پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۴۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در ادامه با اشاره به ضرورت بالا بودن پرچم دفاتر نظام مهندسی کشاورزی در سطح کشور گفت: تابلوهای این دفاتر باید در معرض دید عموم باشد تا کشاورزان و بهره‌برداران با آگاهی از وجود این دفاتر برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آن‌ها مراجعه کنند. باید فرهنگ مشاوره‌پذیری را در بین کشاورزان ترویج کنیم و این مهم با کمک دفاتر نظام مهندسی کشاورزی محقق می‌شود.

شعارسال: شاهرخ رمضان‌نژاد، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در دیدار با علیرضا بزرگی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی استان تهران و اعضای این سازمان، با بیان این‌که برنامه‌های بسیاری برای پیگیری از طریق سازمان وجود دارد تا به نقطه ایده‌آل برسیم، اظهار داشت: باید شرایط را فراهم و با خلاقیت و نوآوری حرکت کنیم تا نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی با محبوبیت بیش‌تری به کار خود ادامه دهد. معتقدم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم فرصت‌های خوبی برای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای پیشبرد اهداف ایجاد شد، ولی آن‌گونه که باید شاید از این فرصت‌ها استفاده نشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی در ادامه تصریح کرد: افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی از 97 به 121 میلیون تن، پرداخت بیش از شش‌هزار میلیارد تومان در جهت توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، توسعه پرورش ماهی در قفس، ایجاد ظرفیت‌های جدید در بخش کشاورزی و... همه برای نظام مهندسی کشاورزی فرصت بود و می‌توانستیم هم به پیشرفت برنامه‌ها کمک و هم بهره‌برداران را در پروژه درگیر کنیم. رمضان‌نژاد با بیان این‌که راهبرد جهاد کشاورزی در راستای تأمین امنیت غذایی افزایش بهره‌وری تولید است، افزود: افزایش بهره‌وری در گرو توسعه دانش و تکنولوژی است و نظام مهندسی می‌توانست به‌گونه‌ای عمل کند که در انتقال دانش برجسته باشد. امیدواریم در دوره جدید بتوانیم نقش خود را به عنوان یک سازمان تخصصی و علمی ایفا کنیم؛ لذا باید در حوزه‌هایی فعالیت کنیم که منجر به بهره‌وری می‌شود.

در استان تهران باید به سمت کشاورزی ‌های تک حرکت کنیم

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در ادامه به صنعت دامداری و دامپروری گریزی زد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در صنعت دامداری بهره‌وریم، اما برنامه‌ وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره‌وری با اصلاح نژاد است تا تولید افزایش یابد. وی همچنین با اشاره به نقش گلخانه‌ها در افزایش بهره‌وری در تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب اظهار داشت: توسعه گلخانه‌ها باید بیش‌تر در تهران اتفاق بیفتد. با توسعه گلخانه‌ها قطعاً می‌توان در راستای اشتغال‌زایی و بهره‌وری بهتر عمل کرد. باید کمک کرد پتانسیل‌ها شکوفا شود. در تهران باید به سمت کشاورزی‌ های تک حرکت کنیم تا برای کشاورزان فعالیت صرفه اقتصادی داشته باشد.

ضرورت فعلی کشور توسعه کسب و کارها و تسهیل امور است

رمضان‌نژاد در ادامه به کسب و کار در فضای کنونی اقتصاد اشاره و بیان کرد: ضرورت فعلی کشور توسعه کسب و کارها و تسهیل امور است. با تسهیل امور بهره‌برداران هم تولید رونق می‌گیرد و هم اشتغال‌زایی بیش‌تری می‌شود. اکنون فضای کسب و کار مناسب نیست؛ لذا ما نباید با رفتارهای بوروکراتیک به این فضای نامناسب دامن بزنیم. اگر شرایط تسهیل شود، رغبت بهره‌برداران برای تولید بیش‌تر می‌شود. باید در صدور پروانه‌های واحدها نهایت انعطاف را به خرج دهیم. اگر می‌گوییم مردم ولی نعمت ما هستند، باید در عمل نیز آن را به منصه ظهور برسانیم. باید روحیه احترام گذاشتن را در بین پرسنل تقویت کنیم و این مهم را در صدر امور قرار دهیم تا کارها به بهترین نحو انجام شود. در شرایطی که دشمنان نظام در پی ضربه زدن به کشور از طرق مختلف به‌ویژه به خطر انداختن امنیت غذایی هستند، نگاه ما باید مردم‌محور و تولیدمحور باشد تا بهره‌برداران با آرامش خاطر امنیت غذایی کشور را تأمین کنند.

رسالت اصلی نظام مهندسی انتقال دانش به محیط کشاورزی است

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی کشور در ادامه با اشاره به ضرورت بالا بودن پرچم دفاتر نظام مهندسی کشاورزی در سطح کشور گفت: تابلوهای این دفاتر باید در معرض دید عموم باشد تا کشاورزان و بهره‌برداران با آگاهی از وجود این دفاتر برای دریافت مشاوره و راهنمایی‌های لازم به آن‌ها مراجعه کنند. باید فرهنگ مشاوره‌پذیری را در بین کشاورزان ترویج کنیم و این مهم با کمک دفاتر نظام مهندسی کشاورزی محقق می‌شود. رسالت اصلی نظام مهندسی به عنوان یک سازمان تخصصی و فنی انتقال دانش به محیط کشاورزی است. کارشناسان معتقدند حضور دانش در مزارع کشاورزی کم است؛ لذا برای رفع این نقیصه باید به سمت انتقال دانش به کشاورزان برویم.

نظام مهندسی پتانسیل مدیریت بازار را دارد

همچنین در این دیدار علیرضا بزرگی، رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، با بیان این‌که هدف اصلی نظام مهندسی کشاورزی تأمین امنیت غذایی است، اظهار داشت: در مراسم تجلیل از نمونه‌های بخش کشاورزی امسال از استان تهران 9 بهره‌بردار حضور داشتند که این مهم نشانگر نقش مهم استان تهران در تولید محصولات کشاورزی است و این رویداد مهم چند سال پیاپی است که تکرار می‌شود و امیدواریم ادامه داشته باشد. وقتی در استان تهران 9 تولیدکننده برتر داریم، یعنی مهندسان نمونه بسیاری نیز داریم و ضریب نفوذ دانش در بین کشاورزان استان مناسب است. استان تهران نزدیک به یک درصد از اراضی کشاورزی کشور را دارد، ولی شش درصد محصولات کشور را تولید می‌کند و این یعنی بهره‌وری. حتی در برخی محصولات، استان تهران رتبه کشوری دارد. رئیس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در ادامه افزود: نظام مهندسی استان تهران 33 هزار عضو حقیقی و یک‌هزار و 100 عضو حقوقی دارد و افتخار مااین است که بزرگان بخش کشاورزی کشور عضو این نظام صنفی هستند. همچنین یک‌هزار عضو با مدرک دکترا داریم. بزرگی ادامه داد: معتقدم تولید در یک طرف و بازاریابی در طرف دیگر است و ما اکنون در بازاریابی و فرآیند بعد از تولید دچار مشکل هستیم و برای رفع این نقیصه باید با کمک مهندسان بخش کشاورزی تلاش کنیم. معتقدم نظام مهندسی پتانسیل مدیریت بازار را دارد و استان تهران می‌تواند پایلوت اجرای این طرح برای مدیریت بازار محصولات کشاورزی باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 15دی1397 ، کدخبر: 60022: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین