پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۵۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۵
بیش از نیمی از تولید ناخالص دنیا متعلق به کشورهای پرقدرتی مانند چین و آمریکا بوده است و سایر کشورها مانند ایران و روسیه، در مدت زمان مشخص سهم یک درصدی داشته‌اند.

شعارسال: بیش از نیمی از تولید ناخالص دنیا متعلق به کشورهای پرقدرتی مانند چین و آمریکا بوده است و سایر کشورها مانند ایران و روسیه، در مدت زمان مشخص سهم یک درصدی داشته‌اند.

طبق پیش‌بینی بانک جهانی انتظار می‌رود اقتصاد جهانی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ در تولید ناخالص یا GDP، رشد ۲.۸ درصدی داشته باشد. سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام کشورها سهم بیشتری در افزایش تولید ناخالص خواهند داشت؟ کشورهای بزرگی که با نرخ ثابت دو درصد رشد می‌کنند مسبب آن خواهند بود یا بازارهای نوظهوری که حتی می‌توانند تا هشت درصد رشد داشته باشند؟ در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر سهم هر کشور از رشد جهانی تولید ناخالص می‌پردازیم.

چین همچنان اول است

اگرچه رشد اقتصادی چین تا حدودی کاهش پیدا کرده اما بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصاد این کشور در سال جاری در مجموع ۶.۵ درصد و در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۶.۳ درصد خواهد بود. چین، دومین بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا را دارد و با اضافه شدن این ارقام متوجه می‌شویم اقتصاد آن رشد باورنکردنی داشته است. در حال حاضر حدود ۳۵.۲ درصد رشد تولید ناخالص جهانی متعلق به چین بوده و خروجی اقتصادی آن بیش از ۲.۳ تریلیون دلار است.

عدم اطمینان در مورد آمریکا

با اینکه انتظار می‌رود آمریکا نیز نقش مهمی در رشد جهانی اقتصاد ایفا کند اما بانک جهانی پیش‌بینی نسبتا هشدارآمیزی از نظر اقتصادی برای سال‌های پیش روی این کشور داشته است. بانک جهانی اعلام کرده است:

هدف نهایی در مورد برخی تصمیم‌های کلی آمریکا هنوز مشخص نیست و پیش‌بینی در مورد این کشور، تأثیر پیشنهادات سیاسی حکومت جدید را در بر نمی‌گیرد.

بانک جهانی همچنین گفته است که پیشنهاد کاهش مالیات که از سوی ترامپ اعلام شده اگر اجرا شود، رشد آمریکا و رشد جهانی را افزایش خواهد داد. با این حال و با وجود آشفتگی‌های محیط سیاسی آمریکا، قانون تصویب کاهش مالیات به تأخیر افتاده است و حتی برخی تحلیل‌گران در حال ارزیابی شانس تصویب آن هستند.

نقش سایر کشورها در افزایش رشد تولید جهانی

نکته‌ی جالب این تحلیل این است که کشورهایی مانند اندونزی نیز در کنار کشورهای پرقدرتی مانند چین، آمریکا، هند و کشورهای منطقه‌ی اروپا، نقش مهمی در افزایش رشد تولید جهانی ایفا می‌کنند. اندونزی، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا است که در رشد تولید ناخالص جهانی در مدت مشخص ۲.۵ درصد سهم داشته است. این یعنی ۱۶۰ میلیارد دلار به ۹۴۱ میلیارد دلار تولید ناخالص اندوزی افزوده شده است. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است این کشور در سال جاری ۵.۳ درصد و در دو سال آینده ۵.۵ درصد رشد خواهد داشت.

کره‌ی جنوبی (۲ درصد)، استرالیا (۱.۸ درصد)، کانادا (۱.۷ درصد)، انگلستان (۱.۶ درصد)، ژاپن (۱.۵ درصد)، برزیل (۱.۲ درصد)، ترکیه (۱.۲ درصد)، مکزیک (۱.۲ درصد)، روسیه (۱ درصد) و ایران (۱ درصد) سایر کشورهایی هستند که در رشد جهانی GDP نقش مهمی ایفا کرده‌اند.


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت زومیت ، تاریخ انتشار: 27 آبان 1397 ، کدخبر:www.zoomit.ir ، 309463

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین