پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۹۶۹۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
در حالی که اعتراض‌ها به عملکرد داوری روز به رو افزایش پیدا می کند و تیم‌ها به دنبال توجیه عملکرد ضعیف خود هستند، بیانیه تیم‌های پرطرفدار لیگ برتر، ذهن‌ها را به سمت این سوق می‌دهد که این تیم‌ها به دنبال کسب قهرمانی در بیرون از زمین فوتبال هستند.
شعار سال: در حالی که اعتراض‌ها به عملکرد داوری روز به رو افزایش پیدا می کند و تیم‌ها به دنبال توجیه عملکرد ضعیف خود هستند، بیانیه تیم‌های پرطرفدار لیگ برتر، ذهن‌ها را به سمت این سوق می‌دهد که این تیم‌ها به دنبال کسب قهرمانی در بیرون از زمین فوتبال هستند.

هفته هجدهم لیگ برتر فوتبال ایران امروز با یک بازی به پایان می‌رسد اما به نظر می‌رسد و اعتراض بیانیه تیم‌های مختلف علیه داوری قرار نیست تمام شود. اعتراضی که لباس جدیدی به نام بیانیه به تن کرده و تیم‌ها با این پوشش به دنبال توجیه عملکرد ضعیف خود هستند.

جاده خاکی که تیم‌های لیگ برتری به تازگی آن را یاد گرفته‌اند گویا پلیس راهنمایی ندارد تا به آن‌ها یادآوری کند این راهی که می‌روند به ترکستان است. تیم‌ها اعتراض می‌کنند، کمیته داوران از داور مربوطه حمایت می‌کند و بالانشینان فدراسیون ساکت هستند تا این چرخه در فوتبال ایران تکرار شود و به مرور زمان عادت شود. محمد فنایی، پیشکسوت داوری که سابقه قضاوت در جام جهانی را دارد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تأیید این نکته، درباره مقصر این اعتراض‌ها گفت: متأسفانه جام ملت‌ها برای بازیکنان ما عبرت نشد. تنها کسانی که می‌توانند جلوی این مسئله را بگیرند، مسئولین فدراسیون و کمیته انضباطی هستند. فوتبال با این بیانیه‌ها به سمتی می‌رود که کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. فوتبال قوانین خاص خود را دارد و هر باشگاهی اجازه ندارد پس از نتیجه نگرفتن بیانیه و متن اعتراض‌آمیزی را منتشر کند.

فنایی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو تصریح کرد: تنها تیم‌هایی که طرفدار ندارند از این موضوع ضرر می‌بینند. حاشیه امنیت داوران ما از بین رفته است و دیگر امنیتی برای آن‌ها وجود ندارد. کمیته‌ای در فدراسیون برای پیگیری اشتباهات داوری درست شده است و نیازی نیست باشگاهی با صدور بیانیه به دنبال احیای حق خود باشد. داوری حیطه خود را دارد و مسئولیت آن با فدراسیون است که نتوانسته مقابل این رفتار باشگاه‌ها را بگیرد. اگر این فضاها کنترل شود، تمرکز داور هم بهم نمی‌ریزد و با خیال راحت قضاوت خود را انجام می‌دهد.

بیانیه باشگاه‌ها در حالی به حداکثر خود رسیده است و بهانه‌ای بهتر از داوری برای باخت خود پیدا نمی‌کند. باشگاه‌هایی که حاضر نیستند پای لرز خربزه‌هایی که می‌خورند بنشینند. این در حالی است که چنین عجایبی فقط در ایران اتفاق می‌افتد و در کشورهای مطرح اروپایی حتی اگر اعتراضی هم باشد به صورت کتبی یا حضوری به اطلاع نهاد ذی‌ربط رسانده می‌شود. نوید مظفری، از پیشکسوتان داوری در گفت‌و گو با ایسنا در این رابطه توضیح داد: به نظر من مقر اصلی داوران هستند زیرا اگر مثل آلمان در ۱۰ یا ۱۵ به صورت متوالی در صورت اعتراض اول کارت زرد و در اعتراض‌های بعدی کارت قرمز نشان داده شود بازیکنان متوجه این قضیه می‌شوند که اگر طرف داور بروند با کارت زرد و اگر شدت داشته باشد با کارت قرمز جریمه می‌شوند. به مرور زمان این در بین بازیکنان جا می‌افتد که از اعتراض‌های مختلف در هر صحنه‌ای جلوگیری کنند.

همچنین مظفری درباره لزوم استفاده از VAR برای کاهش اعتراض‌های بازیکنان ایرانی تصریح کرد: متأسفانه در فوتبال ما هواداران فقط طرفدار دو تا تیم هستند. زمانی که گفته شد کمک داور ویدئویی ابتدا باید در ورزشگاه آزادی آزمایش شود، اعتراض من این بود که مگر ما فقط دو تا تیم در ایران داریم؟ آیا بازی تیم‌های دیگر مهم نیست؟ باید از این تکنولوژی در همه ورزشگاه استفاده شود. متأسفانه در کشور ما دیدگاهی وجود دارد که همه چیز باید به نفع استقلال و پرسپولیس باشد که درست نیست. البته آمدن VAR به ایران آن هم برای بازی داربی غیرممکن است زیرا ما از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مشکلات زیادی داریم که حل کردن آن‌ها زمان می‌برد.

به نظر می‌رسد دقیقه ۵۵ دیدار ایران و ژاپن هنوز هم برای خیلی‌ها درس عبرت نشده است. دقیقه‌ای که آرزوی یک ملت را به رؤیا تبدیل کرد و دست ایران را از جام کوتاه کرد. حالا هم به نظر می‌رسد تیم‌های ایرانی به جای درس عبرت راه دیگری برای پیروزی در بازی‌ها قبل از به میدان رفتن انتخاب کرده‌اند که به قول محمد فنایی اگر این اتفاق ادامه پیدا کند، دیگر نمی‌شود فوتبال را جمع کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1397، کدخبر: 97112714217 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین