پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
متاسفانه در ایران روند تخریب جنگل‌ها به مرز هشدار رسیده و ما علاوه بر بحران آب و خاک با بحران جنگل یا حیات و نبض زندگی سرزمین ایران نیز مواجه هستیم.
شعارسال : در هر ثانیه 350 مترمربع از سطح جنگل‌ها و مراتع کشور تخریب می‌شود. این یعنی هر پنج سال یک میلیون هکتار از جنگل‌های ایران نابود می‌شود و اگر این‌روند ادامه یابد در 60 سال آینده اثری از جنگل‌های امروزی ایران باقی نخواهد ماند. فاطمه پاسبان در این گفت‌وگو علاوه بر ارائه چنین هشداری می‌گوید متاسفانه در ایران روند تخریب جنگل‌ها به مرز هشدار رسیده و ما علاوه بر بحران آب و خاک با بحران جنگل یا حیات و نبض زندگی سرزمین ایران نیز مواجه هستیم.  در پنج دهه گذشته، سطح جنگلی ایران از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۴ میلیون هکتار رسیده است و چهار میلیون سطح جنگلی نابود و به بیابان تبدیل شده است. برآورد شده سالانه ۶۳ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و شمال ایران نابود شده است. پاسبان اگرچه دستور وزیر جهاد کشاورزی برای توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها را مثبت می‌داند اما می‌گوید حتی با داشتن بهترین تشکیلات، بهترین قوانین، بیشترین اعتبارات و مجرب‌ترین کارشناسان نمی‌توانیم منابع طبیعی تجدیدپذیر و محیط زیست کشور را به نحو احسن اداره کنیم جز تا زمانی که فرهنگ زیست‌محیطی را در کل جامعه به حد کافی اشاعه دهیم و با فقر مادی و فرهنگی، به‌خصوص در روستاها مبارزه کنیم. کشورهای مختلف جهت مراقبت از جنگلها اقداماتی را انجام میدهند.

کشورهای_آفریقایی: کاشت «دیوار بزرگ سبز» به طول ۸۰۰۰ کیلومتر از سنگال تا جیبوتی. با کاشت میلیون ها اصله درخت.نیجریه ۵ میلیون هکتار از زمین های بایر شده اش را جنگل کاری کرده است.
پاکستان: در حال کاشت بیش از یک میلیارد درخت. از سال ۲۰۱۵ تا امروز ۷۵۰ میلیون اصله درخت کاشته و برای ۵۰۰ هزار نفر کار تولید کرده است
چین: در حال کشت درخت در وسعت خاکی به اندازه کشور ایرلند با به کارگیری ۶۰ هزار سرباز
هند: کاشت ۶۶ میلیون اصله درخت تنها در ۱۲ ساعت در سال ۲۰۱۷ با شرکت ۱.۵ میلیون نفر. هند قول داده است تا ۲۰۳۰، ۱۲ درصد خاکش را دوباره جنگل کاری کند.
زمین هرساله بیش از ده میلیارد درخت خود را از دست می دهد.


تعداد بازدید : 6

شعارسال، بااندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال واحد مطالعات امینت غذایی
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین