پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۷
دهمین روز از جشنواره سی‌وهفتم تئاتر فجر در حالی با اجرای نمایش‌هایی از گرجستان، فنلاند، آلمان و فرانسه همراه شد که مشکلات و حواشی اجراهای خارجی همچنان برقرار بود.
شعارسال: چهارشنبه اول اسفند ماه در دهمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر شاهد اجراهای مختلفی در تماشاخانه‌های شهر تهران بودیم.

تالار وحدت که به دلیل برگزاری جشنواره موسیقی فجر تنها در ۲ روز اول جشنواره میزبان نمایش «خانه برناردا آلبا» بود، دوباره با نمایش «رستم و سهراب» به کارگردانی میرکمال میرنصیری به جدول بازگشت.

این اثر نمایشی با بازی ۳۰ نفر از معلولان و مددجویان ساکن آسایشگاه کهریزک حاصل ۱۸ سال «نمایش درمانی» و ۹ سال تمرین با تعدادی از معلولان جسمی آسایشگاه خیریه کهریزک است. این اثر نمایشی با هدف درمان روحی و روانی مددجویان طی سه روز در آبان ماه به صحنه رفته بود و شب گذشته در در اجرای جشنواره خود میزبان سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که وی در توییتی که بعد از دیدن نمایش در فضای مجازی منتشر کرد به عوامل و دست‌اندرکاران این اثر نمایشی دست مریزاد گفت.

در مجموعه تئاتر شهر نیز نمایش «زندگی احمقانه» به کارگردانی دیوید دیواشویلی از کشور گرجستان ساعت ۱۷ در تالار اصلی به صحنه رفت اما متاسفانه با وجود جذابیت‌های بصری و طراحی صحنه متفاوت نمایش، این اجرا نتوانست رضایت مخاطبان را به خود جلب کند.

«زندگی احمقانه» از طراحی صحنه‌ای جذاب، چشم نواز و کاربردی بهره می‌برد و بخشی از دکور با استفاده از تجهیزات ماشینری، به صورت معلق طراحی شده بود اما مشکلاتی که در ترجمه اثر و نمایش ناهماهنگ بالانویس با اجرا وجود داشت، باعث قطع ارتباط مخاطبان با نمایش می‌شد.

این مشکلات در طول این چند روز در مورد اکثر آثاری که از بالانویس استفاده می‌کردند، به چشم می‌خورد اما در مورد این نمایش مشکلات به اندازه‌ای بود که موجب شد دست اندرکاران نمایش برای اصلاح این مشکل در میانه‌های اجرا آنتراکت بدهند اما متاسفانه باز هم مساله حل نشد و بعد از آنتراکت بیش از نیمی از تماشاگران دیگر به سالن اصلی بازنگشتند و نمایش برای تعداد اندکی از مخاطبان اجرا شد!

نکته مورد توجه دیگر در این نمایش صدای بسیار پایین بازیگران بود که باعث می‌شد صدایشان حتی به ردیف‌های ۴ و ۵ هم نرسد.

این نمایش برعکس دیگر آثار بخش بین‌الملل که در این چند روز بدون دکور و طراحی صحنه و با تکیه بر بازی بازیگران اجرا شدند، از دکوری سنگین برخوردار بود و از طرف جشنواره هزینه زیادی برای حضورش در ایران شده بود اما متاسفانه نتیجه این اجرا دور از انتظار بود.

دوبله همزمان «دیالوگ در سرزمین عجایب»

نمایش «فقط استخوان‌ها» به کارگردانی توماس مونگتون از کشور فنلاند در تالار چهارسو در ۲ نوبت ۱۸:۳۰ و ۲۰:۳۰ دومین روز از اجرای خود را با استقبال مخاطبان پشت سر گذاشت. همچنین نمایش «دیالوگ در سرزمین عجایب» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی در ۲ نوبت ۱۷ و ۱۹ در تالار سایه به صحنه رفت که در هر ۲ نوبت با ظرفیتی بسیار بیشتر از حد معمول در تالار سایه اجرا شد تا جایی که تعدادی از مخاطبان به صورت ایستاده این نمایش را دیدند و تماشاگران تا سه ردیف جلو صحنه روی زمین نشسته بودند.

این نمایش اثری تک پرسوناژ و روایتگر زندگی سخت و تلخ یک کودک فلسطینی است که پدرش به عنوان یک کشاورز زحمتکش در جریان توسعه‌طلبی‌های رژیم صهیونیستی زمین و خانه خود را از دست می‌دهد اما این کودک در آینده تبدیل به پزشک متخصصی قابل در حوزه زنان می‌شود و اولین پزشک فلسطینی است که در یک بیمارستان اسراییلی کار می‌کند و با وجود از دست دادن همسر و فرزندانش با تنفر بیگانه است و همچنان آماده گفتگو.

یکی از ویژگی‌های این نمایش دوبله همزمان دیالوگ‌های بازیگر آلمانی کار به جای نمایش بالانویس بود که با صدای علیرضا کوشک‌جلالی کارگردان نمایش ضبط شده بود و البته در بسیاری مواقع جلوتر از دیالوگ‌های بازیگر پخش می‌شد. این اقدام اگرچه مشکلات ترجمه و پخش بالانویس را نداشت اما تمرکز تماشاگران را به هم می‌ریخت.

«یک خانواده محترم» به کارگردانی عادل عزیزنژاد یکی دیگر از نمایش‌هایی بود که در بخش مسابقه «ایران دو» حضور داشت و در ساعات ۱۷:۳۰ و ۲۰:۳۰ در تالار قشقایی به صحنه رفت. این اثر نمایشی با وجود پرداختن به موضوع چالش‌برانگیز «رحم اجاره‌ای» به دلیل شخصیت‌پردازی و بازی‌های ضعیف، میزانسن تکراری و ایستا، طراحی صحنه مبتدی و غیرخلاقانه و نداشتن گره‌گشایی مناسب نتوانست نظر مخاطبان را به خود جلب کند در حالی که موضوع نمایش می‌توانست به یک درام اجتماعی جذاب بدل شود.

در تئاتر مولوی نیز نمایش «هار» به کارگردانی حسین پوریانی‌فر در ساعات ۱۷ و ۱۹ روی صحنه رفت. تالار حافظ نیز میزبان نمایش «فرآیند» به کارگردانی علی کرسی‌زر در نوبت های ۱۸ و ۲۰:۳۰ بود.

در تالار فردوسی نمایش «اپرای عشق» به کارگردانی بهروز غریب‌پور ساعت ۱۹:۳۰ اجرا شد و تماشاخانه ایرانشهر نیز در تالار ناظرزاده کرمانی میزبان «تانگوی شیطان» به کارگردانی وحید درویشی در ساعت ۱۷ و ۲۰ و در تالار استاد سمندریان میزبان «مکبث» به کارگردانی امیر دژاکام در ساعات ۱۸ و ۲۰:۴۵ بود.

خانه تئاتر نیز همچون چند روز گذشته در تماشاخانه عباس جوانمرد چیدمان «گذرگاه» به کارگردانی پیر بودلوسکی از کشور فرانسه را روی صحنه داشت.

با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار: 2 اسفند 1397 ، کدخبر: 4547965 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین