پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۰۸۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز با اشاره به بیماری های به وجود آمده ناشی از آلودگی آب شرب در این شهرستان گفت: سیاستگذاری آبی در اهواز سلامت شهروندان را تهدید می کند و باید علیه وزارت نیرو اعلام جرم شود.

شعارسال: آرش یلالی دوشنبه در شورای سلامت اهواز در فرمانداری این شهرستان با اشاره به تشکیل ستاد بیماری 'التور' در اهواز تصریح کرد: در این ستاد گزارشی از وضعیت نگران کننده آب اهواز در اختیار شرکت آب و فاضلاب و شورای سلامت استان قرار گرفته و اعلام کردیم شهرستان اهواز از لحاظ منابع آب به شدت تحت فشار است که روی کیفیت آب تاثیر گذاشته است.

رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز، با اشاره به شرح وظایف مرکز بهداشت گفت: با توجه به گزارش هایی که از وضعیت بیماریهای هپاتیت و التور و بیماری های ناشی از آلودگی آب شرب داریم، نگرانی ها برای سلامت شهروندان دو چندان شده است.

وی افزود: سیاستگذاری آبی در اهواز، علیه سلامت شهروندان است و به عنوان متولی سلامت عمومی هیچ راهی جز اعلام جرم علیه سیاستگذاری وزارت نیرو نداریم.

یلالی با انتقاد از سوء مدیریت آب در شهرستان اهواز افزود: حجم آب طرح آبرسانی غدیر در اهواز نصف شده و سهم آب اهواز برای بر طرف کردن مشکلات خرمشهر و آبادان استفاده شد که این امر باعث شده آب شرب سالم به مردم تحویل نشود و این تهدید مسلم سلامت مردم است.

وی افزود: کلکتورهای تصفیه خانه آب شرق اهواز که قرار است راه اندازی شود باید به صورت همزمان ساخته می شد اما به دلیل مشکلاتی که در تامین اعتبار وجود دارد این اتفاق نیفتاده است.

یلالی میزان مطلوبیت آب در روستاهای اهواز را 50 تا 70 درصد و بسیار 'تهدید کننده' عنوان کرد و گفت: طرح آبرسانی به بخش غیزانیه اهواز که قرار بود تا پایان امسال به اتمام برسد نیز در موعد مقرر تکمیل نخواهد شد.

یلالی همچنین با اشاره به آبیاری یکی از مزارع شلتوک روستای «طرفه» از فاضلاب خام افزود: این پرونده چند سال از طریق قضایی پیگیری شد و اخیرا حکم تخریب این مزرعه و کانال آبیاری آن اجرا شده است.

*کارون در انتظار احیا

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز در این نشست تامین اعتبار طرح های این شرکت را خواستار شد و گفت: هیچکدام از مصوبات طرح احیای رودخانه کارون تا کنون تامین اعتبار نشده است.

اردشیر شاهمرادی با اشاره به مصوبه سال 95شورای عالی آب موسوم به «طرح احیای کارون» طی پنج سال، افزود: بر این اساس پارسال 570 میلیارد ریال مصوب شده بود که 300 میلیارد ریال به اهواز و 270 میلیارد ریال به شهرستان باوی اختصاص یافت، اما تخصیص اعتبار آن صفر بوده است.

وی اضافه کرد: اعتبارات مصوب امسال طرح احیای کارون 318 میلیارد ریال بوده که 194 میلیارد ریال آن برای اهواز و مابقی برای شوشتر و دزفول درنظر گرفته شده بود، که این مصوبه نیز تا کنون تامین اعتبار نشده است.

به گفته وی طرح های این شرکت به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار متوقف شده است.

شاهمرادی با اشاره به کاهش دبی کارون در مقطع اهواز در روزهای اخیر تصریح کرد: در پنج نقطه اصلی رودخانه در اهواز ، ورود فاضلاب کاملا نمایان شده است.

وی همچنین با اشاره به مصوبه هیات وزیران در فروردین 96 گفت: مقرر شده بود که سه درصد درآمدهای نفت طی سه سال به شرکت آب و فاضلاب اهواز اختصاص یابد که رقم این اعتبارات در سال گذشته 482 میلیارد ریال بوده که تنها 150 میلیارد ریال آن تامین شده و امسال نیز هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.

شاهمرادی افزود: در بخش فاضلاب نیز قرار بود بیش از 6 هزار میلیارد ریال طی سه سال اختصاص یابد که در سال نخست از 600 میلیارد ریال اعتبار مصوب تنها 140 میلیارد ریال اختصاص یافت و امسال نیز تخصیص اعتبارات صفر بوده است.

وی اضافه کرد: اوراق مشارکت برای طرح های فاضلاب نیز فروش نرفته و هیچکدام از شرکت ها اوراق را تحویل نگرفته اند.

معاون آبفا اهواز گفت: در صورت محقق نشدن سهم ایران تا دو سه ماه آینده، فاینانس طرح توسعه تصفیه خانه چنیبه (شرق اهواز) نیز بعد از 6 سال لغو می شود.

وی افزود: پیمانکار و بانک عامل این طرح انتخاب و طراحی آن انجام شده ولی سهم دولت ایران که 15 درصد از کل اعتبارات و معادل 350 میلیارد ریال است، پرداخت نشده است.

شاهمرادی بخش دیگر اعتبارات آبفا اهواز را از محل اعتبارات نفت عنوان کرد و گفت: بر این اساس قرار بود طی پنج سال 560 میلیارد ریال تامین شود که پارسال 85 میلیارد ریال و قرار است تا چند روز آینده 40 میلیارد ریال تخصیص شود که این رقم حتی کفاف مطالبات پیمانکاران را نمی دهد.

*تراژدی آبادان در اهواز تکرار می شود

معاون آبفا اهواز در ادامه تصریح کرد: اگر کاهش دبی کارون و تامین نشدن سهمیه آب اهواز از طرح غدیر ادامه پیدا کند، در ماه های آبان و آذر، اتفاقاتی که برای آب شرب آبادان و خرمشهر افتاد، در اهواز تکرار می شود.

وی افزود: پیش از افتتاح مرحله دوم طرح آبرسانی غدیر، دبی کارون در اهواز خوب بود و 70 درصد آب شرب را می توانستیم از آن تامین کنیم اما بعد از افتتاح، تامین آب شرب اهواز با چالش بسیار رو به رو بوده و سهم این شهر از طرح غدیر تامین نشده است، به طوری که روزانه باید تماس بگیریم و برای دادن سهم آب اهواز التماس کنیم، اخیرا سهمیه اهواز را بدون هیچگونه اطلاع رسانی کاهش داده اند.

شاهمرادی مصارف آب شرب را سه درصد نیازهای آب استان دانست و اضافه کرد: 85 درصد مصارف آب مربوط به بخش کشاورزی است با این حال می بینیم که کشت بی رویه باعث شده که آب شرب با چالش روبه رو شود.

وی با بیان اینکه دبی آب طرح غدیر دیروز 1.6 مترمکعب بر ثانیه و امروز 2.7 مترمکعب بر ثانیه بوده، گفت: دبی رودخانه کارون امروز به 80 مترمکعب بر ثانیه کاهش یافته و شوری آن به سه هزار میکروموس رسیده که امکان تامین آب از این رودخانه را با مشکل مواجه کرده، از سوی دیگر، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به استاندار نامه نوشته و نسبت به خشکسالی شدید در پائیز هشدار داده است.

*معرفی کم کارها به دادستان

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز نیز در این نشست اجرای مصوبات شورای سلامت اهواز را الزامی دانست و تصریح کرد: دستگاه هایی که به اجرای این مصوبات بی توجهی می کنند، به دادستان معرفی می شوند، زیرا این مصوبات با سلامت عمومی جامعه سر و کار دارند.

لطیف حیایی اهوازی با تاکید بر هماهنگی میان شهرداری و نیروی انتظامی در اهواز گفت: طرح جمع آوری قلیان ها از پارک ها قرار بود از فرودگاه و جاده ساحلی آغاز شود و به سایر مناطق اهواز توسعه یابد اما این طرح هنوز اجرا نشده، طرح جمع آوری احشام از سطح شهر نیز محقق نشده است.

وی شهرداری را متولی شهر دانست و افزود: بی انضباطی های زیادی اعم از سفره خانه ها و قهوه خانه های غیرمجاز، دستفروشی، سد معبر و کشتار دام و مرغ در اهواز مشاهده می شود که شهرداری نمی تواند، به دلیل همراهی نکردن نیروی انتظامی، برای ساماندهی آنها از خود سلب مسئولیت کند.

حیایی اهوازی همچنین گفت: برای تامین سهمیه آب اهواز از طرح آبرسانی غدیر با استانداری مکاتبه و شرایط آب شرب این کلانشهر اعلام شده است.

وی سهمیه آب اهواز از طرح غدیر را چهار مترمکعب بر ثانیه عنوان کرد و افزود: نگرانی شرکت آب و فاضلاب اهواز از نوساناتی است که در آبدهی ایجاد شده و نیاز است که این سهمیه به صورت مستمر تامین شود.

بر اساس این گزارش، جلسات شورای سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز به رغم اهمیت بسیار در زندگی شهروندان، با بی توجهی برخی اعضای اصلی این جلسه روبه رو بوده است. در این نشست نیز معاون فرماندار اهواز، معاون آبفا اهواز، قائم مقام حوزه معاونت خدمات شهری شهرداری اهواز شرکت کرده و و مدیران غایب بودند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 29مرداد1397 ، کدخبر: 83007524 : www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
الان هر کسی مقصره مردم دارن از بین میرن به جای اینکه به دنبال مقصر باشین مشکل حل کنید م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین