پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۱۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: اجلاس ورشو، شوی ضد ایرانی از پیش شکست خورده است که نمی‌تواند کشورها را علیه ایران اجماع کند، زیرا بارها چنین نشست‌های شکست خورده‌ای برگزار شده است.

شعارسال:چندی پیش مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که لهستان ۱۳ و ۱۴ ماه آینده میلادی (در اواخر بهمن ماه) میزبان نشستی ضد ایران خواهد بود و قرار است ده‌ها کشور از مناطق مختلف جهان در این نشست حضور پیدا کنند. این در حالی است که دولت جدیدلهستانحتی در بحث تحریم‌ها در کنار آمریکا قرار گرفت. «جاکیچ کژاپوتوویژ» وزیر امور خارجه این کشور پس از خروج آمریکا از برجام به طور واضح خواستار اجرای به تحریم‌های آمریکا از سوی اتحادیه اروپا شد.

برگزاری نشست ضدایرانی ورشو با واکنش‌های مختلفی روبرو شد و بعضی کارشناسان آن را یک نشست از پیش شکست خورده اعلام کردند.شورای آتلانتیک در گزارشی نوشت: «بی‌تردید برنامه‌های لهستان هیچ ارتباطی با ایران ندارد. آنها از ایران متنفر نیستند و به‌دنبال ایران‌هراسی هم نیستند. برعکس آنها علاقه دارند به منظور کاهش وابستگی به روسیه، واردات نفت و گاز از خاورمیانه به‌خصوص ایران و عراق را افزایش دهند. اما در جهان سیاست نمی‌توان به همه چیز دست یافت

لهستان در پاسخ به واکنش‌ها عنوان کرد این نشست ضدایرانی نیست و به منظور گردهم آمدن کشورهایی است که نگران ناآرامی در منطقه هستند تا افکارشان را برای یافتن راه بهتری به سوی آینده به اشتراک بگذارند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به برگزاری این نشست در لهستان با انتقاد از این کشور و یادآوری میزبانی ایران از پناهندگان لهستانی در دوران جنگ جهانی دوم در توییتر نوشت: «یادآوری به میزبان و شرکت کنندگان کنفرانس ضد ایرانی: آنهایی که در آخرین نمایش ضد ایرانی آمریکا شرکت کردند یا مرده‌اند و یا رسوا شده و به حاشیه رانده شده‌اند. اما ایران قدرتمندتر از همیشه است

*موگرینی عدم شرکت در نشست ورشو را تایید کرد

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که آیا در نشست ورشو شرکت می‌کند یا نه، گفت در تاریخ برگزاری این نشست باید در کنفرانس اتحادیه آفریقا شرکت کند و تصور نمی‌کند که بتواند در نشست ورشو حضور داشته باشد.

*دیدار دیپلمات‌های لهستانی با عراقچی با محوریت نشست ورشو

در آستانه برگزاری نشست ضد ایرانی ورشو که با اعتراض جدی ایران مواجه شده است، روز یکشنبه هیاتی از دیپلمات‌های لهستانی به ریاست معاون وزیر خارجه این کشور اروپای شرقی در سفر به تهران با سید عباس عراقچی، معاون امور سیاسی خارجی ایران دیدار و رایزنی کردند.

*ایران باید به کشورهایی که در این اجلاس شرکت می‌کنند هشدار دهد

حمیدرضا آصفی، کارشناس مسائل خارجی و سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفتگو با خبرنگار الف،در مورد برگزاری این اجلاس ضد ایرانی در ورشو لهستان اظهار کرد: این نشست از پیش شکست خورده است و نتیجه‌ای نخواهد داشت، این اقدامات از سوی آمریکا نشانگر این است که دولتمردان آنها در اوج تنهایی و استیصال به سر می‌برند و به دنبال این هستند که تعدادی از کشورها را با خود همراه کند و علیه ایران شو تبلیغاتی راه بیندازد که باتوجه به اقدامات غربی‌ها قبل از برگزاری این اجلاس، به نظر می‌رسد هیچ اثر میدانی نداشته و نمی‌تواند کشورهای غربی را علیه ایران به اجماع برساند.

وی افزود: اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که در این نشست ضد ایرانی شرکت نخواهند کرد و کشورهای دانه درشت عربی و اسلامی هم در این اجلاس حاضر نمی‌شوند، لذا این پروژه آمریکایی‌ها شکست خواهد خورد و تصور نمی‌کنم که اتفاقی علیه ایران رخ دهد، این اقدامات آمریکا نشانگر این است که آنها نتواسته‌اند به اهداف خودشان با خروج از برجام دست پیدا کنند، لذا دست به چنین اقداماتی میزنند.

دیپلمات و سخنگوی پیشین وزارت خارجه ادامه داد: لهستان یک کشور ضعیف اروپا و مطیع‌ترین کشور اروپایی به آمریکا است که همواره علیه ایران کنار ایالات متحده بوده است، به طور مثال آلمان و فرانسه می‌خواستند در بحث نظامی مستقل عمل کرده و خارج از ناتو باشند، اما لهستان در این خصوص موضع منفی گرفت، لذا از سوی آمریکا به عنوان مطیع‌ترین کشور انتخاب شد.

آصفی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اما باید تمام تلاش خود را در شکست این اجلاس انجام دهد، چراکه ما قطعا با باندهای روانی و تبلیغاتی از سوی آمریکا در مورد این اجلاس روبرو خواهیم شد؛ این نشانگر این است که ایران هم باید فضای تبلیغاتی را مهیا کند و رایزنی‌های خود را با کشورهایی که به این اجلاس دعوت شده‌اند، انجام دهد، چراکه زیادی هم نباید خوشبیانه نگاه کرد و باید ایران راهکارهایی را در این خصوص اتخاذ کند تا در نتیجه این اجلاس تاثیرگذار باشد. ایران بایددر مورد عواقب آن به کشورهایی که در این اجلاس شرکت می‌کنند، هشدار دهد.

وی در مورد تاریخ برگزاری این اجلاس همزمان با روزهای پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: آمریکایی‌ها همواره با اقدامات خود نشان داده‌اند که مشکل آنها این دولت و آن دولت نیست، بلکه مشکل اصلی آنها نظام جمهوری اسلامی ایران است و تمام برنامه‌ها و نشست‌های ضد ایرانی هم که برگزار می‌کنند تا پایه‌های نظام ایران را متزلزل کنند. آمریکایی‌ها چهل سال است که اقدامات زیادی علیه ایران انجام داده‌اند، اما به نتیجه ای هم نرسیده اند.

این دیپلمات وزارت خارجه تاکید کرد: مردم ایران شاید به دولت و حکومت انتقادهایی داشته باشند که حرفشان نیز حرف حساب است، چراکه می‌خواهند کاستی‌ها و شرایط اقتصادی اصلاح شود، اما به این معنا نیست که با اصل نظام مشکل دارند، لذا امسال نیز مردم هم پررنگ‌تر از سال‌های گذشته در انتخابات شرکت خواهند کرد، زیرا هرجایی که احساس شود که پای دشمنان ایران وسط است برای حفظ کشور به صحنه خواهند آمد.

.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت الف، تاریخ انتشار1بهمن 97، کدخبر: 3971101066، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
0
0
ببینیم و تعریف کنیم ما که از خدامونه همچین سیاست خارجی قوی داشته باشیم ولی بعید می دونم
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
0
0
حالا چرا خودتونو زرد کردید از الان؟؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین