پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۵۴۴
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
ترکیه عزم خود را جزم کرده که «مینیاتور» را که اساساً هنری ایرانی است، ثبت جهانی کند. این در حالی است که یکی از کارشناسان مرکز میراث ناملموس اکنون‌ در ترکیه به سر می‌برد. هدف این سفر بی‌سر و صدا رایزنی برای پیوستن ایران به پروندهٔ مینیاتور است.

شعارسال: ترکیه عزم خود را جزم کرده که «مینیاتور» را که اساساً هنری ایرانی است، ثبت جهانی کند. این در حالی است که یکی از کارشناسان مرکز میراث ناملموس اکنون‌ در ترکیه به سر می‌برد. هدف این سفر بی‌سر و صدا رایزنی برای پیوستن ایران به پروندهٔ مینیاتور است.

در حالی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،اعلام کرد که در آخرین جلسهٔ کمیته میراث ناملموس به تاریخ چهارشنبه یک اسفند و به ریاست محمدحسن طالبیان «هنر نگارگری»ثبت ملّی شد و نام استاد محمود فرشچیان، هنرمند نگارگر مشهور ایرانی هم در فهرست گنجینه‌های زنده بشری به ثبت رسید که اکنون خبر می رسد این ثبت عجولانه هنر نگارگری (مینیاتور) در هفتهٔ گذشته در فهرست ملی میراث ناملموس به دلیل ایجاد مقدماتی برای ثبت جهانی اثری است که پیش از این ترکیه پرونده آن را به یونسکو ارائه داده است. ثبت ملی از مقدمات الزامی برای ثبت جهانی است.

این اقدام شتابزده حاکی از این است که تا اینجای کار، ابتکار عمل از دست ایران خارج شده و سرنوشت مینیاتور در دست ترکیه است. از این رو ایران چاره‌ای ندارد جز این که دست به دامن ترکیه شود تا او را به عنوان شریک پرونده بپذیرد.

و حال چند پرسش اساسی پیش روست:

۱- چرا ایران مستقلاً پروندهٔ مینیاتور را تهیه نکرده است؟

۲- اگر ترکیه ایران را به عنوان شریک پرونده نپذیرد سازمان میراث برای دغدغه‌مندان میراث فرهنگی چه پاسخ و توجیهی دارد؟

۳- تا کی باید شاهد انفعال سازمان در قبال سرقت میراث ناملموس ایران باشیم و چه تضمینی وجود دارد که در آینده نستعلیق و هنرهایی مانند آن توسط دیگران تصاحب نشود؟

۴- چرا کارشناسانی از سازمان و دفتر ثبت آثار برای رایزنی به ترکیه اعزام نشده‌اند؟

۵- چرا کارشناسی از مرکز ناملموس تهران که مرکز منطقه‌ای تحت نظر یونسکو است برای رایزنی به ترکیه اعزام شده است؟ این کار هم از نظر یونسکو غیرقابل قبول است و هم از نظر سازمان‌های نظارتی داخلی خلاف محسوب می‌شود. مگر مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در منطقه‌ی آسیای غربی و مرکز وظیفه ای فراملی ندارد و کشورهای عضو اعم از ایران، ترکیه، ازبکستان، امارات و پاکستان و ...نباید برای او فرقی داشته باشد چگونه اکنون کارشناس این مرکز برای رایزنی راهی ترکیه شده است؟

۶- آیا قرار است اختیار تهیهٔ پرونده‌های ثبت جهانی میراث‌ ناملموس نیز همچون پرونده‌های ثبت جهانی میراث تاریخی از دست دفتر ثبت دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی خارج شود؟


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری اسکان نیوز، تاریخ انتشار:5 اسفند 1397 ، کدخبر:17754 ،www.eskannews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین