پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۰۷۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
مهلت ايران براي پذيرش کنوانسيون FATF رو به پايان است و در اين شرايط بسياري از کارشناسان بر لزوم پيوستن به اين کنوانسيون تأکيد دارند؛ چراکه نپيوستن به آن تشديد تحريم‌هاي ايران را در پي خواهد داشت و بسياري از مسئولان و کارشناسان بارها بر اين موضوع تأکید کرده‌اند.

شعار سال: محمود فراهاني، کارشناس بانکي و روزنامه‌نگار در حوزه بانكداري الكترونيك، معتقد است كه نپيوستن به گروه ويژه اقدام مالي، اقتصادي پرريسك را براي ايران به ارمغان مي‌آورد كه باعث مشكلات زيادي در اقتصاد مي‌شود.
او با تأکيد بر اينکه سلامت نظام بانكي کشورهاي عضو اين کنوانسيون تضمين شده است، مي‌گويد: نپيوستن به اين کنوانسيون‌ها باعث افزايش ريسک در اقتصاد کشورها خواهد شد.
اين كارشناس حوزه بانكي با بيان اينکه براي كاهش ريسك تبادل مالي بايد ارتباطات بين‌بانکي در بين کشورها، شفاف باشد، مي‌افزايد: مبدأ و مقصد نقل و انتقال پول بايد اعتبارسنجي شود كه همين اعتبار‌سنجي، باعث ايجاد شفافيت بيشتري مي‌شود.
اين روزنامه‌نگار حوزه بانكي مي‌افزايد: جهان براي رسيدن به شفافيت بيشتر و كاهش ريسك به نقطه‌اي رسيده است که گروه ويژه اقدام مالي يا FATF را راه‌اندازي کند که اساس آن بر شفافيت است و براي اينکه اين شفافيت موفق باشد، يک‌سري سازو ‌كارهايي تعريف ‌شده است و زماني که کشوري به اين كنوانسيون مي‌پيوندد، خود‌به‌خود اين استانداردها در نظام بانکي آن كشور پياده‌سازي مي‌شود.
اين کارشناس بانکي در ادامه افزود: برخي معتقدند پيوستن به اين کنوانسيون باعث خروج اطلاعات نظام بانکي مي‌شود که بايد گفت اين نوع نگرش، مربوط به کساني است که نمي‌دانند در يک دهکده جهاني زندگي مي‌کنند، آنهايي كه باور ندارند همه جهان به صورتي شفاف با يکديگر تبادلات مالي انجام مي‌دهند و اينكه منافع هر شرکت و هر سازمان بايد حفظ شود.
او مي‌گويد: اگر منافع يک سازمان حفظ نشود، خود‌به‌خود مانند يک چرخه ممکن است منافع بسياري از سازمان‌هاي ديگر به خطر بيفتد، به همين دلیل است که تمام جهان به دنبال راهكارهايي هستند تا ميزان ريسک‌شان را کاهش بدهند. فراهاني با اشاره به اينکه جهان به اين دغدغه‌ها فکر کرده و به اين نتيجه رسيده‌ كه بهترين شکل اين است که همه كشورها اطلاعات خودشان را شفاف کنند تا بتوانند ارتباط مالي بهتر و سالم‌تري برقرار کنند، مي‌گويد: در کشورهايي که به اين کنوانسيون‌ها پيوسته‌‌اند، شاهد آن هستيم که نه تنها مشکلي برايشان پيش نيامده، بلکه سلامت بانکي‌شان تضمين شده است.
او مي‌گويد درست است که يک بُعد FATF بين‌المللي است، اما بعد ديگر آن داخلي است و کشورهاي عضو بايد روابط مالي خود را روشن و شفاف کنند و اين شفافيت باعث سلامت نظام بانکي کشورهاي عضو مي‌شود.
او مي‌افزايد: كساني كه با اجراي FATF مخالف‌اند هر چقدر كه مي‌توانند دليل مي‌آورند تا اجازه اجرائي‌شدن آن را ندهند، اما بايد به اين فکر کرد که هدف نهايي اين افراد چيست که نمي‌گذارند اين استانداردها و اين کنوانسيون اجرا شود.
اين کارشناس بانکي با تأکيد بر لزوم پيوستن به اين کنوانسيون مي‌گويد: مهلت ايران براي پذيرش اين کنوانسيون رو به پايان است و در صورتي که به آن نپيونديم، راه‌هاي کوچک ارتباطي‌مان هم بسته مي‌شود و اقتصاد پرريسکی خواهيم داشت که در اين شرايط، کسي حاضر به معامله و سرمايه‌گذاري نخواهد بود؛ چراکه هرگونه ريسک در معاملات، باعث عقب‌نشيني سرمايه‌گذار خواهد شد.
او مي‌گويد: نپيوستن به اين کنوانسيون به‌طور خلاصه يعني اينكه حاضر نيستيم که به شفافيت بين‌الملل تن بدهيم و به دليل عدم شفافيت، عملا تنها خواهيم ماند؛ آن هم در جهاني که تنهاماندن يعني واژگوني اقتصاد.
او با تأکيد بر لزوم پذيرش اين کنوانسيون مي‌گويد: با توجه به شرايط تحريم و با توجه به اينکه ايران مي‌خواهد با اروپا ارتباط منسجم‌تري در برابر تحريم‌هاي آمريکا داشته باشد، ضرورت پيوستن ما به FATF صد چندان مي‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 1 اسفند 97، شماره: 3371


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین