پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۴۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: ساخت و ساز و بیماری‌‌ بنای نابودی منابع طبیعی شمال کشور را دارند و در صورت ادامه این روند نسل آینده جنگلی در شمال نخواهد دید.

شعارسال:رئیس انجمن جنگلبانی ایران گفت: ساخت و ساز و بیماری‌‌ بنای نابودی منابع طبیعی شمال کشور را دارند و در صورت ادامه این روند نسل آینده جنگلی در شمال نخواهد دید.

هادی کیادلیری گفت: جنگل‌های هیرکانی نمونه ارزشمندی از جنگل‌هایی است که از عصر دایناسورها در کشور ما باقی‌مانده و جزو ذخایر ژنتیکی گیاهی به‌حساب می‌آید و باید گفت امروزه این جنگل‌ها نقش مهمی در اکوسیستم کشور ایفا می‌کنند.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران با اشاره به اینکه در سال‌های نه‌چندان دور تجارت چوب بیشترین آسیب را به این جنگل‌ها وارد کرده، ادامه داد: جنگل در بهبود شرایط آب‌وهوا می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و در کنار آن در حفظ و کنترل حیات‌وحش نیز نقش اساسی دارد. اما نابودی این درختان به دلایل مختلف علاوه بر تغییرشرایط آب‌وهوایی تأثیرش را در از بین بردن حیات‌وحشمی‌گذارد.

رئیس انجمن جنگلبانی ایران خاطرنشان کرد: جنگل‌های انبوه شاه‌بلوط و شمشاد و راش به دلیل شرایط آب‌وهوایی در مناطق شمال کشور رشد خوبی داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ بیماری شمشاد بلای جان درختان در جنگل‌های هیرکانی شده است ادامه داد: هشدارهای زیادی نسبت به از بین رفتن این درختان دادیم، اما به دلیل کمبود بودجه، بی‌برنامگی و مدیریت اشتباه،شاهد از بین رفتن دسته‌جمعی این گونه‌های باارزش گیاهی هستیم.

کیادلیری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ بیماری شب‌پره نیز به جان درختان این منطقه افتاده است، ادامه داد: این بیماریشمشادهای گیلان را نیز تهدید می‌کند و در مازندران همبسیاری از درختان شمشاد را از بین برده است.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ نوع آفت در جنگل‌های شمال کشور پیداشده که تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار هکتار جنگل را نابود کرده است.

این متخصص منابع طبیعی به گسترش ویلاسازی نیز اشاره‌کرده و افزود: ساخت‌وسازها در کنار بیماری‌ها بنای نابودی حیات‌وحش و منابع طبیعی شمال کشور را دارند و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نسل‌بعدی جنگلینخواهد دید.

رئیس انجمن جنگلبانی خاطرنشان کرد: طبق آمار هر هکتار جنگل تا ۲ هزار مترمربع آب در خودش ذخیره می‌کند که از بین رفتن این پوشش‌ها می‌تواند وضعیت آب را از وضعیت فعلی هم بحرانی‌تر کند.

وی با تأکید بر اینکه ویلاسازی و تخریب جنگل از عوامل تغییرات اقلیم به‌حساب می‌آیند عنوان کرد: این شرایط سبب می‌شود به‌جای آنکه باران طولانی با حجم کم داشته باشیم با باران‌های سیل‌آسا روبه‌رو شویم که این موضوع استان‌های شمال کشور راتهدید می‌کند.

کیادلیری به مهاجرت افراد غیربومی به استان‌های شمالی کشور نیز اشاره کرد و افزود: از آنجاکه در مرکز و جنوب کشور دچار کم‌آبی شدیم بسیاری از افراد به سمت شهرهای شمالی مهاجرت کردند و سبب افزایش جمعیت در واحد سطح شدند؛ این افزایش اولین تأثیرش را بر روی محیط‌زیست خواهد گذاشت.

رئیس انجمن جنگلبانی ایرانبا تأکید بر اینکه جنگل‌های شمال بیش از ۴۲ درصد تخریب داشته‌اند ادامه داد: با این شرایط باید گفت تمامی جنگل‌های شمال از بین رفته و تا چند سال دیگر اثری از آن نخواهد بود درواقع در حال حاضر دولت باید به این مسئله ورود پیدا کند و مانع از تغییر کاربری منابع طبیعی شود.

کیادلیری، با بیان اینکه متخصصان منابع طبیعی هیچ اهرمی برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها ندارند، گفت: تنها با آگاهی دادن به مردم درباره منابع طبیعی می‌توانیم به حفظ جنگل‌ها کمک کنیم و مردم باید بدانند که این سرزمین متعلق به همه ماست و برنده و بازنده نداریم. در گام بعدی باید مسئولان برنامه‌محور تولیت مدیریت منابع طبیعی را عهده‌دار شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار10 اسفند 97، کدخبر: 364652، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
مگه کسی میتونه در قبال کشور و منابع ملی اش اینقدر خونسرد باشه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین