پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۴۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۸
مدتی است ناقوس مرگ بکرترین جنگل‌های ثبت شده یونسکو در منطقه قره‌داغ (ارسباران) در سایه سکوت سنگین دولت و مسئولان منطقه‌ای و استانی به صدا درآمده است. بعد از ظلم بزرگی که در احداث سد «عمارت» در شهرستان «هوراند» به مردم این منطقه شد و هزاران هکتار از بهترین باغ‌های این شهرستان در مخزن این سد قرار گرفت، اخیراً سودجویان در لابه‌لای برش این باغ‌ها، جنگل‌های بکر قره‌داغ را نیز بریده و به همراه این الوار به ناکجاباد گسیل می‌دارند.

شعار سال: در همین راستا استاندار آذربایجان شرقی گفت: در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش چشمگیر قیمت چوب و ممنوعیت قطع درختان در شمال کشور، برخی از افراد نسبت به قطع درختان غیرمثمر در اراضی شخصی خود اقدام کرده‌اند. محمدرضا پورمحمدی در جلسه بررسی موضوع قطع درختان منطقه ارسباران که با حضور نمایندگان کلیبر، خداآفرین، هوراند، اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی و مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شد، با ابراز قدردانی از حساسیت مردم نسبت به اهمیت محیط‌زیست و حفاظت از جنگل‌های ارسباران به عنوان بزرگ‌ترین مزیت طبیعی و گردشگری استان، اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر قطع غیرقانونی درختان در این منطقه دریافت نشده است، با این حال مدیریت اجرایی استان و دستگاه قضایی به‌شدت با هرگونه تخلف احتمالی در این خصوص برخورد خواهد کرد. وی با اشاره به گزارش مدیرکل منابع طبیعی استان درباره قطع درختان و حمل محموله‌های چوب از منطقه ارسباران، اظهار داشت: در هفته‌های اخیر به دلیل افزایش چشمگیر قیمت چوب و ممنوعیت قطع درختان در شمال کشور، برخی از افراد نسبت به قطع درختان غیرمثمر در اراضی شخصی خود اقدام کرده‌اند که این موضوع نیز منحصر به استان آذربایجان شرقی و منطقه ارسباران نیست. استاندار آذربایجان شرقی افزود: بخشی از درختانی که در هفته‌های اخیر در منطقه ارسباران قطع شده‌اند، مربوط به اراضی واقع در مخزن سد خداآفرین هستند که شرکت آب منطقه‌ای استان به دلیل این‌که این اراضی بعد از آبگیری سد به زیر آب خواهند رفت، مجوز قطع این درختان را صادر کرده است. پورمحمدی خاطرنشان کرد: هیچ دستگاهی حق صدور مجوز برای قطع درختان جنگلی را ندارد و در استان ما نیز چنین مجوزی تاکنون صادر نشده و اجازه هیچ تعرضی به محدوده جنگل‌های ارسباران داده نخواهد شد. استاندار آذربایجان شرقی گفت: دستگاه‌های مسئول در حال تدوین آیین‌نامه‌ای برای مشخص کردن چارچوب بهره‌برداری از چوب درختان در زمین‌های شخصی و اراضی غیرجنگلی هستند و به مردم اطمینان می‌دهیم که نظارت کافی بر محدوده جنگلی در منطقه ارسباران صورت می‌گیرد.

تا اطلاع ثانوی قطع هرگونه درخت و چوب‌آلات باغی مثمر و غیرمثمر ممنوع است

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، نیز اظهار داشت: با توجه به لزوم حفظ و صیانت از باغ‌ها و جنگل‌ها، تا اطلاع ثانوی قطع هرگونه درخت و چوب‌آلات باغی مثمر و غیرمثمر در حوزه استحفاظی شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین، اهر، هوراند، ورزقان و جلفا و خارج از محدوده و حریم قانونی شهرها به‌طور جدی ممنوع است. وی اظهار داشت: ممنوعیت مطلق قطع درختان جنگلی به قوت خود باقی است و در این زمینه با ادارات منابع طبیعی و محیط زیست شهرستان‌ها همکاری لازم انجام می‌شود. فتحی ادامه داد: به زودی با هماهنگی مراجع ذی‌ربط استانی، شیوه نامه اجرایی در این خصوص تهیه و در آینده به شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین، اهر، هوراند، ورزقان و جلفا ارسال می‌شود.

حفظ جنگل‌های ارسباران نیازمند توجه ویژه‌ است

سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز، هم گفت: یکی از راهکارهای بهبود مشکلات زیست‌محیطی توسعه فضاهای سبز است که متأسفانه طی هفته گذشته شاهد این بودیم که جنگل‌های قره‌داغ و ارسباران و به تعبیری قلب تپنده آذربایجان قلع‌و‌قمع و درختان آن قطع می‌شوند. وی افزود: در راستای پیگیری این قضیه با مدیران‌کل جهادکشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست استان صحبت‌هایی انجام داده‌ام؛ اما عده‌ای از کارشناسان، صاحب‌نظران یا مردم می‌گویند که اصلاً درختی قطع نشده و عده‌ای می‌گویند درختان کهنسال قطع شده و بخشی نیز ادعا می‌کنند که درختان فقط از باغ‌های شخصی قطع شده‌اند. بنا بر اخبار واصله، عده‌ای نیز می‌گویند این درختان توسط سودجویان و قاچاقچیان چوب به شمال کشور برده می‌شود؛ نمی‌دانم کدام یک از این قضایا درست است، اما حقیقت این است که این موضوع نیازمند توجه ویژه‌ای است. وی با بیان این‌که جنگل‌های ارسباران و منطقه قره‌داغ قلب تپنده منطقه است و باید از آن‌ها حفاظت کنیم، بیان کرد: رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بخشنامه‌ای صادر کرده مبنی بر این‌که فعلاً از قطع درختان آن منطقه اعم از پیر، مریض، خشک و حتی سالم خودداری شود. وی با بیان این‌که در باب این موضوع دو پیشنهاد دارم، افزود: به مدیرکل صداوسیمای مرکز آذربایجان‌شرقی پیشنهاد می‌کنم که سریعاً گفت‌وگویی با حضور مدیران منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی و همچنین سایر عوامل ذی‌ربط ترتیب داده و مردم را در جریان این موضوع قرار دهند. آل‌هاشم در ارائه پیشنهاد دوم، گفت: آقای استاندار نیز بایستی کمیته ویژه‌ای در استانداری برای این مشکل ایجاد کند و نتیجه بررسی‌ها به مردم اعلام شود.

با خاطیان از طریق مجاری قانونی به‌شدت برخورد خواهد شد

فرماندار شهرستان هوراند نیز اظهار کرد: جنگل‌های ارسباران، قلب تپنده این منطقه است و با افرادی که اقدام به قطع درختان جنگلی و فروش آن‌ها می‌کنند، از طریق مجاری قانونی به شدت برخورد خواهد شد. وی افزود: از شهروندان خواستاریم تا در صورت مشاهده چنین مواردی در روستا‌ها و مناطق جنگلی، سریعاً به اداره منابع طبیعی و نیروی انتظامی گزارش دهند.

متوقف کردن سه محموله‌ غیرمجاز حمل چوب به وزن تقریبی40تن

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی نیز از متوقف کردن سه محموله‌ غیرمجاز حمل چوب به وزن تقریبی40تن خبر داد و گفت: به‌دنبال قطع و حمل درختان منطقه ارسباران، تیمی متشکل از کارشناسان محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست استان جهت بررسی این موضوع به شهرستان خداآفرین اعزام شده‌اند.

به تعداد حافظان جنگل افزوده شود

احمد قلی‌یان، عضو هئیت مدیره نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست استان تهران، هم در گفت‌وگو با «سبزینه» اظهار داشت: در منطقه‌ای که جنگل‌های آن از طرف یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره رسماً به جهان معرفی و ثبت شده است (به سال ۱۳۷۶شمسی)، چگونه ممکن است که اداره منابع طبیعی یک شهرستان با این اهمیت جهانی، حتی یک نفر نیروی یگان حفاظت ندارد و اداره محیط زیست این شهرستان فقط دو مأمور تحت استخدام دارد که قانوناً برای مأموریت دو نفر حق اعزام دارند و اگر اعزام شدند، اداره تعطیل خواهد شد، پس عملاً ماموریتی نخواهند رفت. از طرفی چرای بیش از اندازه باعث خستگی جنگل‌های بکر آذربایجان شده است که بعد از نیمه‌جان شدن دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین زنگ خطر برای نابودی سر ایران است.

عضو هئیت مدیره نظام مهندسی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست استان تهران افزود: پیشنهاد می‌کنم در نخستین فرصت ده‌ها نفر نیروی جوان و متعهد به حفظ منابع طبیعی به یگان امداد و حفاظت منطقه افزوده شود. همچنین با عاملان قلع و قمع جنگل‌های قره‌داغ بدون مماشات با ورود دادستان به مثابه مفسد فی الارض و خائن به ملت به مردم معرفی شوند. قلی‌یان اظهارداشت: تمام مسئولانی که در این زمینه عمداً و سهواً کوتاهی و قصور داشته‌اند، به رسانه‌ها معرفی و سریعاً از سمت خود کناره‌گیری کنند. از دولت محترم بالاخص وزیر جهاد کشاورزی نیز درخواست رسیدگی فوری دارم.

در روزهای اخیر فیلمی مربوط به آنچه که گفته می‌شود قطع و حمل درختان در جنگل‌های ارسباران است، در فضای مجازی منتشر شد که واکنش تند افکار عمومی را به دنبال داشت. هر چند مدیران نهادهای مسئول مانند حفاظت محیط‌زیست، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در واکنش به این فیلم اعلام کردند که درختان قطع شده مربوط به باغ‌های شخصی است، اما حجم بالای درختان قطع و حمل شده، نگرانی دوستداران محیط‌زیست و درخواست آنان برای مقابله با این وضعیت را برانگیخت.
گفته می‌شود ممنوعیت قطع درخت در جنگل‌های شمال به دلیل تنفس یک ساله آن، باعث شده که دلالان چوب این‌بار به جان درختان منطقه ارسباران بیفتند و از مشکلات اقتصادی و معیشتی کشاورزان منطقه نهایت سوءاستفاده را کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 10 دی 97، شماره: 59859


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین