پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۵۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
پيش از شروع جام ملت‌هاي آسيا 2019 و پس از مشخص‌شدن گروه‌هاي شش‌گانه، تقريبا اکثر کارشناسان ايران و ژاپن را رقيب جدي براي هم در مرحله نيمه‌نهايي مي‌دانستند. اغلب اين عقيده را داشتند که اين دو تيم با صدرنشيني در گروه خود و شکست رقبا در مرحله نيمه‌نهايي بايد مقابل هم قرار گيرند. حالا اين احتمال با درصد بيشتري از قبل قابل پيش‌بيني است. اگر ژاپن بتواند از سد ويتنام عبور کند و شاگردان کي‌روش هم تيم ملي چين را شکست دهند، تقابل ايران و ژاپن طبق پيش‌بيني‌ها رخ خواهد داد.

شعار سال: نکته‌اي که هواداران ايران را نسبت به قهرماني در اين جام بيش از پيش اميدوار کرده، عدم هماهنگي و البته صلابت ژاپن نسبت به جام جهاني 2018 روسيه است. ژاپن که تنها تيم آسيايي صعودکننده به مرحله حذفي جام جهاني بود و با يک نمايش خيره‌کننده در آستانه شکست بلژيک قرار داشت، در اين تورنمنت با صلاحديد سرمربي خود، 13 بازيکن جديد را به فهرست خود اضافه کرده است. هاسبه و هوندا که کاپيتان‌هاي تيم ملي ژاپن محسوب مي‌شدند، بعد از جام جهاني از فوتبال ملي خداحافظي کردند. از طرف ديگر، سرمربي تيم ملي ژاپن از کاواشيما دروازه‌بان حاضر در ليگ فرانسه-ساکاي مدافع تيم هامبورگ-تاکاشي اينوي هافبک رئال بتيس، شينجي کاگاوا هافبک دورتموند و اوکازاکي مهاجم لسترسيتي دعوتي به عمل نياورد. همچنين سوزوکي مهاجم 22ساله اين تيم هم به دليل مصدوميت جام ملت‌ها را از دست داد.
حرف رمز ژاپن: توپ را بده، فضا را بگير!
در ادامه مسابقات مرحله يک‌هشتم نهايي جام ملت‌هاي آسيا ظهر دوشنبه تيم ملي ژاپن به مصاف عربستان رفت که اين مسابقه در نهايت با نتيجه يک بر صفر به سود ژاپن به پايان رسيد. در اين مسابقه تاکهيرو تومياسو (۳۰) با يک ضربه سر دروازه عربستان را باز کرد. در اين تورنمنت عربستان بعد از تيم ملي قطر بهترين عملکرد را از لحاظ تعداد پاس، خلق موقعيت گل و درصد صحيح پاس در اختيار داشت. در اين مسابقه نيز همين اتفاق افتاد اما ژاپني‌ها با اقتصادي‌ترين شکل ممکن موفق شدند از سد عربستان عبور کنند. در اين مسابقه حساس ژاپن فقط با 23 درصد مالکيت توپ توانست يک بار از سد دفاع عربستان عبور و از روي نقطه کرنر با ارسالي دقيق دروازه حريف را باز کند. همچنين سامورايي‌ها فقط 197 پاس به ثبت رساندند که 62 درصد آن سالم بود و رکورد عجيبي را در اين زمينه ثبت کردند تا اولين تيمي در آسيا باشند که در مرحله يک‌شانزدهم نهايي با 197 پاس توانستند به جمع هشت تيم برتر آسيا صعود کنند. گفتني است تيم ملي ژاپن در جام جهاني از تيم‌هاي تهاجمي آسيا لقب گرفت که توانست به جمع 16 تيم برتر دنيا راه پيدا کند اما با وجود اينکه تا ثانيه‌هاي پاياني با تساوي 2-2 مقابل بلژيک مسابقه ادامه داشت، ياران ادن آزار با يک ضدحمله برق‌آسا تک‌نماينده آسيا را در مرحله حذفي کنار زدند. حالا ژاپني‌ها از آن تورنمنت درس گرفتند و مي‌خواهند با اقتصادي‌ترين شکل ممکن به مراحل بالاتر صعود کنند. لازم به توضيح است که تيم ملي قطر نيز دقيقا به همين سبک ژاپن توانسته بود از سد عربستان با برتري دو بر صفر عبور کند. قطري‌ها نيز مالکيت توپ را به عربستان دادند اما برخلاف ژاپن از ضدحمله و سرعت مهاجمان خود به‌خوبي بهره بردند و هر وقت اراده کردند با ضدحملات برق‌آسا دروازه رقيب را با تهديد جدي روبه‌رو کردند. با اين حال، عربستان در دو مسابقه آخر با مالکيت توپ 73 درصد دو شکست پياپي را رقم زد و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

ريسک بزرگ هاجيمه موري‌ياسو مقابل ازبکستان
تيم ملي ژاپن در آخرين بازي گروهي که برابر ازبکستان قرار گرفت، اين تيم را با نتيجه دو بر يک شکست داد. از آنجايي که تيم ملي ژاپن پيش از اين بازي، ترکمنستان و عمان را شکست داده و به نوعي صعودش به مرحله يک‌هشتم نهايي قطعي شده بود، هاجيمه موري‌ياسو در مصاف با ازبکستان تيم دوم خود را به ميدان فرستاد. از جمع بازيکناني که تيم ملي ژاپن را در بازي با ازبکستان همراهي کرده بودند، فقط يک بازيکن برابر عربستان بازي کرد. به عبارت ساده‌تر، ژاپن با 10 تغيير نسبت به بازي با ازبکستان در ديدار با عربستان به ميدان آمده بود. همين ريسک در نهايت باعث شد عربستاني‌ها نتوانند دست سرمربي ژاپن را بخوانند و با ترکيبي دگرگون‌شده در مقابل خود مواجه شوند؛ ترکيبي که براي دفاع مطلق 11نفره مقابل آنها آماده شده بود و تقريبا هيچ برنامه‌اي براي حمله نداشت.

وجه اشتراک ايران و ژاپن؛ نيمکت عالي
فرضيه اينکه به ترکيب تيم برنده نبايد دست زد، در جام ملت‌هاي آسيا در حال تغيير است و اينکه يک تيم خوب زماني به شکوفايي مي‌رسد که نيمکت يکدست، قدرتمند و قابل اتکايي داشته باشد. دو تيم ايران و ژاپن داراي اين خصيصه هستند و کارلوس کي‌روش و موري‌ياسو هر وقت که اراده کردند، ترکيب خود را دستخوش تغيير گسترده کردند و خللي در نتيجه دو تيم نيز ايجاد نشد. نتايج تيم ژاپن هم نشان داد تغيير در ترکيب تيم نمي‌تواند نتيجه‌گيري را به چالش بکشد. بيشترين تغييرات ايران در اين تورنمنت در بازي با عراق بود که کارلوس کي‌روش 3-4 بازيکن جديد به ميدان فرستاد و سيستم بازي تيم ملي را هم از 1-4-1-4 به 1-3-2-4 تغيير داد. هاجيمه موري‌ياسو اما ترکيب اصلي تيم ملي ژاپن را در بازي‌هاي اصلي با تغييرات زيادي به ميدان نمي‌فرستد. ترکيب تيم ملي ژاپن در بازي اول برابر ترکمنستان به نسبت بازي دوم که در برابر عمان بود، فقط دو تغيير داشت. همان‌طور که اشاره شد، ترکيب اين تيم در بازي با ازبکستان کلا دستخوش تغيير شد و 10 بازيکن جديد براي تيم ملي ژاپن مقابل ازبکستان بازي کردند؛ از جمله دروازه‌بان تيم. هاجيمه موري‌ياسو، سرمربي تيم ملي ژاپن در بازي با عربستان از همان ترکيب اصلي تيمش استفاده کرد که به نسبت بازي اول فقط دو تغيير داشت.
با توجه به اينکه سرمربي اين تيم 13 بازيکن از بازيکنان جام جهاني را به اين دوره از رقابت‌ها نياورده، با تيمي جوان و البته کم‌تجربه سعي کرد مقابل تيم هماهنگ عربستان، مالکيت توپ را بدهد و فضا را از اين تيم بگيرد. بي‌اغراق ژاپن مرموزترين تيم جام ملت‌ها تا اين لحظه است که نقاط ضعف خود را عيان نکرده و البته نقطه قوتي هم از خود نشان نداده است. در صورت پيروزي ژاپن مقابل ويتنام و ايران مقابل شاگردان ليپي، آنها حريف ايران در مرحله نيمه‌نهايي خواهند بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 3 بهمن 97، شماره: 3350


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
0
اگه فوتبالش مثل اقتصادش باشه باید ترسید ازش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین