پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۵۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
یکی از موفقیت های برجسته جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر به عرصه‌های صنعتی و تولیدی معطوف می‌شود.
شعارسال: همواره از تولید به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی و تعیین کننده در پیشرفت و توسعه اقتصادی یاد می‌شود و اهمیت این مقوله به میزانی جدی است که تقریبا اکثر قریب به اتفاق کشور‌های توسعه یافته جهان که امروزه از آن‌ها به عنوان قدرت‌های اقتصادی برتر دنیا یاد می‌شود در عرصه تولیدی و صنعتی، توانمند و موفق ظاهر شده اند، با این تعبیر می‌توان گفت: ارتقای توان تولیدی و صنعتی در هر کشوری، پیش نیاز توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.

در سالیان اخیر یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های اقتصادی کشور بر ضرورت حمایت هر چه بیشتر از تولید ملی استوار شده است و مقام معظم رهبری نیز در رهنمودهایشان، بارها بر لزوم تقویت و توجه به این عنصر تاکید کرده اند.

البته این تاکیدها به معنای غفلت و یا سکون و عقب گرد ایران اسلامی در این حوزه نبوده و نیست، در واقع امر، یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر به این مولفه خطیر باز می‌گردد.

موفقیت‌های ایران اسلامی در دوران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، به یک یا دو بخش خاص خلاصه نمی‌شود و با نیم نگاهی به دستاورد‌های انقلاب، شاهد موفقیت های متکثر در عرصه‌های صنعتی و تولیدی خواهیم بود که هر یک به فراخور ظرفیت‌های بالقوه موجود در آن، بر قوام اقتصادی کشور افزوده است.

بدون تردید، در صورت ایستایی و رخوت بخش صنعتی و تولیدی کشور، اقتصاد این مرز و بوم با چالش‌هایی به مراتب سنگین‌تر و عمیق‌تر مواجه می‌شد که رفع و دفع مشکلات متنابه آن بعد از گذشت ۴۰ سال، امری سخت و دشوار بود.

افزایش صادرات کالا‌ها و محصولات ایرانی به اقصی نقاط جهان

با مطالعه مختصات و ویژگی‌های صنعتی و تولیدی کشور در دوران پیش از انقلاب، این واقعیت هویدا می‌شود که بخش اعظم صادرات ایران در آن دوران، به نفت خلاصه می‌شد و این در شرایطی است که در چهل سال اخیر، ضریب صادرات محصولات ایرانی از حیث تنوع با افزایش قابل توجهی همراه شده است.

بدون تردید، در صورت عدم رشد و توسعه علم و فناوری و افزایش توان تولیدی کشور، تسخیر بازار‌های خارجی آن هم در فضای رقابتی سخت و نفس گیر موجود، با کشور‌های رقیب، ناممکن بود و این امر گواهی است بر افزایش توان تولیدی و صنعتی کشور در دو عرصه کمی و کیفی که البته می‌طلبد این روند با شدت هر چه بیشتری به روند رو به رشد خود ادامه دهد.

به عنوان نمونه، در حوزه تولید فولاد، به عنوان یکی از محصولات استراتژیک که از صنعت تولید آن به عنوان صنعت مادر یاد می‌شود، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر به موفقیت‌های ارزنده بسیاری نائل شده است.

بنابر گزارش های موجود، توان تولید فولاد در ایران از نیم میلیون تن در دوران پهلوی به ۴۰ میلیون تن در سال (در دوران پس از انقلاب) افزایش یافته که این رقم موید سیر شتابان انقلاب اسلامی در تولید و عرضه این محصول حساس و حیاتی در عرصه صنعتی است.

از ارتقای فزاینده سطح تولید سیمان تا رشد ۱۰ برابری تولیدات معدنی

موفقیت های ایران در حوزه‌های تولیدی و صنعتی، صرفا به فولاد یا تولیدات زراعی و کشاورزی خلاصه نمی‌شود، به واقع با مطالعه و بررسی سیر پیشرفت صنعتی و تولیدی ایران در دوران استقرار و حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در چهل سال اخیر، دستاوردهای حاصل شده به بخش‌های استراتژیک دیگری نیز معطوف می‌شود.

موفقیت در افزایش فزاینده تولید سیمان از نمونه موفقیت‌های برجسته‌ای است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

به واقع، سیمان از محصولات پایه و اساسی در توسعه عمرانی و آبادانی کشور به شمار می‌رود و در واقع امر اهمیت این محصول در عرصه‌هایی همچون شهرسازی، مسکن و بسیاری دیگر از عرصه‌های عمرانی بسیار نافذ و تعیین کننده است و به تبع در صورت وابستگی ایران به واردات سیمان برای تهیه نیاز کشور، آبادانی و پروژه‌های عمرانی ایران اسلامی به تولیدات کشور‌های خارجی وابسته خواهد بود.

به تبع اهمیت این محصول استراتژیک، تلاش برای کاهش وابستگی ایران به واردات و تکیه بر توان تولیدی داخلی، برای تامین نیاز کشور در اولویت و دستور کار دستگاه‌های ذی ربط و مقامات مسئول این حوزه قرار گرفت و خوشبختانه با ممارست ویژه، توان تولید کشور از سه و نیم میلیون تن به بیش از ۸۰ میلیون تن ارتقاء پیدا کرده است و امروز سیمان ایرانی نه تنها در پروژه‌های داخلی کشور بلکه در طرح‌های عمرانی بسیاری از کشور‌های منطقه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به واقع، بنیه تولیدی کشور در چهل سال اخیر، بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است که در نوع خود رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

یکی دیگر از ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی کشور به حوزه‌های معدنی این مرز و بوم معطوف می‌شود، ذخایری که در صورت استخراج صحیح و لحاظ کردن ابتکارات مقتضی در آن، با ارزش افزوده بالایی همراه خواهد شد و در سایه این توفیق، اقتصاد کشور از این ظرفیت سازنده، متنفع خواهد شد.

در واقع امر، نفس وجود این ذخایر در کشور، سازنده نخواهد بود، بلکه نکته اصلی به میزان توان بهره وری از این معادن باز می‌گردد که خوشبختانه در این حوزه نیز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سایه اتخاذ تدابیر موثر و سازنده و در مقایسه با دوران پیش از انقلاب به موفقیت های قابل توجهی نائل شده است.

آنچنان که مطالعات انجام شده نشان می‌دهد، تولیدات معدنی کشور به نسبت دوران طاغوت، با رشد و افزایش ۱۰ برابری همراه شده است که قطعا با تلاش و کوشش هر چه بیشتر، با رشد و ارتقاء فزاینده تری نیز همراه خواهد شد.

رشد ۵۷ برابری صادرات غیر نفتی ایران در چهل سال اخیر

یکی از شاخص‌ها و مولفه‌های تعیین کننده در سنجش میزان توسعه و پیشرفت اقتصادی و صنعتی هر کشوری به میزان رشد و ارتقای ضریب صادرات غیرنفتی معطوف می‌شود.

پیش از این نیز بارها به این امر اشاره شده است که برای دستیابی به توسعه و رشد پایدار و تبدیل شدن کشور به یکی از اقتصاد‌های برتر جهان می‌باید در راستای توسعه صادرات غیر نفتی و فاصله گرفتن از خام فروشی و یا همان اقتصاد متکی به نفت گام‌های هر چه بیشتری برداشته شود.

صادرات غیر نفتی، مولفه‌ای اساسی در سنجش میزان موفقیت کشور در این عرصه به شمار می‌رود و هر آنچه بر ضریب صادرات محصولات این چنینی افزوده شود به همان میزان سرعت رشد و توسعه اقتصادی کشور نیز مضاعف خواهد شد.

خوشبختانه بنابر اهمیت موضوع، در این عرصه نیز، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به موفقیت‌های برجسته‌ای نائل شده است.

آنچنان که بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد، ضریب صادرات غیر نفتی کشور به نسبت دوران پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب مقدس اسلامی ایران، ۵۷ برابر رشد داشته است، بصورتی که میزان صادرات غیر نفتی کشور از ۵۴۳ میلیون دلار در سال ۱۳۵۷ به ۳۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۵ ارتقاء یافته است و با توجه به سیاست‌های تدوین شده در چارچوب و قالب اقتصاد مقاومتی، افزایش هر چه بیشتر میزان رشد صادرات غیر نفتی در کشور امری ضروری به نظر می‌رسد، زیرا برای فتح هر چه بیشتر قله‌های پیشرفت، حصول رشد صادرات غیر نفتی، موضوعی حیاتی به شمار می‌رود.

افزایش بیش از ۶ برابری تولید و مونتاژ خودرو در مقایسه با دوران پیش از انقلاب

بدون تردید، صنعت خودروسازی در کشور از نمونه عرصه‌های اشتغالزا به شمار می‌رود که با در نظر گرفتن ضریب فعالیت نیرو‌های انسانی در سه بخش تولید، توزیع قطعات و لوازم یدکی و بخش‌های خدماتی و نگهداری خودرو، بصورت عمیق تری بر ظرفیت‌های بالقوه این حوزه در عرصه توسعه فرصت‌های شغلی پی خواهیم برد.

از دیگر سو، به تبع تحولات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایجاد شده در دهه‌های اخیر، خودرو از کالایی لوکس، به کالایی ضروری برای خانوار‌های ایرانی تبدیل شده است و قرار دادن خودرو در کنار نیاز‌های اساسی همچون خوراک، پوشاک و مسکن ادعایی اغراق آمیز به نظر نمی‌رسد.

فارغ از برخی انتقاداتی که متوجه حوزه خودروسازی کشور است که البته بر ضرورت رفع آن هیچگونه تردید و شبهه‌ای وجود ندارد، در چهل سال اخیر، در این عرصه، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به موفقیت‌های بسیاری نائل شده که تحلیل و بررسی آن با نگرش‌های سیاه و سفید، امری منصفانه به نظر نمی‌رسد.

آنچنان که گزارش های موجود نشان می‌دهد میزان تولید و مونتاژ خودرو در چهار دهه اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده است.

بنابر بررسی‌های انجام شده، ضریب تولید و مونتاژ خودرو به افزایش بیش از ۶ برابری نائل شده بصورتی که در سال ۱۳۵۷، میزان تولید و مونتاژ خودرو ۱۵۰ هزار دستگاه بوده است اما برآورد‌های انجام شده در سال ۱۳۹۴، میزان تولید و مونتاژ در این عرصه را بیش از ۹۷۰ هزار دستگاه نشان می‌دهد که با در نظر گرفتن ضریب تنوع خودرو‌های مونتاژی، بیش از پیش به اهمیت این موضوع پی خواهیم برد.

البته امید آن می‌رود با اتخاذ تدابیر هدفمند و هوشمندانه، مشکلات موجود در این عرصه به حداقل ممکن کاهش یابد که پیش از این در قالب گزارش هایی مفصل، به نواقص، کمبود‌ها و کاستی‌های موجود در این حوزه نیز اشاره شده است.

۳۰ برابر شدن میزان تولید محصولات پتروشیمی از ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۴۸ میلیون و یکصد هزار تن در سال ۱۳۹۴ (آخرین برآورد انجام شده)، موید دستاوردهای دیگر نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های تولیدی و صنعتی است.

افزایش ارزش افزوده بخش صنعت کشور در چهل سال اخیر

یکی از مولفه‌های اساسی در عرصه صنعتی و تولیدی کشور به ضریب ارزش افزوده آن معطوف می‌شود و در واقع امر، هر آنچه بر ضریب ارزش افزوده کالا‌ها و اقلام تولیدی افزوده شود، ضریب موفقیت های اقتصادی و صنعتی کشور نیز با رشد هر چه بیشتری همراه خواهد شد.

اساسا یکی از اهداف اقتصاد دانش بنیان، با همگرایی میان صنعت و دانشگاه و تلاش برای رشد و توسعه علمی و فناوری کشور به همین موضوع (افزایش ارزش افزوده) باز می‌گردد.

خوشبختانه در این عرصه نیز، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران (در چهل سال اخیر) به موفقیت‌های ارزنده بسیاری دست یافته است.

آنچنان که گزارش های بانک جهانی نشان می‌دهد میزان ارزش افزوده بخش صنعت در کشور ایران (بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۰ میلادی) به نسبت دوران پیش از انقلاب با رشد و افزایش ۶ تا ۷ برابری همراه بوده است.

بصروت جزئی تر، میزان ارزش افزوده بخش صنعت کشور در دوران پهلوی کمتر از ۱۰ میلیارد دلار بوده است و این عدد در حال حاضر به حدود ۷۰ میلیارد دلار افزایش یافته است که در نوع خود توفیقی ارزنده و بالنده محسوب می‌شود.

موفقیت‌های کثیر ایران اسلامی در عرصه صنایع نظامی

یکی از دستاوردهای ارزنده و برجسته کشور در حوزه‌های صنعتی، به عرصه صنایع نظامی معطوف می‌شود.

حوزه‌ای که بصورت مستقیم در قالب گزارش های اقتصادی نمی‌گنجد، اما با در نظر گرفتن این واقعیت که در صورت ضعف داخلی کشور در تولید محصولات نظامی، هزینه‌های سنگینی مصروف خرید این اقلام خواهد شد، می‌توان به موفقیت های حاصل شده در این عرصه نیز از منظر و زاویه اقتصادی نگریست.

موفقیت در ساخت و تولید انواع موشک، اسلحه‌های سبک و سنگین، ساخت زیردریایی، ناو، ناوچه، تانک، بالگرد، هواپیما‌های بدون سرنشین، تولید انواع رادار، قایق‌های تندرو، ساخت انواع دوربین‌های دید در شب و صادرات برخی از اقلام و تولیدات نظامی به بیش از ۳۰ کشور جهان، ابعادی دیگر از موفقیت های صنعتی ایران در این بخش به شمار می‌رود.

محمد رضا منصوری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در باره موفقیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های دفاعی و نظامی اظهار کرد: در واقع امر، بخش عمده پیشرفت‌های ما در حوزه صنعتی، به عرصه صنایع دفاعی معطوف می‌شود، بصورتی که به مدد توانایی و تلاش متخصصان داخلی این حوزه، ایران جزء ۸ کشور نخست جهان در حوزه صنایع دفاعی قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی پیشرفت و توسعه صنایع دفاعی ایران به این واقعیت باز می‌گردد که اساسا کشورمان بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از امکان واردات محصولات و اقلام نظامی و دفاعی مورد نیاز خود محروم بود و همین موانع باعث شد متخصصان این مرز و بوم با تکیه بر توانمندی ها، خلاقیت و نبوغ خویش به تولید اقلام نظامی مورد نیاز کشور مبادرت ورزند.

منصوری گفت: در این میان، صنعت موشکی کشور با چنان توسعه و پیشرفتی همراه شده است که می‌توان این صنعت را در زمره توانمندترین حوزه‌های تولیدی و صنعتی کشور قرار داد.

نماینده مردم ساوه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این دستاوردها در شرایطی به دست آمده است که پیش از انقلاب، تقریبا کشور ایران در حوزه تولید موشک، از توانایی قابل توجهی برخوردار نبود و به مدد تلاش کارشناسان ذی ربط، نخستین موشک ایران در سال ۱۳۶۷ به بهره برداری رسد.

وی در ادامه افزود: ساخت و تولید ماهواره که به نوعی در قالب صنایع نظامی و دفاعی قابل تعریف است از دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می‌رود که با همیاری متخصصان، نخبگان، کارشناسان و دانشگاهیان محقق شد و در حال حاضر، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به موفقیت‌های برجسته‌ای در این عرصه نائل شده است.

(در این میان، ۸ سال جنگ تحمیلی و رویکرد خصمانه اکثر قریب به اتفاق کشور‌های جهان در قبال ایران و تجهیز همه جانبه رژیم بعثی عراق علیه ایران و محروم کردن ایران از اقلام نظامی مورد نیاز خویش، از دیگر مولفه‌های اساسی در حصول موفقیت های برجسته ایران در عرصه صنایع دفاعی و نظامی به شمار می‌رود و در واقع امر، این موفقیت‌ها بعد از اوج تحریم‌های نظامی علیه ایران و در کشاکش ۸ سال دفاع مقدس، کلید خورد که مصداق بارزی از شعار ما می‌توانیم به شمار می‌رود)

از موفقیت های ایران در صنایع غذایی تا توانمندی شگفت انگیز در عرصه صنایع صلح آمیز هسته‌ای

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از صنایع هسته‌ای کشور به عنوان بُعدی دیگر از موفقیت های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یاد کرد.

وی در این باره گفت: پیش از انقلاب هیچگونه تولیدات هسته‌ای وجود نداشت و مقرر بود یکی از شرکت‌های آلمانی (زیمنس) به ساخت نیروگاه هسته‌ای مورد نیاز کشور مبادرت ورزد.

منصوری بیان کرد: خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت هسته‌ای کشور (با اتکای به توان بومی و نخبگان جوان این مرز و بوم) به پیشرفت قابل توجه و شگرفی دست یافت که دستاوردهای آن در حوزه‌های گوناگون (بصورت صلح آمیز) قابل استفاده خواهد بود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌گوید: یکی دیگر از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در چهل سال اخیر به حوزه صنایع غذایی معطوف می‌شود که مهندسان ایرانی با پیاده سازی رویکرد مهندسی معکوس به ساخت تجهیزات و ادوات مورد نیاز برای تولیدات غذایی وابسته به این صنعت (در قالب صنایع غذایی) اقدام کردند که تولید و عرضه انواع آب میوه‌ها نمونه‌ای از آن به شمار می‌رود.

تبدیل شدن ایران به ۱۰ کشور نخست جهان، در عرصه تولید برق

تولید برق مورد نیاز کشور از نمونه موفقیت هایی است که در قالب توسعه صنعتی کشور قابل تعریف است که پیش از این در ارتباط با دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه‌های روستایی به ابعادی از این موفقیت‌ها در بخش برق رسانی به دور افتاده‌ترین مناطق کشور اشاره شد.

منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره صنعت برق کشور اظهار کرد: یکی دیگر از موفقیت‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به صنعت تولید برق معطوف می‌شود بصورتی که ایران اسلامی در زمره ۱۰ کشور برتر تولیدکننده برق جهان قرار گرفته است و در حال حاضر، عرضه برق در کشور در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان با حداقل قیمت در هر کیلو وات انجام می‌پذیرد که به تبع این توفیق، در کاهش قیمت تمام شده محصولات و تولیدات ایرانی، نقش بسزایی ایفاء می‌کند.

وی می‌گوید: موفقیت‌های ایران در صنعت تولید برق، به میزانی است که بخشی از برق کشور، به دیگر کشور‌های جهان صادر و عرضه می‌شود.

منصوری با اشاره به حوزه پتروشیمی در کشور گفت: عرصه مذکور، از دیگر حوزه‌هایی به شمار می‌رود که ایران اسلامی در چهار دهه اخیر به موفقیت‌های بسیاری در آن نائل شده است که تولید بنزین یکی از نمونه‌های بارز آن به شمار می‌رود.

تنها با یک موفقیت ۱۰ درصدی، شاهد جهشی بزرگ خواهیم بود

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: با توجه به موفقیت‌های حاصل شده در صنایع فولاد، موشکی، برقی، انرژی، تبدیل گاز و نفت و...، ۹۰ درصد از راه را پیموده ایم.

وی افزود: در واقع امر تنها ۱۰ درصد تا حصول یک جهش بزرگ باقیمانده است و در واقع امر تحقق یک جهش ۱۰ درصدی در عرصه صنعتی و تولیدی کشور، ما را به موفقیت های فزاینده تری نائل می‌کند.

به زعم این نماینده مجلس شورای اسلامی برای دستیابی به جهش بزرگ و تعیین کننده باید با مشارکت شرکت‌های صاحب نام در حوزه علوم و فنون و تکیه بر نخبگان این مرز و بوم، راه باقیمانده طی شود و پس از این مقطع قادر خواهیم بود به تنهایی مسیر رشد، توسعه و شکوفایی هر چه بیشتر را طی کنیم.

منصوری بیان کرد: اکنون زمان آن رسیده است تا با مشارکت شرکت‌های بزرگ دنیا که در مقابل آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده اند و با ایران مناسبات و تعاملات خوب و مطلوبی دارند( البته با بهره گیری از دانش، علم و تکنولوژی روز دنیا) به پیشرفت‌های هر چه بیشتری در حوزه‌های صنعتی و تولیدی دست یابیم.

به اعتقاد وی، برخی از شرکت‌های اشاره شده (که همسو با سیاست‌های ایالات متحده نیستند) از تجارب ارزنده‌ای برخوردارند که این تجربه‌ها را در طول سال‌های مدید کسب کرده اند و نمی‌باید کشور را به سادگی از این تجارب، محروم کنیم.

در پایان امید آن می‌رود با استمرار این روند، شاهد حصول موفقیت های اقتصادی هر چه بیشتر انقلاب اسلامی در عرصه‌های صنعتی و تولید باشیم امری که در برنامه ریزی‌های جامع و چشم انداز توسعه ایران اسلامی با هوشمندی و دقت نظر بسیار، لحاظ و گنجانده شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 6 بهمن 1397 ، کدخبر: 6808495 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
در حوزه صنایع مربوط به معدن پیشرفت مناسبی داشتیم ولی هنوز هم نصف اون ظرفیت های کشور نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین