پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۸۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
سازمان مردم‌نهاد «توسعه کشاورزی مردم» (هکا) درباره انتخاب وزیر آینده جهاد کشاورزی بیانیه ای ابلاغ نموده که پیشنهاد اولویت‌ها و سرفصل‌های برنامه وزیر جهاد کشاورزی مطرح نموده است.

شعار سال:

بیانیه سازمان مردم‌نهاد «توسعه کشاورزی مردم» (هکا)

بیانیه سازمان مردم‌نهاد «توسعه کشاورزی مردم» (هکا) درباره انتخاب وزیر آینده جهاد کشاورزی:

پیشنهاد اولویت‌ها و سرفصل‌های برنامه وزیر جهاد کشاورزی توسط اعضای سازمان مردم‌نهاد «توسعه کشاورزی مردم» (هکا) به شرح زیر است:

1- تصویب یک جایگاه و کرسی در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای بخش خصوصی کشاورزی با دو محور هماهنگی و نظارت با تشکل‌های بخش کشاورزی.

2- وزیر انتخابی موظف به اجرای برنامه آمایش سرزمین و رعایت الگوی کشت است.

3- کسی باید وزیر شود که دیوار ایجاد شده، توسط وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی کشاورزی را بشکند و بهترین ظرفیت‌های بخش خصوصی را به میدان عمل وارد کند.

4- کسانی که ۳۰ سال بخش کشاورزی را به پرتگاه سقوط رسانده‌اند و اعتقادی به ظرفیت‌های بخش خصوصی ندارند، نمی‌توانند وزیر شوند.

5- وزیر آینده جهاد کشاورزی باید این توان را داشته باشد که حقوق کشاورزان را از نظام اقتصادی و یارانه‌ای کشور احصاء کند و به‌صورت عادلانه در اختیار بخش تولید قرار دهد.

6- وزارت جهاد کشاورزی به‌جز وظایف حاکمیتی، مانند نظارت، حمایت، آموزش و هماهنگی حق دخالت در دیگر بخش‌های کشاورزی را ندارد.

7- کشاورزان بیش از ۹۰ درصد بخش کشاورزی را اداره می‌کنند، حتی در یک‌درصد از نظام تصمیم‌گیری دخیل نیستند.

8- درخواست هکا از وزیر جهاد کشاورزی آینده، حذف سازمان تعاون روستایی و دیگر شرکت‌های دولتی است که در بخش اقتصاد کشاورزی دخالت دارند و واگذاری این امور به کشاورزان کشور براساس نظام شرکت سهامی عام است.

9- سازمان نظام مهندسی از ادبیات‌‌محوری به عملیات‌محوری تبدیل شود و پس از فراگیری عملیات کاشت، داشت و برداشت با ظرفیت‌های توانمند، به توانمند‌سازی سایر کشاورزان اقدام کند.

10- دخالت‌های شرکت‌های پشتیبانی امور دام در بخش کشاورزی ممنوع است و این شرکت فقط باید در حوزه نظارت، حمایت، آموزش و هماهنگی گام بردارد و وظایف اجرایی به کشاورزان برابر قانون سهامی عام واگذار شود.

11- تربیت نیروی انسانی با هدف مدیریت خرد و کلان وزارت جهاد کشاورزی باید جزو اهداف وزیر جهاد کشاورزی باشد. (امروز نباید با چراغ‌قوه به‌دنبال نیروی انسانی برای وزیر و سایر پست‌های وزارت جهاد کشاورزی بگردیم).

12- ادغام شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف که در بخش خصوصی و اقتصاد کشاورزی دخالت می‌کنند، در قالب یک اداره دولتی و مدیریت‌ آن در حد کارشناس در قسمت حاکمیتی فعال شود.

13- وزیر جهاد کشاورزی باید برنامه‌محور و با دانش روز کشاورزی جهان آشنا باشد.

14- وزیر آینده جهاد کشاورزی باید با سیاست منحوس نکاشت مبارزه کند و برنامه اجرایی برای خودکفایی علوفه دام کشور داشته باشد.

15- وزیر آینده جهاد کشاورزی لازم است با تغییر سیاست نکاشت به سیاست کاشت، با تولید صادرات‌محور سیاست‌های وزارتخانه را تدوین کند و با یک برنامه کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جایگاه کشاورزی ایران را در بازار 2/1 میلیاردی منطقه تثبیت کند و با رقبای منطقه‌ای توان رقابت داشته باشد.

16- وزیر آینده جهاد کشاورزی باید با کنار گذاشتن مدیران ناتوان وزارتخانه که در مسئولیت چندساله خود اثرات چشمگیری در بخش کشاورزی نداشته‌اند، ساختار مدیریتی وزارت جهاد کشاورزی را اصلاح کند.

17- وزیر آینده جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی ساختار سودهای مرکب و اجحاف ربوی بانک‌ها را به‌عنوان متولی بخش کشاورزی تحلیل کند و در این مقوله با برنامه تدوین شده، مدافع ذی‌نفعان خود باشد.

18- وزیر آینده جهاد کشاورزی باید با برنامه مشخص و با هماهنگی نمایندگان، وزیر خاطی و عوامل مربوطه را به کمک جامعه کشاورزی ایران برای اعمال قانون و محاکمه به قوه قضائیه معرفی کند و تحول‌گرا باشد.

19- وزیر آینده باید دارای دانش، تخصص و تعهد در بخش کشاورزی باشد و در قبال این خصوصیات به نمایندگان مردم و جامعه کشاورزی تضمین قانونی دهد.

20- وزیر آینده باید دردآشنا باشد و بتواند برای بیماری‌های اقتصادی بخش کشاورزی درمان ارائه کند و برای حل این معضل در تمام بخش‌های کشاورزی اتاق‌ فکری از بخش خصوصی تشکیل دهد، همچنین تمام فرآیندها را نظارت کند و از خودمحوری بپرهیزد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه،تاریخ انتشار:3دی1398،کد خبر:79532،sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین