پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان گفت: حضور کمرنگ سازمان در مجامع استانی به دلیل ضعف قانونی است که به دنبال اصلاح آن هستیم تا بتوانیم حضور پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشیم. اراده دستگاه‌های اجرایی بر تقویت نقش سازمان نظام مهندسی نبوده و فقط به‌صورت موردی از ظرفیت‌های سازمان استفاده شده است.

شعارسال: رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان گفت: حضور کمرنگ سازمان در مجامع استانی به دلیل ضعف قانونی است که به دنبال اصلاح آن هستیم تا بتوانیم حضور پررنگ‌تری در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشیم. اراده دستگاه‌های اجرایی بر تقویت نقش سازمان نظام مهندسی نبوده و فقط به‌صورت موردی از ظرفیت‌های سازمان استفاده شده است.

 فتح‌الله ابوعلی تصریح کرد: اخیرا دیده شدن عملکرد بسیار خوب مجموعه سازمان و اعضا، باعث شده تا دستگاه‌های اجرایی بیشتر به دنبال استفاده از توان و ظرفیت اعضای این سازمان باشند. در این زمینه اما متاسفانه دستگاه‌هایی هستند که هنوز مقاومت‌های درونی دارند. برای مثال نتوانسته‌ایم با شهرداری و سازمان آب و برق خوزستان همکاری لازم و تعاملی داشته باشیم تا نسبت به انجام وظایف سازمان عمل کنیم. ابوعلی با اشاره به زمینه فعالیت‌های این سازمان اظهار کرد: خدمات به اعضا، خدمات فنی و مهندسی به تولیدکنندگان و خدمات اجرایی و پژوهشی برای دستگاه‌های بخش کشاورزی و محیط‌زیست از خدمات ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی است و در این زمینه تلاش کرده‌ایم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

فعالیت ۲۳ دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم خدمات را به بهره‌برداران ارائه دهیم، ۲۳ دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها وجود دارد. همچنین سامانه‌ای در حال تدوین است تا دیگر نیاز به حضور فیزیکی برای دریافت مجوزها و پروانه‌ها در مرکز نباشد و اشخاص بتوانند از طریق این سامانه، نسبت به دریافت پروانه مدنظر خود اقدام کنند و روند کار نیز تسهیل شود.رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان اظهار کرد: ۴مرکز خدمات غیر‌دولتی تاسیس شده است که بخشی از فعالیت‌های مربوط به صدور مجوزها و پروانه‌ها را انجام می‌دهند و در برنامه داریم تا پایان سال تعداد این مراکز خدمات غیردولتی به ۱۰ مرکز ارتقا پیدا کند. ابوعلی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی کشاورزی به‌عنوان یک سازمان تخصصی غیر دولتی و با قانون مصوب تشکیل شده است گفت: در زمینه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی با سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی تفاهم‌نامه‌هایی منعقد و دستاوردهای خوبی نیز در این زمینه کسب کرده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا این فعالیت‌ها را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: ۶۰ درصد از اعضای این سازمان جویای کار هستند اما این موضوع به معنای بیکار بودن آن افراد نیست بلکه این ۶۰ درصد جویای کار مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند.ابوعلی اظهار کرد: در ۱۶ سال فعالیت این سازمان، در کل کشور ۲۵۰ هزار نفر کارشناس کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند و این عدد در خوزستان حدود ۱۵ هزار نفر است که از این تعداد ۵۰ درصد آقایان و ۵۰ درصد نیز بانوان هستند. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی، در ۲۰ رشته بخش کشاورزی، محیط‌زیست و منابع طبیعی تحصیل کرده‌اند و می‌توانند در سراسر استان به بخش کشاورزی خدمات ارائه دهند. بیش از ۱۳ هزار نفر کارشناس، ۱۸۰۰ نفر کارشناس ارشد و ۵۷ نفر دکترا دارند.رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان با بیان اینکه به دنبال این هستیم تا در فرآیند تولید نقش مهندسی ایجاد کنیم، گفت: یکی از ضعف‌های بزرگ آموزش عالی کشور آن است که فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی مهارت کافی برای بهره‌گیری را ندارند و خروجی دانشگاه‌ها، خروجی مهارتی نیست و صرفا علمی است. متاسفانه وزارت علوم به مطالبه ما در هماهنگی با وزارت جهاد کشاورزی برای مشخص شدن نوع رشته و ظرفیت آن، عمل نمی‌کند.

آموزش‌ها باید مهارت محور باشند

ابوعلی با بیان اینکه آموزش‌ها باید آموزش‌های مهارت محور باشند، ادامه داد: وزارت علوم باید بر اساس نیاز متولی هر بخش در زمینه جذب آموزش دانشجویان اقدام کند. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی متولی بخش کشاورزی است و نیاز دارد تا در بخش‌های مورد نظر خود دانشجو تربیت شود.وی اظهار کرد: باید در دوره کاردانی و کارشناسی برنامه‌ریزی‌هایی انجام گیرد تا مشکلات مهارتی دانشجویان حل شود. در این زمینه وزارت علوم می‌تواند با همکاری دیگر وزارتخانه‌ها و با هماهنگی آنها، نسبت به رفع نیاز مهارتی دانشجویان متناسب با فعالیت‌های وزارتخانه‌ها اقدام کند.رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان اظهار کرد: برای ارتقای مهارتی فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان تلاش کرده است تا آموزش‌های ارائه‌شده خود را مهارت محور کند و برای مسائل مورد نیاز نسبت به آموزش اعضای خود اقدام کند.ابوعلی با اشاره به اینکه از نظر میزان آموزش، سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان در رتبه اول کشور قرار دارد، گفت: در ۱۶ سال گذشته تاکنون ۵۲ هزار و ۸۱۹ نفر آموزش دیده‌اند. با توجه به اعضای ۱۵ هزار نفری سازمان، به‌طور میانگین هر عضو حدودا در سه دوره آموزشی شرکت کرده و به او آموزش‌های لازم ارائه شده است.

ناظران فارغ‌التحصیلان بیکار هستند

وی ادامه داد: همه ناظران سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان، فارغ‌التحصیلان بیکاری هستند که ممکن است پس از نظارت در شغل‌های جانبی نیز مشغول به کار باشند اما قطعا عضو دستگاه‌های دولتی نیستند.رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان با اشاره به صدور پروانه در بخش‌های مختلف تصریح کرد: در زمینه صدور پروانه‌های دامپروری از سال ۹۰ تا‌کنون ۴۷۷۶ پروانه به جزو پروانه‌های مربوط به مجتمع‌های دامپروری صادر شده است. در حوزه شیلات تاکنون ۲۲۷ پروانه به‌صورت انفرادی و در مجتمع‌های شیلاتی نیز ۶۰۶ پروانه توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان صادر شده است. ابوعلی اظهار کرد: برای گلخانه‌های پرورش گل و گیاهان زینتی در حدود ۶۳۸ هکتار، برای گیاهان دارویی در سطح ۳ هکتار به ظرفیت تولید ۱۴۵ تن در سال و برای سبزی و صیفی در سطح ۹۹ هکتار مجوز صادر شده است.رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی اگر نتوان برای این افراد جویای کار، شغل ایجاد کرد، این مساله یک ضعف عمده برای مسوولان استان است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار : 15اسفند 97، کد خبر:3503344 ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین