پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۳۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۴
تقدیر یونسکو از ایران برای اقدامات پاسدارانه در «نقالی» و «لنج‌سازی»، جهانی شدن دوباره «نوروز» با 12 ملیت و ثبت جهانی «نان لواش»، در یازدهمین جلسه کمیته بین‌الدُوَل حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، کارشناسان میراث فرهنگی ایران را برای حضور در این اجلاس تا اتیوپی کشاند.
شعار سال: از تائید و تقدیر یونسکو برای انجام اقدامات پاسدارانه ایران که بگذریم، باید گفت سهم ایران با توجه به قوانین و ممنوعیت‌های جدید یونسکو، فقط به دلیل همراه داشتن عنوان «پرونده‌های چند ملیتی» در دو پرونده «نوروز» و «نان لواش»، امسال این شانس را برای ایران در همراه شدن با یازدهمین اجلاس ناملموس یونسکو به‌وجود آورد.

ایران تا امروز 11 اثر در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسانده، و بیش از 20 پرونده در فهرست موقت میراث ناملموس دارد، آثاری که تعدادی از آن‌ها در همان ابتدای جهانی شدن در فهرست نیازمند پاسداری فوری یونسکو جای گرفتند، با این وجود و به دلیل تازه‌کار بودن کنوانسیون 2003 یونسکو و وجود تعداد زیاد آثار قابل ثبت در این فهرست باعث شد تا این موسسه جهانی اعلام کند از سال 2016 هر کشور، 18 ماه یک بار سهمیه‌ی پرونده میراث ناملموس دارد.

و به نظر می‌رسد به همین دلیل است که ایران امسال با دو پرونده‌ی «ملیتی» به اجلاس ناملموس جهانی رفت تا سهمیه‌ی 18 ماهه خود را نسوزانده باشد.

بنابراین در دومین روز از یازدهمین جلسه کمیته بین‌الدول حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس که از هشتم آذرماه تا ١٢ آذر در «آدیس‌آبابا» در اتیوپی برگزار شد، گزارش کشورهای عضو در خصوص وضعیت فعلی عناصر ثبت‌شده در فهرست نیازمند پاسداری فوری مورد ارزیابی قرار گرفت و دو گزارش دوره‌ای پرونده‌های «نقالی» و «لنج‌سازی» از ایران نیز ارزیابی شد.

این دو عنصر در سال ٢٠١١ در فهرست نیازمند پاسداری فوری یونسکو به ثبت رسیده بود و کمیته با بررسی این دو گزارش تصمیم خود را اعلام و از ایران به خاطر اجرای موفق اقدامات پاسدارانه و ارائه گزارش به موقع تشکر کرد.

سومین روز از این اجلاس بار دیگر ایران به موفقیت دست یافت و «پرونده چندملیتی "نوروز" ثبت جهانی شد»

هر چند آئین باستانی «نوروز» هفت سال پیش از این و در هشتم مهرماه ۱۳۸۸ با عضویت هفت کشور جمهوری آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان و به عنوان یک پرونده‌ی مشترک در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رسید، اما به دلیل درخواست پنج کشور افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان در سال 1393؛ بار دیگر پرونده‌ی نوروز این بار با 12 عضو تهیه و امسال در اجلاس یونسکو بررسی و امسال با شماره ثبت و تاریخ جدید بار دیگر در فهرست ناملموس یونسکو به ثبت رسید.

«فرهنگ پخت نان لواش» نیز عصر سومین روز اجلاس به عنوان دومین پرونده چندملیتی ایران مطرح و پس از بحث و بررسی طولانی به ثبت رسید. دومین پرونده چند ملیتی که به صورت مشترک بین کشورهای ایران، آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان و ترکیه ثبت شد.

نان خوردن و هم‌سفره شدن یک ارزش معنوی است

احمد جلالی، سفیر ایران در یونسکو و رئیس هیأت نمایندگان ایران در اجلاس جهانی میراث ناملموس، پس از صحبت درباره اهمیت نوروز، درباره‌ی اهمیت ثبت «نان لواش» نیز در اجلاس تاکید کرد: «نان خوردن با هم» در فرهنگ ما معنایی وسیع‌تر از تغذیه دارد، چون اسباب نزدیکی مردمان، باورها و اقوام می‌شود و هم سفره شدن یک ارزش معنوی است.

وی با اشاره به جمله‌ی«ابوالحسن خرقانی» که ١١٠٠ سال پیش گفته است: «هرکه در این سرای درآید نانش دهید و از ایمانش نپرسید که آنکه نزد حق تعالی به جان ارزد بر خوان ابوالحسن به نان ارزد»، براهمیت نان خوردن با هم و هم سفره شدن به عنوان یک ارزش معنوی تاکید کرد.

او همچنین گفت: امیدوارم همکاری کشورهای منطقه در ثبت مواریث ناملموس بتواند باعث نزدیکی جان‌ها و معنویت‌ها شود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 13 آذر 1395، کد مطلب: 95091206375، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
0
0
درود بر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین