پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۰۷۴۳
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۲
تشکل‌ها و شوراهای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیرامون ابلاغ آیین‌نامه ایجاد مراکز آموزش عالی خصوصی علوم پزشکی بیانیه مشترک منتشر کردند.

شعارسال: تشکل‌ها و شوراهای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیرامون ابلاغ آیین‌نامه ایجاد مراکز آموزش عالی خصوصی علوم پزشکی بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: چندی پیش وزارت بهداشت آیین‌نامه تأسیس مؤسسات خصوصی آموزش علوم پزشکی را ابلاغ کرد. اقدامی که همسو با بسیاری از اقدامات وزارت بهداشت دولت امید، ریشه امید را در دل قشر دانشجو خشکاند، به‌گونه‌ای که «سلامت فدای پول» بهترین نامی است که می‌توان بر روی این مصوبات نهاد. گر چه وزارت بهداشت در ابلاغ این آیین‌نامه اعلام کرده است این وزارتخانه از تکرار تجربه‌های سایر بخش‌های آموزشی در تأسیس بی‌شمار مؤسسات فاقد توانایی اجتناب خواهد ورزید، اما مفاد این آیین‌نامه ما را به یاد سرنوشت دیگر رشته‌های مهندسی، فنی و انسانی می‌اندازد که امروزه بنرهایی با مضامین «پذیرش بدون کنکور در فلان رشته مهندسی» سطح شهر را پرکرده است.

در این بیانیه با اشاره به اینکه مسئولان مربوطه در این اندیشه هستند که سرنوشت رشته‌های علوم پزشکی نیز همانند سایر رشته‌ها شود، آمده است: مسئولان می‌خواهند با تأسیس دانشکده‌های غیرانتفاعی رشته‌های مختلف علوم پزشکی تیشه به ریشهٔ بخش بهداشت و سلامت جامعه بزنند. هنوز ترکش قوانین پذیرش دانشجوهای پردیس و مازاد در آموزش عالی کشور سنگینی می‌کند. خروجی این دانشگاه‌ها امروزه با معضلات عدیده‌ای برای فراهم نمودن شغل و آینده شغلی روبرو هستند. امروزه خود دانشکده‌های وزارت بهداشت نیز از برآورده کردن نیازهای اصلی دانشجویان از قبیل مسائل آموزشی و رفاهی مستأصل هستند. هنوز در کشور با کمبود فضای آموزشگاهی و بیمارستانی برای آموزش دانشجویان دولتی روبرو هستیم. اساتید قوی و مجرب در بخش تئوری، حتی در دانشکده‌های دولتی نیز به میزان کافی وجود ندارند. حال اگر بخش خصوصی نیز در این عرصه وارد شود، معضل بزرگ دیگری را بر سایر معضلات بخش‌های سلامت وارد می‌کند.

در پایان این بیانیه با پرسش اینکه، مؤسسات خصوصی با کدام بیمارستان و داروخانه‌‌ها فعالیت خواهند کرد؟ نوشته شده است: این مؤسسات اساتید مجرب برای آموزش پزشکان را از کجا خواهند آورد؟ آیا کشور ما ظرفیت آموزش و استفاده از این‌ همه کادر درمان را دارد یا باید با خیل عظیم پزشکان و دندانپزشکان و پرستاران بیکار در آینده روبرو شویم؟ آیا این شیوه گسترش مؤسسات خصوصی باعث ایجاد تجارتی جدید به بهانه کسب علم و دانش نخواهد شد؟ آيا معيار و شاخص مهم برای بخش خصوصی دانش و پشتكار دانشجويان می‌باشد يا كسب سرمايه و سود مالی خود؟ ما جمعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، از شما می‌خواهیم بدانید که جان مردم چیزی نیست که بتوان با آن بازی کرد و همچنین بدانید نظام آموزشی علوم پزشکی خود به‌ اندازه کافی ایراد دارد، با سپردن آن به بخش خصوصی اندک امید جامعه برای دیدن فارغ‌التحصیلان باسواد را ناامید نکنید.

این بیانیه به امضای انجمن اسلامی امید، انجمن اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان،‌ ستاد یادواره شهدا، شوراهای صنفی دانشکده بهداشت، دانشکده پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی، دانشکده تغذیه، دانشکده توان‌بخشی، دانشکده داروسازی، دانشکده دندانپزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، خوابگاه شهید دستغیب (ره)،‌ مجمع دانشجویان عدالت‌خواه و هیئت اباصالح (عج) رسیده است.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:16 دی 1397 ، کدخبر: 350102،www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین