پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۴۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
اواخر سال 88 بود که طرح آبرسانی «غدیر» در خوزستان کلید خورد تا کیفیت آب برخی از شهرهای این استان از جمله اهواز، دشت آزادگان، آبادان، خرمشهر و شادگان را تاحدودی افزایش دهد؛ هرچند اجرای این طرح هنوز که هنوز است نتوانسته رضایت مردم را بابت کیفیت آب شرب مصرفی به‌دست آورد، اما به‌هر جهت توانسته آب مورد نیاز این شهرها را تأمین کند. اما به‌دنبال وقوع سیلاب سه ماه اخیر در خوزستان بخش‌هایی از کانال حدفاصل ایستگاه پای پل به طرح غدیر دچار شکستگی شده وعملاً موجب تعطیلی سه ماهه خط آبرسانی غدیر شده است.

شعار سال: در سه ماه اخیر آب شرب این شهرها از رودخانه کارون تأمین می‌شود و گزارش میدانی ما از این شهرها حکایت از گله‌مندی مردم از کیفیت آب شرب است. همه مردم متفق القول می‌گویند، کیفیت آب خوزستان در‌شأن مردم این استان نیست ضمن اینکه در این سه ماه کیفیت آب شرب همچنان مانند سابق بر این بد است. این مسأله نشان می‌دهد که تغییرمنبع تأمین بخشی از آب خوزستان بر کیفیت آب اثری نداشته، اما مردم نگرانند برای تأمین آب در ماه‌های گرم با مشکل مواجه شوند.

تعمیر اساسی خط لوله غدیر تا 20 اسفند
«آرش محجوبی» معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: کانال پای پل در اصل برای تأمین آب کشاورزی 37 هزار هکتار اراضی کشاورزی شمال کرخه راه‌اندازی شده بود از سوی دیگر خط لوله غدیر در نهایت باید به سد دریاچه سد دز وصل می‌شد که هزینه زیادی دارد پس تصمیم گرفته شد که به‌طور موقت از کانال پای پل استفاده شود و در حال حاضر هشت سال است که از این کانال برای تأمین آب شرب استفاده می‌شود. در این سال‌ها هرگاه تخریبی دراین خط لوله صورت می‌گرفت به‌دلیل اینکه باید آب شرب تأمین می‌شد فقط به انجام تعمیرات فوری و سریع اقدام می‌شد تا خللی به آبرسانی شهرها وارد نشود. دبی این خط لوله معمولاً 80 متر مکعب بر ثانیه است که به اندازه یک رودخانه کوچک می‌شود. وی افزود: در سال‌های گذشته به‌دلیل تخریب بخش‌هایی از کانال تا حدودی دچار کمبود فشار بودیم وسیلاب‌های اخیر خوزستان نیز آسیب جدی به 49 کیلومتر این کانال زد.
محجوبی خاطرنشان کرد: بارش‌های خوبی که خوزستان امسال داشت دبی رودخانه کارون را بالا برده و شرایطی را فراهم کرد تا بتوانیم با جایگزین کردن آب طرح غدیر این خط لوله را تعمیر اساسی کنیم. به گفته وی تعمیرات اساسی این خط لوله از اول آذرماه آغاز شده و تا 20 اسفند ماه با 25میلیارد تومان اعتبار به پایان می‌رسد.
معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان شوری آب رودخانه کارون در ایستگاه پای پل در روزهای پایانی هفته گذشته را به‌طور میانگین یکهزار و 500 و در نزدیکی اهواز یکهزار و 450 اعلام و تأکید کرد: این کیفیت مناسبی برای آب به شمار می‌رود. در این بازه زمانی شوری آب سد دز که در طرح نهایی غدیر قرار است منبع تأمین‌کننده آب این طرح باشد، 700 بوده که بسیار خوب است.

کیفیت آب تغییر نکرده است
در همین حال، «صابر علی دادی» معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان نیز تأکید کرد: طرح آبرسانی غدیر دراصل برای افزایش کیفی آب برخی شهرهای خوزستان ایجاد شد و در شرایطی که کارون هم دبی خوبی دارد و هم شرایط کیفی‌اش مناسب است پس عقلانی است که به جای پمپاژ آب و هزینه گزاف برای برق و نگهداری تأسیسات از خود آب کارون استفاده کنیم. این خط لوله معمولاً سالی 12بار یعنی هر ماه یکبار می‌شکند، اما هر بار فوری تعمیر می‌شد و فرصت برای تعمیر اساسی فراهم نمی‌شد.وی خاطرنشان کرد: جای هیچ گونه نگرانی برای مردم خوزستان نیست چراکه بزودی خط لوله غدیر آماده بهره برداری می‌شود و در بهار و تابستان گرم این استان به کمک می‌آید.

آب آبادان کیفیت مناسبی دارد
سال‌های سال کارون منبع تأمین‌ آب شرب خوزستان بوده، اما در چند سال گذشته به‌دلیل خشکسالی و کاهش دبی این رودخانه، شوری آب کارون بویژه در انتهای رودخانه در نزدیکی شهرهای آبادان و خرمشهر افزیش یافته بود و مشکلاتی را برای مردم فراهم کرده بود.
اما «زین العابدین موسوی» فرماندار آبادان خاطرنشان کرد: هرچند آب شرب شهر دارای املاحی است، اما در حال حاضر کیفیت آب شرب در شهر آبادان مناسب است و مردم شکایتی از کیفیت آن نداشته‌اند. وی افزود: خوشبختانه بارندگی‌های مناسب امسال برکات خوبی برای استان داشته و یکی از آنها این است که شوری رودخانه کارون کاهش یافته و با تأمین آب شهر ازاین رودخانه مشکلی به وجود نیامده است. هر چند سیلاب‌های اخیر مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد ولی واقعیت این است که سیلاب همه‌اش مخرب نیست و می‌توانیم با مدیریت صحیح از آن نهایت بهره را ببریم. فرماندار آبادان گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی نشان می‌دهد، درهفته جاری نیز ما بارش‌های بسیار مناسبی در خوزستان خواهیم داشت که مسئولان استان برای کنترل و هدایت آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار 5 اسفند 97، شماره: 7006


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
0
0
خدا رو شکر ابادان کیفیت اب داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین