پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۷
نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان گفت: پیوند از فرد زنده فقط در مورد پیوند کلیه امکانپذیر است بنابراین افرادی که ادعای اهدای کامل کبد از فرد زنده را دارند، شیاد هستند و باید با آنها قاطعانه برخورد شود.

شعارسال: امید قبادی در واکنش به مطالب مطرح شده در فضای مجازی درباره اهدای کبد که در قسمت هشتم برنامه نمودار شبکه چهار سیما مطرح شد، افزود: به غیر از ارگان کلیه که از فرد زنده نیز قابلیت اهدا و پیوند دارد بقیه ارگان‌های حیاتی مانند کبد، قلب، ریه، لوزالمعده و روده صرفا از افراد مرگ مغزی قابلیت اهدای کامل ارگان وجود دارد و خروج هر یک از این ارگان‌ها از بدن فرد زنده باعث فوت آنی وی می‌ شود.

وی گفت: در مورد پیوند کبد و پیوند ریه بخشی از این دو ارگان می‌تواند توسط والدین به فرزند کم وزن و کم سن و سال آنها پیوند شود که در مورد ریه در ایران امکان انجام چنین پیوندی وجود ندارد و در مورد کبد نیز فقط در مرکز پیوند در شیراز این قابلیت وجود دارد که کاملا رایگان است. اهدا و پیوند عضو از افراد مرگ مغزی نیز کاملا رایگان بدون هیچ تبادل مالی بین اهداکننده و گیرنده صورت می‌گیرد.

قبادی اضافه کرد: بیمارستان شریعتی از مراکز پیوند قلب و کلیه کشور است اما فاقد برنامه و امکانات پیوند کبد است. تخصیص ارگان‌های افراد مرگ مغزی توسط ستادهای نظام سلامت از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت می‌گیرد و کاملا تحت نظارت دولت و به دور از هرگونه خرید و فروش و تبادل مالی است.

وی گفت: از نظر علم پزشکی، به جز ارگان کلیه، هیچ ارگان حیاتی دیگری به طور کامل، قابل پیوند از اهداکننده زنده نیست و فرد مدعی فروش کبد یک شیاد و کلاهبردار است که ادعای وی به دور از واقعیت و صحت و کاملاً برگرفته از تخیلات و تنش های روحی روانی است؛ کما اینکه در سال‌های گذشته در مورد قلب نیز چنین ادعایی صورت گرفته بود که با پیگیری به موقع مسئولان ذیربط، عدم صحت و شیادی فرد خاطی مشخص و تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

نایب رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان ادامه داد: در نهایت از اصحاب رسانه این توقع می‌رود که مانند سال‌های گذشته، با انعکاس صحیح اخبار اهدای عضو، تلاش هرچه بیشتر در نهادینه‌سازی این فرهنگ مقدس در جامعه داشته باشند و با کمک به رشد و بالندگی این نهال نوپا، نقشی مؤثر در نجات بیماران نیازمندی داشته باشند زیرا هر 3 ساعت یک نفر از افراد نیازمند پیوند به دلیل نرسیدن ارگان مناسب پیوندی، فوت می‌کنند.

وی گفت: این مسئولیت بر عهده مسئولان نظام سلامت کشور است که با افرادی که ادعاهای عجیب و غیر علمی مانند اهدای کبد دارند، برخورد شدید و قاطعانه انجام دهند تا مانع از لکه دار شدن این فرایند معنوی، اجتماعی و انسان دوستانه و به خطر افتادن جان بیماران نیازمندی که پیوند اعضا، تنها راه ادامه حیات آنان است، شوند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:24بهمن1397 ، کدخبر: 83208356: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین