پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۸
رییس جمهوری آمریکا با سفر به هیروشیما در ژاپن با گذاردن تاج گل در بنای یادبود قربانیان انفجار بمب اتمی در این شهر، خواستار پایان بخشیدن به استفاده از تسلیحات اتمی شد.

شعارسال: به نقل از پایگاه یاهونیوز، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا که اولین رییس جمهوری آمریکاست که از هیروشیما، قربانی بمب اتمی آمریکا در جنگ دوم جهانی بازدید می‌کند، گفت: ششم اوت 1945 نقطه عطفی در تاریخ مدرن بود.

در جریان انفجار این بمب اتمی 140 هزار تن همزمان با موج انفجار و بیماری‌های مرتبط و سوختگی‌های ناشی از آن در ماه‌ها و سال‌های بعد کشته شدند.

اوباما در نشستی در "ایسه شیما" در 300 کیلومتری جنوب غرب توکیو گفت: این انفجار برای مدتهای مدیدی در ذهن مردم می‌ماند. من می‌خواهم بار دیگر خطرات بسیار جدی تسلیحات و جنگ افزارها را یادآور شوم.

رییس جمهوری آمریکا در هیروشیما خواستار پایان بخشیدن به استفاده از تسلیحات اتمی شد و در مطلبی در کتابچه صلح این شهر خواستار تسریع در روند صلح و ایجاد جهانی عاری از سلاح اتمی شد و در اظهاراتش گفت که پیشرفتهای علمی باید برای اقدامات اخلاقی و بشری باشد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی و کارولین کندی، سفیر آمریکا در ژاپن نیز در کنار شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در این مراسم در کنار اوباما حضور داشتند.

رییس جمهوری آمریکا در سخنانش در هیروشیما گفت: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا رخداد ناگوار گذشته را به یاد بیاوریم. ارواح افرادی که در این شهر کشته شدند، ما را خطاب می‌کنند. من از تمام ملت‌ها می‌خواهم تا به بررسی مجدد توسعه اتمی پرداخته و به دنبال نابودی تسلیحات اتمی و هسته‌ای باشند. جهان همواره نسبت به این بمباران اتمی مسئول بوده است. اما امروزه فرزندان این شهر به دنبال صلح هستند. این مساله بسیار ارزشمند است. این همان آینده‌ای است که ما می‌توانیم انتخابش کنیم؛ آینده‌ای که در آن هیروشیما و ناگازاکی دیگر تنها برای انفجار بمب‌های اتمی در آن شناخته نمی‌شوند بلکه برای بیداری اخلاقی‌اشان شناخته می‌شوند.

اوباما همچنین به حضار گفت که حضورش در هیروشیما فرصتی برای ادای احترام به قربانیان جنگ دوم جهانی، شانسی برای تاکید مجدد به اجرای تعهدات در زمینه ترغیب صلح و امنیت در جهانی است که دیگر به سلاح اتمی نیازی ندارد.

با این حال با وجود درخواستهای مردم ژاپن برای عذرخواهی آمریکا از بابت این انفجار اتمی، باراک اوباما قرار نیست چنین کاری کند. درحالیکه بسیاری در ژاپن بر این عقیده‌اند که این انفجار اتمی غیرنظامیان را هدف قرار داد اما آمریکایی‌ها می‌گویند این انفجار جان هزاران تن را نجات داد و باعث پایان جنگ دوم جهانی شد.

سفر اوباما به هیروشیما حدود هفتاد سال پس از بمباران این شهر و حدود هفت سال پس از سخنرانی او در پایتخت جمهوری چک صورت می‌گیرد که در آن، از خلع سلاح اتمی جهان حمایت کرد و آن را هدفی متعالی برای تمامی کشورها دانست. سخنرانی پراگ از جمله دلایلی بود که باعث شد باراک اوباما به دریافت جایزه صلح نوبل نایل شود.

در روز ۶ اوت سال ۱۹۴۵، حدود سه ماه پس از تسلیم آلمان در جنگ دوم جهانی و در حالیکه جنگ در جبهه ژاپن همچنان ادامه داشت، شهر هیروشیما توسط یک بمب افکن آمریکایی هدف بمباران اتمی قرار گرفت.

سه روز بعد از بمباران هیروشیما، آمریکا به منظور وادار کردن دولت ژاپن به تسلیم در جنگ، شهر ناگازاکی را نیز بمباران اتمی کرد و کوتاه مدتی پس از آن، امپراتور وقت ژاپن، در سخنانی اعلام کرد که به منظور حفظ نسل مردم کشورش، به صلح بدون قید و شرط با متفقین گردن نهاده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 7خرداد1395، کدخبر: 95030703816: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین