پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۳۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۷
سال ۲۰۱۶ یک پهپاد قدرتمند آمریکایی کنترلش را از دست داد و سقوط کرد. همان زمان نیروی هوایی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از این حادثه خبر داده بود؛ اما روز گذشته انتشار یک ویدئو توسط رسانه‌های نزدیک به سپاه، جزییات این واقعه را افشا کرد.

شعارسال: در سال ۲۰۱۱، یکی از واحد‌های جنگ الکترونیک ایران کنترل پهپاد لاکهید مارتین آمریکا را در دست گرفت و با موفقیت بدون کمترین خسارت این پهپاد را به زمین نشاند. پس از آن ایران علی رغم در خواست رسمی باراک اوباما رییس جمهور وقت آمریکا، با این استدلال که اقدام آمریکا در پراندن این پهپاد در حریم هوایی ایران نقض حریم ایران بوده از پس دادن این پهپاد خودداری کرد.

در عین حال مهندسان ایران کار مهندسی معکوس این پهپاد را اغاز کرده و مدل صاعقه را از روی نمونه آمریکایی لاکهید مارتین ساختند. تفاوت این دو پهپاد تنها در این است که صاعقه قابلیت بمب افکنی نیز دارد و تنها برای اهداف اطلاعاتی ساخته نشده.

به گفته تحلیل گران، تجهیزاتی که برای پارازیت انداختن بر مسیر سیگنال پهپاد امریکایی به کار رفته بود از سوی روسیه به ایران داده شده بود. برخی مدعی بودند که ایران تکنولوژی پهپاد آمریکایی را به روس‌ها داده است. این ادعا تا زمانی که شرکت سازنده جت‌های جنگنده میگ روسی شروع به ساخت مدل جدید خود که از سال ۲۰۰۵ به بعد آپدیت نشده بود نکرده بود کمی بعید به نظر می‌رسید.

چهارشنبه گذشته امیر علی حاجی زاده فرمانده سپاه ایران در یک سخنرانی در همدان اعلام کرد: هفت تا هشت پهپاد که در جنگ‌های سوریه و عراق مورد استفاده قرار میگیرند تحت کنترل ما در امدند و اطلاعات آن‌ها توسط ما رصد شد و ما توانستیم به اطلاعات دست اول دست پیدا کنیم.

همزمان با این اظهارات خبرگزاری‌های نزدیک به نهاد‌های نظامی از جمله فارس، ویدئویی را با محتوای فیلم‌هایی که توسط پهپاد‌های مختلف گرفته شده بود منتشر کرد. با این حال برخلاف حادثه سال ۲۰۱۱، حاجی زاده در اظهارات خود اعلام کرد که به پایگاه‌های کنترل این پهپاد‌ها دسترسی پیدا کردند و یک رخنه بسیار عظیم به این پایگاه‌ها اتفاق افتاده است.

برخی رسانه‌های خبری فهرستی از پهپاد‌هایی که کنترل آن‌ها به دست ایران افتاده را منتشر کرده اند. بر اساس گزارش‌های این رسانه ها، ۵ مدل پهپاد تحت کنترل ایران قرار گرفته.

تعداد بازدید : 298

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری رویداد 24 ،تاریخ انتشار : 4اسفند 97، کد خبر:166334 www.rouydad24.ir،

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین