه‌های هویت بخش تئاتر ملی صحبت می‌کنیم بدون هیچ شکی ریشه تحقق آن را باید در آیین های نمایشی مردمان جویا شویم. در کشور عزیزمان ایران نیز با توجه به تمدن و سابقه کهن فرهنگی آن بازگو کردن این جمله به هیچ وجه اغراق‌آمیز نیست که آیین های نمایشی ارزنده ترین سند فرهنگ تئاتر ملی ایران به شمار می رود.

** لزوم توجه به اسناد بالادستی برای ترویج اقبال به آیین های نمایشی
این پیشکسوت هنر نقالی و پرده خوانی پررنگ شدن زندگی مدرن در عصر حاضر را باعث کمرنگ تر شدن اجرای آیین های نمایشی در کشورمان دانست و تصریح کرد: اما بدون هیچ شکی با توجه به پیشینه اجرای رفتارهای آیینی میان ایرانیان می توان بر این اصل تاکید کرد که در آینده نیز شاهد از بین رفتن رفتارهای آیینی و نمایش های دینی و مذهبی در کشورمان نخواهیم بود.
وی افزود: امروز شاید اجرای آیین های نمایشی در کشور ما بیشتر شکل مناسبتی و مقطعی به خود گرفته اما خوشبختانه با هر بار اجرای آن آیین ها و رفتارهای نمایشی منبعث از مبانی دینی شاهد استقبال گسترده نسل جوان هستیم و همین بزنگاه هاست که می تواند مورد رصد مسوولان قرار گیرد و با استمرار در اجرای آیین های نمایشی بار دیگر به احیای ذوق و همراهی هر چه بیشتر عموم مردم با آیین ها بپردازند.
مرشد ورمزیار از دیگر بسترهای مهم در زمینه آموزش و تشویق عموم مردم در همراهی گستره با رفتارهای آیینی و نمایشی در کشور را مربوط به محیط‌های آموزشی مانند مدرسه و دانشگاه دانست و تاکید کرد: هز زمان صحبت از توسعه نگاه فرهنگی در جامعه می شود همواره اشاره به اسناد بالادستی در نقل قول مسوولان به گوش می رسد.
وی ادامه داد: این در حالی است که در اسناد بالادستی نهادهایی چون وزارت آموزش و پرورش یا وزارت علوم کمتر جایی برای توجه به آموزش، تبلیغ و اجرای مستمر آیین‌های نمایشی وجود دارد؛ اما می‌توان امیدوار بود که با توجه به استقبال روزافزون نسل جوان از آیین های نمایشی در آینده ای نه چندان دور شاهد بازنگری اساسی در آن اسناد برای همراهی هرچه بیشتر کودکان، نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان با آیین های نمایشی در کشورمان باشیم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:27اردیبهشت1398،کدخبر:83317257،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین