پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
«بنابراین، این قایق‌ها می‌آیند، واقعا سریع وارد می‌شوند و واقعا نزدیک می‌آیند... و شاید هم مواد منفجره حمل می‌کنند. ما که نمی‌دانیم. آیا شما می‌توانید این را باور کنید؟ ما هم هیچ کاری نمی‌کنیم؟»
شعارسال: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در سال اول ریاست‌جمهوری‌اش، مکررا از قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس ابراز نارضایتی کرده و از اطرافیانش درخواست کرده طرح‌هایی برای ترکاندن این قایق‌ها تهیه کنند.

سرانجام پس از مدت‌ها اختلاف‌نظر غیرعلنی با ترامپ، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از دولت استعفا داد و در نامه استعفایش تلویحا از ترامپ انتقاد کرد. یکی از خطرناک‌ترین اختلافاتی که باعث جدایی ترامپ و متیس شده بود، به قایق‌های تندرو ایران مربوط می‌شود.

ترامپ در سال اول ریاست‌جمهوری‌اش، که هنوز تحت تاثیر وعده‌های ستاد انتخاباتی بود، از تیم امنیت ملی خود درخواست کرده که برای منفجر کردن قایق‌های تندرو ایران در خلیج فارس طرح‌هایی تهیه کند. دو منبعی که مستقیما این درخواست را شنیده و سه مقام دیگر که از این ماجرا اطلاع داشتند، به وبگاه خبری آکسیوس اطلاع داده‌اند که ترامپ مکررا این درخواست را مطرح کرده است.

ترامپ باور نمی‌کرده است که چرا ارتش آمریکا این قایق‌های تندرو کوچک و تهاجمی ایران را غرق نکرده و این قایق‌ها را مایه تحقیر و نشانه ضعف آمریکا دانسته است.

بنا به گفته یک منبع که مستقیما حرف‌های ترامپ را در دفترش در کاخ سفید شنیده است، ترامپ درباره قایق‌های ایران گفته است: «بنابراین، این قایق‌ها می‌آیند، واقعا سریع وارد می‌شوند و واقعا نزدیک می‌آیند... و شاید هم مواد منفجره حمل می‌کنند. ما که نمی‌دانیم. آیا شما می‌توانید این را باور کنید؟ ما هم هیچ کاری نمی‌کنیم؟»

ترامپ در ادامه پرسیده است که چرا ما آن‌ها را غرق نمی‌کنیم.

در سال گذشته، برخورد‌های کمی میان قایق‌های ایران و نیروی دریایی آمریکا اتفاق افتاده است. اما منابع گفته‌اند که پاسخ غیرمتناسب ترامپ به سرعت می‌توانست به جنگ با ایران تبدیل شود.

در سال‌های اخیر، میان قایق‌های تندروی ایران و نیروی دریایی آمریکا رویارویی‌هایی صورت گرفته و حتی در برخی مواقع، نیروی دریایی آمریکا شلیک‌های هشدارآمیز انجام داده است.

درخواست ترامپ از این منظر مهم است که تمایلات متناقض او را نشان می‌دهد. او از یک طرف به خارج کردن نیرو‌های نظامی آمریکا از خاورمیانه و آسیا تمایل دارد و از طرف دیگر، در برخی مواقع، برخی اقدامات نظامی را پیشنهاد کرده که ممکن است آمریکا را در این مناطق بیشتر درگیر کند.

بنا به گفته سه مقام سابق که در گفتگو‌ها شرکت داشته‌اند، متیس که با غرایز منحرف ترامپ مقابله می‌کرد، هرگز طرحی برای منفجر کردن قایق‌های تندرو ایران تهیه نکرد. اچ آر مک مستر، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا، مجبور شد رئیسش را آرام کند.

ترامپ در چند جلسه گزارش‌دهی در کاخ سفید، مک مستر را درباره قایق‌ها سرزنش کرده است. بنا به گفته یک منبع که گفتگوی ترامپ و مک مستر را دیده است، مک مستر به ترامپ پاسخ داد: «آقای رئیس‌جمهور، این در گذشته اتفاق افتاده است. اما وزارت دفاع به ما می‌گوید که این اخیرا اتفاق نیفتاده است...؛ بنابراین آن‌ها دراین خصوص نگران نیستند.»

اما ترامپ اصرار کرد: «خب، اما اگر دوباره اتفاق افتاد، چه؟ ما چه کار خواهیم کرد؟»

مک مستر پاسخ داد: «آن‌ها (وزارت دفاع) دارند گزینه‌ها را بررسی می‌کنند.»

با گذشت زمان، توجه ترامپ به قایق‌های ایران هم کمتر شد. شاید به این دلیل که رویارویی‌ها بین این قایق‌ها و نیروی دریایی آمریکا متوقف شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 26 دی 1397 ، کدخبر: 386949 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین