پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۴۳۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
پیشکسوت ورزش قزوین گفت: پیشکسوتان امروز به جای رشد، پسرفت کرده‌اند و جایگاهی که در راستای رشد ورزش خود داشته باشند را در اختیار ندارند.

شعار سال: پیشکسوتان چراغ راه جوان ترها هستند و در ورزش این پیشکسوتان هستند که خاک می‌خورند تا جوانترها با فراغ بال و خاطری آسوده و در امکانات نسبی بهتر ورزش کنند و به قهرمانی برسند.

محمد ملکی‌نژاد یکی از پیشکسوتان ورزش استان است که علاوه بر حضور در عرصه‌های مربیگری، داور و مدیریتی ورزش، سال‌ها بعنوان معلم و استاد دانشگاه در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت کرده و حالا بعنوان پیشکسوت دغدغه دوستان قدیمی خود را دارد.

شروع فعالیت ورزشی
وی ورزش را در دوران تحصیل با رشته‌های فوتبال، والیبال، کشتی و دوچرخه سواری آغاز و عناوین متعددی کسب کرد،بعد از تحصیل به برای ادامه فوتبال خود به تیم‌های عقاب و پاس تهران پیوست و در دوره سربازی در رشته کاراته، دچار مصدومیت شد و ادامه ورزش حرفه ای را از دست داد.

در دهه 50 بعنوان معلم ورزش وارد آموزش و پرورش شد و مدارج مربیگری و داوری رشته‌های فوتبال، رشته‌های تنیس روی میز، شنا، واترپلو و نجات غریق را تا سطح درجه یک طی کرد.

راه اندازی تیم عقاب و حضور در فوتبال
پیشکسوت ورزش استان می‌گوید: پیش از انقلاب و دهه 50 در محله فقیر نشین هادی آباد، تیم فوتبال عقاب را راه اندازی کردم و علاوه بر ورزش، فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی در این محله رشد کرد و تیم عقاب هم در آن دوره یکی از سه تیم برتر شهر قزوین بود.

وی ادامه می‌دهد: در سال‌های فعالیت در آموزش پرورش بعنوان مشنی وارد هیئت فوتبال استان شدم و بعد از انقلاب و به مدت 22سال بعنوان مسئول کمیته داوران در هیئت فوتبال قزوین فعالیت کردم و تا سال 68 در سطح کشور و قزوین بعنوان مسئول مسابقات فعالیت داشتم.

پیشکسوت ورزش استان اذعان می‌کند: در دوره حضور در مدیریت ورزش آموزش و پرورش، تاسیسات ورزشگاه باغ لعل را پیگیری کردم و از مجموعه زمین شهری، فضایی برای احداث زمین چمن فوتبال در اختیار آموزش و پرورش وقت قرار گرفت و به همراه مرحوم مصلایی مجموعه 22 بهمن را تحویل گرفتیم و تا سال 84 در آموزشگاه های استان فعالیت داشتم تا به درجه بازنشستگی رسیدم.

وی می‌افزاید: در طول فعالیت ورزشی پیش و بعد از انقلاب و در زمانی که قزوین زیر مجموعه زنجان، توابع تهران بود و بعد از آن که استان شد، هر زمان که مسابقات فوتبال برگزار میشود، مسئولیت برگزاری برعهده من بود.

نبود بزرگتر در ورزش
وی یادآور می‌شود: ورزش قزوین با حضور مرحوم سید کریم مومنی و سید کریم سید جوادی دوره ای درخشان داشت و بعد از فوت این دو زحمتکش، ورزش استان و پیشکسوتان دچار رخوت شد و کسی پیگیر فعالیت‌ها نبود و ورزش قزوین بی‌پدر شد.

این ورزشکار باتجربه قزوین عنوان می‌کند: پس از بازنشستگی این دغدغه را داشتم که وضعیت پیشکسوتان سر و سامان پیدا کند و با برگزاری انتخاب، مسئولینی در راس قرار بگیرد تا امکانات برای پیشکسوتان تهیه و قدیمی‌ها بتوانند در ورزش تاثیر گذار باشند.

راه‌اندازی خانه پیشکسوتان ورزش استان
پیشکسوت ورزش استان می‌گوید: در دوره مدیریت محسن حق شناس در اداره کل ورزش و جوانان استان موضوع خانه پیشکسوتان مطرح شد و از سوی مسئولین وقت این اداره مورد حمایت قرار گرفت.

وی اذعان می‌کند: در این دوره، 11کمیته مانند داوران و مربیان برای خانه پیشکسوتان پیش بینی شد و موارد جدیدی در نظر گرفته شد، اما از نظر تشکیلاتی در شهر و استان موفق نبودیم و اقدامات بدون نتیجه باقی ماند.

ملکی‌نژاد می‌گوید: در این زمان با همکاری خانم کتابی، آقایان شالباف، جوادی، شهروان و چندین موسپید ورزش استان، آئین نامه خانه پیشکسوتان تهیه و تدوین شد و بعنوان یک سازمان مردم نهاد به فکر فعالیت بودیم، واما باز هم جدی گرفته نشدیم.

وی می‌افزاید: در دوره مدیریت ارسلان حسینی در اداره کل ورزش، موضوع پیشکسوتان کمی جدی گرفته شد، اما با حضور آقای مشهدی آقایی، درخواست پیشکسوتان که برگزاری مجمع انتخابات، حساب بانکی و فعالیت‌های دیگر بود، جدی گرفته نشد و پرونده این موضوع علی‌رغم تمام پیگیری‌ها بسته شد و با حضور عباس علایی مقدم، قرار شد دفتری در اختیار پیشکسوتان قرار بگیرد، اما فراهم نشد.

خانه پیشکسوتان ورزش آموزش و پرورش
پیشکسوت تعلیم و تربیت بیان می‌کند: فعالیت خانه پیشکسوتان بعد از شش سال فعالیت در اداره کل ورزش به جایی نرسید و برای پیگیری این دغدغه راهی آموزش و پرورش شدم و از سال91 با روی باز سالار قاسمی مدیرکل وقت و عین‌الله صادقی معاون تربیت بدنی مواجه شدیم. همکاری صورت گرفت و دفتر پیشکسوتان در آموزش و پرورش با 75عضو آغاز کار کرد و هم اکنون صندوق تعاون و مصرف در دفتر پیشکسوتان فعالیت می‌کند.

وی اضافه می‌کند: در کنار دوستان کارهای لازم انجام شد و از طریق اعضا خانه و صندوق اگر پیشکسوتی نیاز به حمایت داشته باشد، مساعدت می‌شود و بازدید ادواری و تورهای زیارتی تفریحی برای اعضا در دستور کار خانه پیشکسوتان قرار دارد و جلسات ماهیانه با حضور موسپیدان برگزار و مسائل پیشکسوتان پیگیری و رفع می‌شود.

جایگاه پیشکسوتان
ملکی نژاد ادامه می‌دهد: پیشکسوتان امروز به جای رشد، پسرفت کرده‌اند، در سال‌های نه چندان دور، هیئت فوتبال برای بازی‌های لیگ برتر و استانی به پیشکسوت‌ها کارت ویژه بازدید داده بود. هیئت‌ها در مراسمات خاص از قدیمی‌های خود دعوت و تقدیر می‌کردند، اما امروز پیشکسوتان جایگاهی که در راستای رشد ورزش خود داشته باشند را در اختیار ندارند.

وی تصریح می‌کند: کارهای کوچکی در برخی رشته‌ها صورت گرفته اما سازماندهی منسجم و منظم که جایگاه پیشکسوتان را تعریف کند و ورزش استان بتواند از تجربه و تخصص قدیمی‌ها استفاده کند، هرگز تعریف نشده، حداقل انتظار پیشکسوتان استفاده بعنوان یک قدیمی در دوره‌های آموزشی، اعزام‌های مختلف و جلسات بعنوان یک موسپید بود و پیشکسوتان در فعالیت‌های هیئت‌ها جایگاهی داشته باشند که این چنین نبوده است.

پیشکسوتان میزان انتخاب باشند
ورزشکار قزوینیمی‌افزود: در زمان مجامع انتخابات هئیت‌های ورزشی، پیشکسوتان می‌توانند بعنوان یک فرد فنی، صلاحیت کاندیداها را بررسی و اگر ملاک‌های ریاست هیئت را داشتند به مجمع معرفی شوند و یا در حوزه مدیریت ورزش استان هم می‌توان از پیشکسوتان استفاده کرد و مانند انتخاب شهردار که اعضا شورا آن را انتخاب می‌کنند، پیشکسوتان هم رزومه مدیر را بررسی و صلاحیت آن را تایید کنند.

ملکی نژاد در پایان می‌گوید: جایگاه پیشکسوتان ترسیم و تعریف ورزش است و این جایگاه اصلا دیده نشده و نمی‌شود و تنها چیزی که باقی مانده رفت و آمد و بازدید از پیشکسوتان است که مسئولین و هیئت‌ها به آن علاقه دارند و از قدیمی‌های ورزش استان دلجویی می‌کنند و این موضوع به جوان‌ها یادآوری می‌کند که در زمان پیری فراموش نخواهند شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت صبح قزوین، تاریخ 1 بهمن 97، کد مطلب: 333501: www.sobheqazvin.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین