پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۲۶۵
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۴:۱۱
دوره آموزشی Tea master cup برای اولین بار در ایران توسط سرداور و مدرس نهاد بین‌المللی TMCبرگزار شد و این دوره مقدمه‌ای است برای شرکت در مسابقات بین‌المللی. هدف از ایجاد این انجمن (انجمن استادان چای ایران‌TMC) توجه به محصولات محلی و داخلی کشور و فرهنگ‌سازی جهت افزایش مصرف آن‌ها با هدف شناساندن به جهانیان و دست‌یابی به بازار جهانی و صادرات است.

شعارسال:Tea Masters Cup (TMC)یک تشکل غیر دولتی در زمینه آموزش، توسعه، فرهنگ‌سازی و برگزاری مسابقات جهانی در بخش چای به طور تخصصی است. این انجمن در کشور هنگ‌کنگ ثبت شده است. با عضویت ایران در انجمن TMC امکان برگزاری مسابقات ملی آماده‌سازی چای و سرو آن زیر نظر این نهاد بین‌المللی فراهم شده است. عضویت ایران در این مجموعه به عنوان شانزدهمین عضو، پس از مدت‌ها رایزنی کمیسیون تخصصی چای در سه ماه گذشته ممکن شد. هم‌اکنون TMC ایران در حال برنامه‌ریزی و تدوین تقویم سالیانه برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و برنامه مسابقات ملی است و به گفته مسئولان این مجموعه در پایان هر کلاس و مسابقات گواهی‌نامه‌های پایان آموزش که به تأیید TMC می‌رسد، برای هر یک از شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آموزشی و مسابقات صادر می‌شود. اولین دوره آموزشی استادان چای ایران با تدریس دنیس شاماکوف سرداور و مدرس نهاد بین المللی TMCبرگزار شد. این دوره به همت کمیسیون تخصصی چای و شرکت تیوا تجارت ویژن به عنوان نماینده TMC در ایران برگزار شد. در روز پایانی هم شاهرخ رمضان‌‌نژاد، محسن نقاشی، احمدرضا بخشی و نسترن یاورپور گواهی پایان دوره را به حاضران در این دوره اهداء کردند.

فرآوری چای مطابق با ذائقه مردم از جمله عوامل موثر در رشد بازار این محصول است

شاهرخ رمضان‌نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، گفت: برای پایداری در تولید چای لازم است از ماشین‌آلات روز دنیا جهت فرآوری این محصول صنعتی بهره‌مند شویم. با توجه به شرایط اقلیمی کشور، چای تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار است و چنانچه علاوه بر تولید باکیفیت بتوانیم در فرآوری چای به‌روز شویم، قطعاً چای ایرانی از نظر طعم و کیفیت کم‌نظیر خواهد بود و بازار بیش‌تری را در سطح دنیا به خود اختصاص می‌دهد. تنوع‌بخشی به مصرف چای نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در جذب مردم به مصرف چای ایرانی است. در دوره آموزشی حاضر که با همکاری رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران و مدرس نهاد بین‌المللی TMC برگزار شد، اقدامی مفید برای آگاهی‌بخشی به فعالان صنعت چای و دمنوش برای دم‌آوری متنوع‌تر این محصول رخ داد. با توجه به این‌که ذائقه مردم مدام در حال تغییر است؛ لذا تولید و فرآوری محصولات غذایی از جمله چای مطابق با ذائقه مردم از جمله عوامل موثر در پایداری و رشد بازار محصولات کشاورزی است. امیدوارم فعالانی که از آموزش‌های این دوره استفاده کرده‌اند، به صورت عملی نیز این آموزش‌ها را به‌کار گیرند تا زمینه مصارف جدید نیز در کشور فراهم شود. حمایت از این نوع آموزش‌ها می‌بایست در برنامه‌های جهاد کشاورزی به خصوص سازمان چای کشور قرار گیرد و زمینه را برای برگزاری و ترویج این نوع آموز‌ش‌ها مهیا سازند. در سال‌های اخیر در خصوص ترویج فرهنگ مصرف چای ایرانی اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

می‌توان با دادن آموزش‌های لازم به فعالان صنعت چای از فراموش‌شدن آن جلوگیری کرد

محسن نقاشی، دبیر و مدیرعامل فدراسیون صنایع غذایی، هم به‌عنوان یکی از حاضران در این دوره آموزشی گفت: با وجود این‌که چای یکی از نوشیدنی‌های اصیل این سرزمین دیرینه است؛ اما متأسفانه در سال‌های اخیر نوشیدن چای فقط در سطوح پایین جامعه دیده می‌شود و مردم بیش‌تر به نوشیدن نسکافه و قهوه روی آورده‌اند. امروز با شرکت در این دوره طعم‌ها مختلف چای را سرو کردیم و متوجه شدیم که می‌توان با دادن آموزش‌های لازم به فعالان این صنعت از فراموش‌شدن این نوشیدنی قدیمی جلوگیری کرد.

چای ایرانی را با برندهای مختلف با کمک TMC به تمام جهانیان معرفی می‌کنیم

احمدرضا بخشی، رئیس کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران، نیز گفت: شش ماهی است که TMC (انجمن استادان چای) در ایران فعالیت خود را آغاز کرده است. کمیسیون تخصصی چای با حمایت از TMC توانست دیدگاه جدیدی در دم‌آوری چای ایرانی به وجود آورد. تمام چای مورد استفاده در این دوره از نوع ایرانی است. قرار است چای ایرانی را با برندهای مختلف در TMC به تمام جهانیان معرفی کنیم تا جوامع بیش‌تری با چای ایرانی آشنا شوند. در این دوره‌ها از یک نوع چای بیش از 14 طعم و روش دم‌آوری مختلف به دست آمد. وی در ادامه تصریح کرد: انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی با حمایت از این انجمن بین‌المللی در ایران و برگزاری دوره‌های تخصصی در این زمینه یک باب جدید به روی این صنعت باز کند تا علاوه بر تنوع‌بخشی در دم‌آوری و نوشیدن چای، چای ایرانی را به تمام دنیا معرفی کنیم. تا کنون کمیسیون تخصصی چای با تمام توان برای رسیدن به این هدف پیش رفته و برای ادامه مسیر ترویج و شناساندن این انجمن به فعالان صنعت چای کشور و برگزاری کلاس‌های آموزشی خواهان حمایت دو ارگان مذکور است. وی افزود: TMC علاوه بر ارائه روش‌های دم‌آوری، دوره‌های آموزشی از کشت تا تولید و فرآوری چای را به روش‌های جدید توسط استادان برتر جهان برگزار می‌کند. وی از شاهرخ رمضان‌نژاد، رئیس روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، حبیب جهان‌ساز، رئیس سازمان چای، محسن نقاشی، رئیس فدراسیون صنایع غذایی و رسانه‌هایی که در این مسیر وی را همراهی کردند، سپاسگزاری کرد و گفت: امیدوارم شرکت‌کنندگان در این دوره، آموزش‌های دریافتی را در فعالیت‌های خود به کار گیرند. ضمناً مدارک آموزشی TMC بین‌المللی بوده و در تمام نقاط جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

چای ایرانی این قابلیت را دارد که به تمام جهانیان معرفی و مصرف آن فراگیر شود

دنیس شاماکوف سرداور و مدرس نهاد بین‌المللی Tea master cup  گفت: مسابقه TMC مسابقه‌ای است که بین چای‌کاران، کارخانه‌داران، فرآوری‌کنندگان، رستوران‌‌دارها، کافی‌شاپ‌ها و دیگر فعالان صنعت چای برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف برگزاری این انجمن بین‌المللی تبادل نظر و آشنایی با روش‌های دم‌آوری چای در فرهنگ‌های مختلف است. وی درباره چای ایرانی اظهار داشت: به نظر من چای ایرانی این فرصت و قابلیت را دارد که به تمام جهانیان معرفی و مصرف آن فراگیر شود، چرا که پیشینه دیرینه‌ای دارد و این نشان از فرهنگ غنی کشور ایران است. همیشه در ارزیابی چای مسأله خوب و بد مطرح است. منظور از چای بد چایی است که فرهنگی در پس آن نیست و معنی چای خوب چایی است که فرهنگی غنی در گذشته آن ملت وجود دارد. وی افزود: گفتنی است با تعریف مذکور چای ایرانی به عنوان یک چای خوب و باکیفیت ارزیابی می‌شود. حال اگر این فرهنگ با روش‌های دم‌آوری جدیدی آمیخته شود، شاهد پیشرفت بیش‌تری در صنعت چای ایران خواهیم بود.

امیدوارم با برنامه‌ریزی دقیق، آموزش‌ شیوه‌های مختلف دم‌کردن چای در استان‌های دیگر آغاز شود

مجتبی اشک‌ذری، عضو کمیسیون تخصصی چای اتحادیه بنکداران و مدیر کمیسیون‌ تخصصی استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، هم که یکی از حاضران در این دوره بود، درباره این دوره آموزشی به خبرنگار «سبزینه» گفت: با توجه به این‌که در کشور دم‌آوری چای فقط به صورت سنتی صورت می‌گیرد، برگزاری این دوره آموزشی در کشور اقدامی مثبت جهت ارتقای دانش فعالان صنعت چای و مصرف چای ایرانی به روش متنوع و متناسب با ذائقه مردم به شمار می‌آید. وی افزود: با وجود این‌که بسیاری از نهادهای دولتی از برگزاری این دوره آموزشی استقبال کردند؛ اما افرادی سعی در برهم‌زدن افکار شرکت کنندگان جهت عدم شرکت در این دوره‌ها داشتند که امیدواریم با شرکت در مسابقات ملی و بین‌المللی و دریافت نتیجه مطلوب متقاضیان بیش‌تری جذب این دوره‌ها شوند. وی در پایان گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق آموزش‌ها در استان‌های دیگر نیز آغاز شود و رسانه‌ها نیز برای اطلاع‌رسانی بیش‌تر با ما همکاری لازم را داشته باشند.

خلأ آموزش را در صنعت چای به شدت احساس کردم

در ادامه نسترن یاورپور، مدیرعامل شرکت تیوا تجارت ویژن و اسپانسر این دوره آموزشی، هم درباره انگیزه حمایت از این دوره به خبرنگار گفت: به عنوان فعال صنعت چای کشور خلأ آموزش در این صنعت را به شدت احساس کردم و در همین راستا با اخذ نمایندگی TMC در ایران تصمیم به برقراری ارتباط با استادان این انجمن بین‌المللی گرفتم تا به کمک آن‌ها بتوانیم این صنعت را توسعه دهیم. وی در جواب این سوال که آیا در دوره‌های بعدی نیز اسپانسری این دوره‌ها را متقبل می‌شود یا نه، اظهار کرد: با توجه به این‌که هزینه پرداختی به استادان بین‌المللی TMCبسیار بالا است، لازم است دولت نیز در این راه همراه ما باشد.

چای نیز مانند سایر نوشیدنی‌ها می‌تواند متنوع‌تر دم شود

حافظ صفایی، نیز تحصیل‌کرده رشته هتل‌داری است که از 17 سالگی با راه‌اندازی کافی شاپ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرده. وی یکی از فعالان صنعت نوشیدنی است که علاوه بر شرکت در دوره‌های مختلف بین‌المللی در این دوره آموزشی نیز حضور داشت. وی با تلاش و پشتکار توانست در مسابقات بین‌المللی کافکس مقام قهرمانی کسب کند. صفایی در گفت‌وگو با خبرنگار «سبزینه» گفت: متأسفانه این‌روزها مردم به چای به عنوان یک نوشیدنی خاص توجه نمی‌کنند و به همین دلیل برای رونق مصرف چای لازم است آموزش‌های بیش‌تری داده شود. وی افزود: این دوره نیز تجربه جالبی بود و نکات قوت زیادی داشت. با وجود طعم‌های مختلف چای؛ اما همیشه نگاه مردم به چای یک نگاه ساده است و قطعاً برگزاری این دوره‌ها در تغییر دیدگاه مردم به چای از یک نوشیدنی ساده به یک نوشیدنی خاص تأثیرگذار است. جذاب‌ترین قسمت این دوره‌ها بخش تی‌تستینگ، نحوه داوری، قوانین مسابقات و آشنایی با ساهاوای چای ایرانی بود. اکثر افراد فکر می‌کنند تنها قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها به جز چای روش‌های دم‌آوری متنوع دارند؛ اما باید گفت چای نیز مانند سایر نوشیدنی‌ها می‌تواند متنوع‌تر دم شود. وی در پایان گفت: قطعاً اولین دوره برگزاری هر کلاسی با کم و کاستی‌ها و چالش‌های زیادی همراه است. امیدوارم با برنامه‌ریزی صحیح بتوان در صنعت چای اتفاقات مثبتی را رقم زد.

دوره آموزشی Tea master cup برای اولین بار در ایران توسط سرداور و مدرس نهاد بین‌المللی TMCبرگزار شد و این دوره مقدمه‌ای است برای شرکت در مسابقات بین‌المللی. هدف از ایجاد این انجمن (انجمن استادان چای ایران‌TMC) توجه به محصولات محلی و داخلی کشور و فرهنگ‌سازی جهت افزایش مصرف آن‌ها با هدف شناساندن به جهانیان و دست‌یابی به بازار جهانی و صادرات است. با توجه به داشتن مزارع غنی چای در کشور، می‌توان برنامه‌های آموزشی بیش‌تری از زمان کشت تا فرآوری و دم‌آوری چای داشت. گفتنی است نماینده‌ای از ایران که با تمام خواص و روش‌های دم‌آوری آن آشنایی دارد، در مسابقات بین‌المللی شرکت خواهد کرد و مسابقات داخلی هم در آبان ماه امسال با حضور سرداور بین‌المللی برگزار خواهد شد. مسابقات ملی همه ساله برگزار می‌شود و امسال کشور ایران یکی از شرکت‌کنندگان در این مسابقه است؛ لذا از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان چای کشور به عنوان متولیان این بخش انتظار می‌رود در جهت فراگیرشدن این آموزش‌ها که نقش اساسی در ارتقای صنعت چای دارد، حمایت کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 9تیر1397 ، کدخبر: 46581: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین