پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۷۹۴۴
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان گفت: تمام فعالیت‌های گازرسانی بعد از انقلاب انجام شده است چرا که قبل از انقلاب هیچگونه عملیات گازرسانی نه تنها در استان کردستان بلکه در اغلب نقاط کشور به این صورت امروزی وجود نداشته است بنابراین تمام خدماتی که در بحث گازرسانی انجام شده است از برکت انقلاب اسلامی است.

شعارسال: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کردستان از کمترین خدمات رفاهی و اجتماعی برخوردار بود تا جایی که تنها چند شهر استان از انرژی برق و آب لوله‌کشی برخوردار بودند و دیگر خبری از جاده، گاز و سایر زیرساخت‌ها نبود.

با پیروزی انقلاب اسلامی خدمات‌رسانی به مناطق مختلف کشور و از جمله استان کردستان آغاز شد و اکنون بعد از 40 سال از عمر بابرکت انقلاب اسلامی می‌بینیم که گاز طبیعی تا آخرین نقطه صفر مرزی در شهرستان مرزی بانه رفته و مردم از این نعمت برخوردارند.

برای بررسی بیشتر خدمات نظام در بحث گازرسانی به کردستان با احمد فعله‌گری مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان در دفتر خبرگزاری فارس استان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

وی می‌گوید: امروز جدای از اینکه 99.9 درصد جمعیت شهری استان دارای گاز طبیعی هستند، 85.6 درصد جمعیت روستایی نیز زیرپوشش شبکه گازرسانی قرار دارند بطوریکه یک هزار و 148 روستا بهره‌مند از گاز در استان وجود دارد.

وضعیت استان کردستان در حوزه گازرسانی در قبل از انقلاب چگونه بوده است؟

تمام فعالیت‌های گازرسانی بعد از انقلاب انجام شده است چرا که قبل از انقلاب هیچگونه عملیات گازرسانی نه تنها در استان کردستان بلکه در اغلب نقاط کشور به این صورت امروزی وجود نداشته است بنابراین تمام خدماتی که در بحث گازرسانی انجام شده است از برکت انقلاب اسلامی است.

 از چه سالی گازرسانی به استان کردستان شروع شده است؟

از سال 72 گاز وارد استان کردستان شده است و در طول این 25 سال بسترهای گازرسانی به خوبی در استان فراهم شده بطوریکه در حال حاضر در داخل استان یک هزار و 700 کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی گاز، بستر استفاده از گاز را برای صنایع، واحدهای تولیدی، کشاورزی، گلخانه‌ای و همچنین بحث مصارف خانگی فراهم کرده است و در شبکه توزیع نیز 10 هزار کیلومتر و بطور دقیق 9 هزار و 820کیلومتر شبکه توزیع گاز در سطح استان در معابر شهری و روستایی و نقاط مختلف لوله‌گذاری شده است.

 در حال حاضر چند درصد از جمعیت استان کردستان از نعمت گاز برخوردارند؟

خوشبختانه بستر گازرسانی برای 95.6 درصد جمعیت استان فراهم شده است که در ۲۹ شهر استان جمعیت شهری آن 99.9 درصد زیرپوشش گاز قرار گرفته‌اند و فقط شهر چناره مریوان مانده که هر وقت جاگذاری آن انجام شود عملیات گازرسانی را انجام ‌می‌دهیم البته جزو برنامه امسال خود داریم که خط انتقال گاز تا محلی که برای شهر چناره مریوان پیش‌بینی شده را اجرا کنیم.

در بخش روستایی امروز 85.6 درصد جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار دارند بطوریکه یک هزار و 148 روستا بهره‌مند از گاز در استان وجود دارد.

 آیا روستاهای زیادی وجود دارد که گازرسانی به آنها انجام نشده است؟ به چه روستاهایی گاز تعلق می‌گیرد؟

طبق مقرارتی که وجود دارد ما باید به روستاهای بالای 20 خانوار گازرسانی کنیم که در سطح استان کمتر از 1500 روستا یعنی دقیقا یک هزار و 498 روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت داریم که برای کل این روستاها برنامه گازرسانی داریم اما تا امروز توانسته‌ایم به یک هزار148 روستای استان گازرسانی کنیم.

البته در 110 روستای استان مشغول عملیات احداث شبکه و زیرشبکه توزیع گاز هستیم و برای روستاهای باقیمانده در مرحله مناقصه‌گذاری، مطالعات و طراحی هستیم و امیدواریم تا پایان سال 98 بتوانیم جمعیت زیرپوشش گاز در روستاهای بالای 20 خانوار را به 95 درصد برسانیم.

البته در حال حاضر هم در جمعیت شهری و هم در جمعیت روستایی نسبت به میانگین کشور بالاتر هستیم چراکه میانگین کشوری در جمعیت روستایی 76 درصد است و ما 86 درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش قرار داده‌ایم و در جمعیت شهری میانگین کشوری 97 درصد است که ما 99.9 درصد از جمعیت شهری را زیرپوشش شبکه گاز قرار داده‌ایم.

 وضعیت گازرسانی به واحدهای صنعتی استان چگونه است؟ آیا آنها هم مشمول استفاده از شبکه توزیع گاز می‌شوند؟

در سال 95 طبق مصوبه‌ای که ابلاغ شد ظرفیتی ایجاد شد که شرکت گاز باید با هزینه خود تا درب واحدهای تولیدی و صنعتی خط اختصاصی گاز ایجاد کند البته این قانون یکسری شرط و شروط دارد از جمله اینکه آن واحدها باید براساس لیستی که شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ارائه می‌دهد در سه سال گذشته از سوخت مایع استفاده کرده باشد بنابراین براساس آن لیست، 425 واحد صنعتی در استان کردستان مشمول مصوبه شورای اقتصاد می‌شوند که از سال 95 و 96 حدود 150 واحد از این 425 واحد را گازرسانی کرده‌ایم و قرار است تا پایان سال 97 حدود 170 واحد دیگر را نیز گازرسانی کنیم که خوشبختانه مقدمات کار فراهم شده اما به دلیل نوسانات قیمت ارز در یک مقطعی توقفی در کار صورت گرفت که متاسفانه باعث شد مقداری فصل کاری را از دست بدهیم البته این مشکل بصورت کشوری بود ولی خوشبختانه درحال حاضر داریم برنامه خود را پیش می‌بریم و امیدواریم از این ظرفیت قانونی که تا سال 98 فرصت داریم از آن استفاده کنیم کل 425 واحد را که چیزی حدود 43 میلیون لیتر سوخت مایع در سال مصرف می‌کنند را بتوانیم با گاز جایگزین کنیم.

افتتاح گازرسانی به 32 روستای استان

برنامه‌های شرکت گاز در ایام دهه فجر به چه صورت است؟

در دهه فجر امسال 178 پروژه و طرح با اعتباری بالغ بر 791 میلیارد ریال یا به بهره‌برداری می‌رسند و یا شروع عملیات می‌شوند.

در بخش بهره‌برداری 32 روستا در مناطق صعب‌العبور استان شامل 2594 خانوار به شبکه مصرف گاز اضافه می‌شوند که از جمله آنها می‌توان به بهر‌ه برداری و افتتاح گازرسانی به روستاهای نگل، هشمیز، نشور، ژیوار و ... اشاره کرد.

با توجه به اینکه اکثر روستاهای استان صعب‌العبور است بنابراین پیدا کردن مسیری که کمترین آسیب و تخریب را به محیط زیست، اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بزند مسئله مهمی است و تمام تلاشمان این است که با تعاملی که با دستگاه‌های اجرایی و اداری داریم بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب کنیم و در کوتاهترین زمان ممکن بتوانیم گاز را به آن روستاها برسانیم .

برای گازرسانی به این ۳۲ روستا حدود 226 میلیارد ریال هزینه شده است یعنی سرانه هر خانوار چیزی حدود 87 میلیون ریال است.

آغاز عملیات گازرسانی به 76 روستای صعب‌العبور استان کردستان

همزمان در دهه فجر امسال عملیات شروع گازرسانی 67 روستای جدید با جمعیتی بالغ بر 2613 خانوار را کلنگ‌زنی شده است.

برای عملیات گازرسانی به این 67 روستا حدود 45 میلیارد تومان هزینه می‌شود، با توجه به اینکه مسیر این روستاها اکثرا صعب‌العبور است سرانه هزینه انشعاب هر خانوار به 17 میلیون تومان می‌رسد که هزینه بالایی است بنابراین هر چقدر که از سطح شهر دورتر می‌شویم هزینه گازرسانی نیز بیشتر می‌شود.

بهره‌برداری از سیستم مانیتورینگ شرکت گاز استان کردستان

 جدای از عملیات گازرسانی برنامه‌های دیگری نیز دارید؟

البته در کنار کارهای توسعه‌ای و گازرسانی در بخش روستایی در بحث توسعه کیفی نیز مشغول انجام کارهایی هستیم از جمله راه اندازی سیستم مانیتورینگ شرکت گاز است که برای دهه فجر آماده بهره‌برداری است، با ایجاد این مرکز کنترل تمام دیتای موردنیاز ما در ۸۴ ایستگاه تحت فشار ورودی شهر و نقاط مصرف به صورت آنلاین تحت نظر مرکز کنترل قرار می‌گیرد و با استفاده از این سیستم دقیق می‌دانیم که فشار ورودی هر ایستگاه چقدر است، میزان مصرف گاز بصورت لحظه‌ای در ایستگاه‌های مختلف چقدر است و اطلاعات دیگر.

این مرکز کنترل یکی از پروژه‌هایی است که در راستای کیفی سازی خدمات با هزینه‌ای بالغ بر 4 میلیارد تومان انجام شده است، البته این پروژه فاز دوم هم داردکه امیدواریم از اواخر امسال بتوانیم فاز دوم آن را نیز شروع کنیم و تعداد ایستگاه‌های بیشتری به این مرکز اضافه کنیم.

ایجاد دو ایستگاه جدید گاز در کردستان

در راستای تقویت شبکه‌های گازرسانی نیز 2 ایستگاه جدید ایجاد کردیم یکی در روستای میرده در سقز که ایستگاه تقویت فشار جدیدی ایجاد کردیم که بتوانیم پوشش گازرسانی در این منطقه را بصورت کامل انجام دهیم و ایستگاه دوم در شهر سنندج با اعتباری بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان است که با افتتاح آن وضعیت فشار و تاسیسات گاز شهر سنندج بهبود می‌یابد، البته تمام تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی آن نصب شده است و در دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.

اتمام گازرسانی به 67 واحد صنعتی در کردستان

اما در بخش صنایع برای دهه فجر گازرسانی به 67 واحد صنعتی اتمام یافته است و در دهه فجر آماده بهره‌برداری است که اغلب این واحدها مرغداری، کارخانه آسفالت و اجر و واحدهای تولیدی و کشاورزی هستند که در سطح استان پراکنده هستند.

برای این کار چهار و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم و برای 9 واحد صنعتی نیز پیمانکار گرفته شده و عملیات اجرایی آن در دهه فجر شروع می‌شود.

اعتباراتی که ما امسال در بخش عمرانی داریم 224 میلیارد تومان است که بخشی از آن از طریق منابع داخلی شرکت تامین می‌شود و بخشی هم از محل گرفتن تسهیلات بانکی که متاسفانه تا امروز موفق به گرفتن تسهیلات نشده‌ایم.

در سال‌های گذشته خطوط انتقال گاز در استان کردستان به عنوان سرشاخه و در انتهای خطوط قرار گرفته بودیم اما امروز با اجرای خطوط سراسری 6 و 9 که درحال حاضر خط ششم سراسری تا دهگلان اجرا شده و خوشبختانه با اجرای آن دیگر شاهد افت فشار گاز در استان نیستیم.

خط نهم نیز از دهگلان شروع می‌شود و تا مرز بازرگان ادامه دارد که خوشبختانه بخش عمده آن یعنی حدود 270 کیلومتر در داخل استان است که هم زمینه تامین انرژی در استان فراهم می‌شود و هم صنایع انر‌ژی‌بری مثل فولاد، پتروشیمی می‌توانند از آن خط استفاده کنند.

خوشبختانه با وجود خطوط سراسری انتقالی گاز که در استان وجود دارد نگرانی افت فشار و قطع گاز نداریم مگر در شرایط استثنایی که موج سرمای شدیدی وجود داشته باشد که در این صورت هم اولویت‌بندی می‌شود.

اصلی‌ترین بدهکاران شرکت گاز چه کسانی هستند؟

ما ارگانی هستیم که در تقسیم‌بندی بودجه هیچگونه سهمی نداریم و ریالی از اعتبارات استانی و ملی نمی‌گیریم و صرفا از منابع داخلی تامین می‌شود، منابع داخلی که باید از طریق وصل مطالبات انجام شود که ما هم بتوانیم تکالیف خود را شامل خرید گاز از شرکت انتقال گاز کشوری، عوارض، ارزش افزوده و ...پرداخت کنیم و هم بخشی را هم برای اجرای پروژه‌های خود تخصیص دهیم.

برای وصول مطالبات در بخش خانگی و تجاری تلاش زیادی کردیم و تا حد مطلوب وصول مطالبات انجام شده فقط در بخش‌های ادارات، مذهبی، آموزشی، نظامی و انتظامی گیر داریم و اصلی‌ترین بدهکاران ما هستند.

 و در پایان، دیدگاه شما در مورد خبرگزاری فارس چیست؟

خبرگزاری فارس یکی از رسانه‌های فعال در استان است که وظیفه خطیر و مهم اطلاع‌رسانی را بر عهده دارد.

انصافا مجموعه خبرگزاری فارس در کردستان به رسالت واقعی خود عمل کرده و آنچه واقعیت‌های جامعه است را به طور صحیح، صادقانه و به موقع منعکس کرده است.

زحمات شبانه‌روزی خبرنگاران این رسانه در زمینه اطلاع‌رسانی مسائل مختلف جامعه در فضای مجازی و رسانه‌ای استان قابل تقدیر است.

اصحاب رسانه باید واقعیت‌های جامعه را منتشر کنند نه چیزی بیشتر از واقعیت و نه چیزی کمتر از ان که خوشبختانه خبرگزاری فارس در این مهم نیز موفق عمل کرده است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  فارس، تاریخ انتشار :18 بهمن 97، کدخبر:13971114000231 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین