پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۹۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۷
محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان موفق شده‌اند برای نخستین‌بار در کشور موشکی طراحی و تولید کنند که قابلیت تبدیل به پهپاد را نیز دارد.هاشمی درخصوص تجاری‌سازی این محصول عنوان کرد: متأسفانه هنوز به مرحله تجاری نرسیده و در ایران هم روی آن کار نشده است. از وزارت دفاع یک‌بار برای بازدید آمده‌اند. در مسابقات موشکی مالک اشتر بازدید صورت گرفت؛ اما هنوز هیچ اقدامی درخصوص این محصول انجام نشده است.

شعار سال: نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی کار خود را درحالی به پایان رساند که تمام واحدهای دانشگاهی دستاوردهای فناورانه خود را ارائه کرده و به نمایش گذاشتند.

استان کرمان نیز امسال در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۷ محصول شرکت کرده‌ است.

حسین هاشمی مسئول غرفه دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان درباره محصولات واحدهای دانشگاهی این استان با خبرنگار آنا به گفتگو نشست.

کانکس تاشوکه کاملاً جمع می‌شود

پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان، کانکس تاشونده‌ای تولید کرده‌اند که به‌صورت کامل جمع می‌شود. در حوادث غیرمترقبه که نیاز به کانکس احساس می‌شود، به‌دلیل حجم زیاد، هر تریلی تنها توانایی حمل دو کانکس را دارد ولی ویژگی این محصول باعث می‌شود که هر تریلی توانایی حمل حداقل ۳۰ تا ۴۰ عدد از این کانکس‌ها را داشته باشد.

هاشمی درباره این محصول اظهار کرد: تنها نمونه خارجی که وجود دارد یک نمونه آلمانی است که از نظر ظاهری بسیار با محصول ساخت پژوهشگران واحد سیرجان متفاوت است. سعی داریم با ستاد حوادث غیرمترقبه، هلال احمر، سپاه و نهادهایی ارتباط برقرار کنیم تا بتوانیم این محصول را به آنها ارائه کنیم.

ساخت بازوهای روبات صنعتی برای اولین‌بار در کشور

محصول دیگرغرفه استان کرمان، بازوی روبات صنعتی است. سازنده بازوهای روباتیک در دنیا شرکت کایپکای آلمان است که به دلایل تحریم و قیمت هنگفت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومانی توانایی خرید از آن شرکت میسر نبود.

خوشبختانه دانشجویان کرمانی توانستند در دانشگاه با مبلغ ۳۰ میلیون تومان همین بازو را بسازند ودر مسابقات ایران اوپن و آسیا-اقیانوسیه رتبه اول را کسب کرده‌اند وحتی توانستند تیم آلمان که قهرمان جهان است را شکست دهد.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری واحد کرمان

موشکی که پهپاد می‌شود

محصول سوم غرفه کرمان موشک سوئیچ بلید بود. موشکی که فقط در آمریکا و رژیم اشغالگرقدس تولید شده و برای فعالیت‌های جاسوسی استفاده می‌شود. دو بال این موشک پس از شلیک، از طرفین بیرون آمده، دو موتور جت هم بیرون آمده و مثل پهپاد پرواز می‌کند. هم قابلیت استفاده به‌عنوان موشک را دارد که برای زدن نقطه‌ای به‌کار رود و هم می‌توان از آن به‌صورت پهپاد استفاده کرد و پس از فیلمبرداری و عکسبرداری از محیط مورد نظر بازگردد.

هاشمی درخصوص تجاری‌سازی این محصول عنوان کرد: متأسفانه هنوز به مرحله تجاری نرسیده و در ایران هم روی آن کار نشده است. از وزارت دفاع یک‌بار برای بازدید آمده‌اند. در مسابقات موشکی مالک اشتر بازدید صورت گرفت؛ اما هنوز هیچ اقدامی درخصوص این محصول انجام نشده است.

محصول بعدی دانشگاه آزاد کرمان پک آزمایشی سایتوکان بود که نوعی کیت‌های آزمایشگاهی خاص است. مورد بعدی یک پرینتر صنعتی سه‌بعدی بودکه دو نازل داشت.

نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری واحد کرمان

وسیله‌ای برای کمک به معلولان جسمی

از دانشگاه آزاد اسلامی واحد انارمحصولی به نمایش گذاشته بود که کمک‌یار معلولان است. این وسیله می‌تواند در اتاق‌خواب یا دستشویی قرار بگیرد ومعلول با ویلچر می‌تواند کنار این وسیله بیاید و خودش را به آنآویزان کند واین وسیله او را با موتور تا روی تخت حمل کرده یا به دستشویی می‌برد.

محصول بعدی واحد کرمانتبدیل اسید فسفریک صنعتی به خوراکی است. تنها جایی که درحال حاضر اسید فسفریک تولید می‌شود پارچین است که برای صنایع دفاعی و خلوص باروت و خرج گلوله‌های مختلف درست می‌شود و به‌نوعی می‌توان گفت ایران واردکننده این محصول است.

مسئول غرفه دانشگاه آزاد استان کرمان درخصوص این محصول اظهار کرد:‌ اگر قیمت خرید هر لیتر آن ۵ دلار باشد، ساخت آن برای ما تنها ۵۰ سنت هزینه دارد. این محصول به مرحله تجاری‌سازی رسیده است. در مرکز رشدمان سه مرحله وجود دارد، مرحله اول برای تحقیق، مرحله دوم برای ساخت و خط تولید و مرحله سوم برای بازاریابی و فروش است. این محصول درحال‌حاضر مرحله دومراطی کرده یعنی خط تولیدرا کامل کرده و باید تولید و به بازار عرضه شود.

دستگاه دیگر به‌نام خشکبار جمع‌کن متعلق به واحد انار است. در گذشته بعد از شستشوی پسته، آنها را برای خشک‌شدن روی زمین می‌ریختند. مرحله بعدی این بود که از روی زمین به‌وسیله بیل یا پارو جمع‌آوری می‌شد تا در گونی بسته‌بندی شود. این دستگاه مثل یک جاروبرقی بزرگ عمل می‌کند. خودش پسته‌ها را جمع کرده و آنها را براساس سایز و اندازه تفکیک کرده ودر بسته‌های مخصوص بسته‌بندی می‌کند. این وسیله یک پروسه کاری سنگینی را از دوش باغداران پسته برمی‌دارد.

محصول بعدی لامپ‌های اولتراسونیک مخصوص معابر است. ویژگی این لامپ‌ها این است که دوسنسور اولتراسونیک در آنها به‌کار برده شده که به‌محض عبور شخص از زیر چراغ، روشن شده و نور زیاد ایجاد می‌کند و درصورتی‌که رفت‌وآمدی صورت نگیرد، برق را کاهش داده و مصرف را به‌حداقل می‌رساند. زمانی که سایه یا صدایی به آن برسد، نور را زیاد و محیط را روشن می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی تاریخ انتشار 8دی 97، کدخبر: 347792، www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین