پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۴۸۴۲
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
درحالی‌که بسیاری از کارشناسان منابع طبیعی و مدیران سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال‌های اخیر نسبت به‌شدت‌گرفتن روند تخریب جنگل‌های کشور در شمال و غرب ایران هشدار داده‌اند.

شعار سال: مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد: ادعای تخریب کامل جنگل‌های کشور در سال‌های آینده علمی نیست و سالانه فقط حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل در کشور تخریب می‌شود و در مقابل نیز سالانه به‌طور متوسط حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار جنگل‌کاری در کشور انجام می‌شود! رضا بیانی می‌افزاید: مساحت جنگل‌های شمال از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ بیش از دومیلیون هکتار بود و هم‌اکنون نیز با درنظر گرفتن وسعت اراضی جنگل‌کاری‌شده، وسعت این جنگل‌ها به حدود دو میلیون و ۷۳‌هزار هکتار می‌رسد.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پیش از این مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست، نرخ نابودی جنگل‌ها و مراتع کشور را در هر سال بیش از یک میلیون و 100هزار هکتار اعلام کرده بود که سهم جنگل‌های شمال از این میزان سالانه 40هزار هکتار بود. در همین حال دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک سازمان محیط‌زیست نیز هشدار داده بود، از مجموع هشت هزار‌گونه گیاهی در کشور، دو هزارو ٤٠٥‌گونه در معرض تهدید قرار دارند که بخش اعظمی از این گیاهان، گونه‌های اندمیک و بومی این سرزمین است که اگر منقرض شوند، برای همیشه از روی زمین پاک خواهند شد. اما حالا این مقام مسئول در سازمان جنگل‌ها مدعی است کل جنگل‌های تخریب‌شده در کشور در هرسال حدود 12هزار هکتار است!

از سوی دیگر، اختلاف بر سر مساحت واقعی جنگل‌های شمال ایران همچنان به قوت خود باقی است و درحالی‌که سازمان متولی مدعی است وسعت این جنگل‌ها دو میلیون و 73هزار هکتار است، اما مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و سازمان حفاظت محیط‌زیست در مطالعه‌ای دیگر که با کمک تصاویر ماهواره‌ای دو سال قبل صورت‌گرفته مدعی هستند رقم واقعی مساحت جنگل‌های شمال نزدیک 400هزار هکتار کمتر از آن چیزی است که سازمان متولی ادعا می‌کند!‌ سیداحسان ساداتی، عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع می‌گوید: براساس آمار در سال‌های گذشته مساحت جنگل‌های شمال دو میلیون هکتار بود اما تا سال‌96 این رقم به یک میلیون و 650هزار هکتار رسیده است.
اما رضا بیانی درباره مساحت جنگل‌های شمال کشور می‌گوید: از سال ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ مساحت جنگل‌های شمال بیش از دو میلیون هکتار بود که در سال ۱۳۴۶ به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار کاهش پیدا کرد. در سال ۱۳۷۳ نیز مساحت جنگل‌های شمال کشور براساس نقشه‌های موجود یک میلیون و ۸۴۷ هزار هکتار بود.
به گفته این مقام مسئول، در سال۱۳۸۳ مساحت جنگل‌های شمال کشور به‌دلیل جنگل‌کاری‌های صورت‌گرفته به یک میلیون و ۹۳۶ هزار هکتار و در اواخر سال ۹۵ به حدود دو میلیون و ۷۳ هزار هکتار رسید. او می‌افزاید: قطعا زمان طولانی باید سپری شود تا عرصه‌های جنگل‌کاری‌شده کارکرد جنگل‌های طبیعی ازجمله ترسیب‌کربن، نفوذ آب، تثبیت خاک، جلوگیری از فرسایش و تولید آب را پیدا کند.

او سدسازی‌ در جنگل، عملیات عمرانی و قاچاق چوب را از مهم‌ترین عوامل تخریب جنگل برشمرد‌ و گفت: ادعای از بین رفتن جنگل‌های کشور در سال‌های آینده مستند و علمی نیست و درخواست ما این است که اگر کارشناسی در این زمینه مطالعه تحقیقی انجام داده است، نتایج خود را به سازمان جنگل‌ها ارائه دهد ولی تا امروز این موضوع برای ما اثبات نشده است.

مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به طرح «بوم‌سازگان زاگرس» که برای احیا و غنی‌سازی جنگل‌های زاگرس اجرا می‌شود، می‌افزاید: «مساحت جنگل‌های زاگرس هم‌اکنون بین پنج تا شش میلیون هکتار است و نقشه‌ای از دهه‌های گذشته این جنگل برای بررسی مساحت آن با گذشته وجود ندارد.» این در حالی است که پیش از این سازمان جنگل‌ها اعلام کرده بود بیش از یک میلیون و 200هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس در فاصله سال‌های 89 تا 93 خشک و نابود شده‌اند اما همچنان مساحت جنگل‌های خشک‌ و نابود‌شده جزو مساحت واقعی جنگل‌ها از سوی این سازمان اعلام می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار 9 اردیبهشت 98، کد مطلب: 54079


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین