پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۴۶۷
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۷
در ماجری تخلفات رادیولوژی بیمارستان شهید رجایی البرز انتشار نامه‌هایی با تاریخ‌های متفاوت که به نوعی مکمل هم هستند مشخص می کند نامه ها به صورت اتفاقی و توسط عوامل غیر مرتبط به دست رسانه ها نرسیده است.

شعارسال: صبح روز پنجشنبه بود که خبری در برخی رسانه ها و کانال‌های تلگرامی نظر مخاطبان را به خود جلب کرد. خبری که ضمن ارائه استناداتی، از تخلف مرکز رادیولوژی بیمارستان شهید رجایی البرز حکایت داشت.

در متن خبر آمده است که در سایه غفلت مسؤولان نظارتی، در سال‌های 95 و 96 رادیولوژی بیمارستان شهید رجایی 80 هزار رادیولوژی انجام داده است که درصد زیادی از رادیولوژی‌ها جواب یکسان و اغلب نرمال داشته اند و در این بین بیماران بسیاری به دلیل جواب نادرست آسیب جسمی دیده اند و در نهایت پرونده به پیگیری قضایی رسیده و حتی سازمان بازرسی به موضوع ورود کرده است. در ادامه با توجه به محرز شدن تخلفات پیمانکار رادیولوژی، قرارداد وی فسخ می‌شود اما در پایان سال 96 مجددا قرارداد این پیمانکار متخلف تمدید می‌شود.

طبیعی است که اینگونه اخبار با توجه به حساسیت حوزه درمان و سلامت در زندگی مردم مورد استقبال رسانه های گوناگون قرار بگیرد و هر رسانه ای در قامت خود سعی در دفاع از حقوق مردم داشته باشد.

اما بررسی دقیق‌تر این موضوع ابعاد تازه تری را از این ماجرا به روی ما می‌گشاید. پرونده ای که انتشار اسناد آن پس از گذشت حدود دو سال به شکلی مغرضانه و و هدفمند جلوه می‌کند.

درشت نمایی در آمار

در اخبار منتشر شده از این تخلف نکته قابل توجهی وجود دارد و آن اینکه در خبرها اعلام شد که در طول فعالیت دو ساله این پیمانکار 80 هزار مورد رادیولوژی انجام شده است که اغلب آن‌ها اشتباه بوده است این در حالی است که بنا بر اعتراف کارشناسان یک دستگاه سی تی اسکن نسل جدید در بهترین شرایط و دارا بودن آخرین امکانات در شبانه روز قادر به 18 ساعت فعالیت مستمر است و اگر میانگین تعداد تصویربرداری روزانه را 50 مورد در نظر بگیریم در دو سال عددی در حدود 39 هزار مورد‌ می ‌شود و عدد 80 هزار به هیچ عنوان در دو سال امکان تحقق ندارد و البته به اذعان برخی منابع آگاه سی تی اسکن موجود در بیمارستان شهید رجایی از نسل دوم بوده و سرعت فعالیت کمتری نسبت به مدل های جدید دارد.

تمدید قرارداد به خاطر برگزاری مناقصه بود

سیامک جبارنیا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان البرز  در رابطه با تمدید قرارداد با پیمانکار متخلف گفت: این تخلفات اواخر قرارداد پیمانکار اتفاق می‌افتد و بلافاصله قرارداد پیمانکار فسخ می‌شود اما واگذاری به پیمانکار جدید نیازمند برگزاری مناقصه است و مناقصه هم نیاز به بازه زمانی چند ماهه برای انتشار آگهی و صدور فراخوان و بررسی پیشنهادات دارد و به این خاطر که در این بازه زمانی بخش رادیولوژی بیمارستان تعطیل نشود معاون درمان وقت علوم پزشکی قرارداد را به صورت موقت و چند ماهه تمدید می‌کند تا پیمانکار جدید مشخص شود و بلافاصله بعد از مشخص شدن پیمانکار جدید هم با پیمانکار متخلف قطع ارتباط صورت می گیرد.

آرمین محمدی سرتیم سابق بازرسی بیمارستان های نظام پزشکی در این رابطه گفت: برون سپاری امور بیمارستان‌ها تابع یک تشریفاتی است و باید مناقصه رسمی برگزار شود. عدم صلاحیت پیمانکار متخلف توسط دکتر غوغایی رئیس بیمارستان شهید تشخیص داده می‌شود. رئیس بیمارستان نامه‌ای به معاون توسعه علوم پزشکی وقت‌می‌زنند که این پیمانکار لغو قرارداد شود.

وی افزود: مناقصه یک بازه زمانی دارد. بعد از انتشار اطلاعیه باید شرکت های متقاضی اعلام آمادگی کنند. بار اول که مناقصه برگزار می‌شود هیچ شرکت دارای صلاحیتی برای جایگزینی پیدا نمی‌شود. طبق قانون بین دو مناقصه باید دو ماه فاصله زمانی رعایت شود. بعد از این دو ماه در مناقصه دوم هیچ شرکتی کاندیدا نمی‌شود و این ماجرا با پایان سال تقارن پیدا می‌کند و موجب می‌شود باز هم موضوع به تاخیر بیافتد.

محمدی ادامه داد: مسؤولان وقت تصمیم می‌گیرند یک متممی صادر کنند که به شرکت پیمانکار فعلی شش ماه فرجه داده شود تا به کار خود ادامه دهد تا مناقصه جدید برگزار شود و پیمانکار جدید جایگزین شود و تمام بحث تمدید قرارداد با پیمانکار متخلف همین است. کاملا طبیعی است که بیمارستان نمی توانست بخش تصویربرداری خود را تا جایگزین‌شدن پیمانکار مناسب تعطیل کند.

جعل گزارشات تاثیری در فرایند درمان نداشته است

سیامک جبارنیا معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز در گفتگو با خبرگزاری فارس گفت: تصاویری که منتشر شده نشان می دهد اعمال جراحی به شکل صحیحی انجام شده است و مثلا مریض مراجعه کرده تحت درمان قرار گرفته، عمل جراحی انجام داده و درمان شده است و بعد از دو ماه این گزارش رادیولوژی جعلی در پرونده او قرار گرفته است تا به بیمه ارائه شود.

جبارنیا ادامه‌داد: نظارت بر درمان در همان مقطع متوجه این تخلف می‌شود، پیمانکار را توبیخ می‌کند و او را به دادگاه معرفی می‌کند و از یکسال پیش پرونده کیفری علیه پیمانکار در جریان است.

همچنین محمدی سرتیم سابق بازرسی بیمارستان های نظام پزشکی گفت: بررسی‌های ما نشان داد که این تخلف به هیچ عنوان به حوزه سلامت عمومی و فرایند درمان آسیبی نرسانده است چون در این رادیولوژی وقتی مریض مراجعه کرده است کلیشه تصویر را بدون گزارش پرینت شده به مریض می‌دادند تا پزشک معالج بر اساس آن کلیشه در مورد بیماری اطلاعات لازم را کسب کند و در واقع پزشک معالج نیازی به گزارش نویسی رادیولوژی ندارد و اطلاعات پزشکی را از روی تصویر گرفته شده به خوبی تجزیه و تحلیل می‌کند. و در موارد متعددی گزارش‌های جعلی بعد از ترخیص مریض و طی شدن فرایند درمان نوشته شده است.

صدور جواب آزمایش جعلی برای فریب بیمه

جبارنیا معاون درمان علوم پزشکی استان البرز گفت: دو سال پیش تصویر برداری بیمارستان شهید رجایی البرز به پیمانکاری داده می‌شود. در ماه های پایانی قرارداد این پیمانکار پرینتر این مجموعه دچار اشکال می شود که به خاطر سهل انگاری، پرینتر تعمیر نمی شود و کلیشه عکس رادیولوژی را بدون گزارش پرینت شده به بیمارمی دادند تا برای پزشک معالج ببرد.

وی افزود: بعد از آنکه پرینتر رفع اشکال شد پیمانکار برای اینکه بتواند با بیمه تصویه حساب کند باید گزارش پرینت شده رادیولوژی را در قالب پرونده بیمار به بیمه ارائه کند و اینجا تعدادی پرینت گزارش یکسان برای تسویه حساب با بیمه در پرونده بیماران قرار می‌دهد. این موضوع چند ماه بعد از فرایند درمان بیماران اتفاق افتاده است و هیچ ربطی به فرایند درمان نداشته است.

محمدی کارشناس سابق نظام پزشکی استان البرز گفت: پیمانکار برای اینکه بتواند از بیمه بابت خدماتی که می‌داده پول بگیرد باید برای فرایند درمانی انجام گرفته گزارش بنویسد. پیمانکار رادیولوژی برای گرفتن پول از بیمه گزارش جعلی تهیه کرده بود. اما در رابطه با جعل مهر هم مشخص شد که از مهر یکی از پزشکانی که در این مرکز فعالیت می‌کرده بدون اطلاع خودش برای تائید این گزارش نویسی‌های جعلی استفاده شده است. این گزارش های جعلی مربوط به درمان مریض نبود بلکه برای گرفتن پول از بیمه بوده است و تخلف تخلف مالی بوده نه تخلف درمانی.

نظام پزشکی تخلف مالی را پیگیری نکرد

محمدی کارشناس سابق نظام پزشکی استان البرز گفت: ما بعد از کشف این موضوع از دکتر خرد روستا رئیس نظام پزشکی استان البرز خواستیم که موضوع را با دادستان در میان بگذارند و از ایشان بخواهند که در حوزه بیمه ها وارد شوند و بررسی کنند که این فرد متخلف در بیمه‌ها هم‌دستی داشته یا نداشته است.

وی افزود: متأسفانه آقای خرد روستا در این رابطه سکوت کردند و گفتند شما در این رابطه ورود نکنید و همین موجب قطع ارتباط کاری بنده با ایشان شد. آنجایی که باید نظام پزشکی ورود می‌کرد و دادستان محترم را در جریان جزئیات پرونده قرار می‌داد اینکار را نکرد و این علامت سؤال هنوز هم برای بنده وجود دارد و امیدواریم ایشان در این رابطه توضیح دهد.

محمدی در رابطه با تلاش های تیم نظارتی نظام پزشکی برای آشکار شدن تخلفات مالی پیمانکار گفت: من یک گزارش کامل از جزئیات تخلف مالی پیمانکار به آقای خردروستا دادم اما هیچ وقت پیگیری جدی در این زمینه نشد.

وی افزود: وظیفه نظام پزشکی به عنوان ضابط قضایی و امین دادستان استان، این بود که دستگاه قضایی را متوجه این موضوع کند که تخلف در حوزه درمانی تاثیری نداشته است اما در حوزه بیمه و بیت المال تخلف صورت گرفته و نیاز به بررسی و ورود جدی دارد.

خرد‌روستا رئیس نظام پزشکی استان البرز گفت: با توجه به اینکه کار تخصصی در بیمارستان های دولتی با سازمان بازرسی است ما تا یک مرحله مشخصی در رابطه با تخلفات بیمارستان رجایی ورود کردیم.

وی افزود: تخلفات مالی که در حوزه بیمارستان های دولتی اتفاق می‌افتد و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است هیچ ارتباطی به نظام پزشکی ندارد و در اختیار سازمان بازرسی کل کشور است. ما فقط در بیمارستان های دولتی زمانی وارد می‌شویم که یک بیمار در رابطه با فرایند درمانی خود شکایتی می‌کند.

رئیس نظام پزشکی استان البرز در پاسخ به اظهارات محمدی مسؤول سابق تیم بازرسی نظام پزشکی گفت: ایشان از قانون خبر ندارد و بنده به خاطر همین اقدامات خارج از چهارچوب، ایشان را از مجموعه سازمان بازرسی کنار گذاشتم. ما دیدیم تخلف از نوع پزشکی و درمانی نیست و ما اصلا سازوکاری برای بررسی تخلفات مالی نداریم و به همین دلیل سازمان بازرسی که ورود کرد پرونده را به طور کامل از ما گرفت.

اسناد از کجا به بیرون درز کرده است

بدیهی است که انتشار این اسناد در این مقطع زمانی که حدود 2 سال از ماجرا می‌گذرد اتفاقی نیست. گو اینکه انتشار نامه‌هایی با تاریخ‌های متفاوت که به نوعی مکمل هم هستند مشخص می کند نامه ها به صورت اتفاقی و توسط عوامل غیر مرتبط به دست رسانه ها نرسیده است. این اسناد در اختیار سازمان بازرسی کل کشور، دانشگاه علوم پزشکی البرز، نظام پزشکی البرز و دستگاه قضایی البرز است.

خرد‌روستا رئیس نظام پزشکی البرز در این رابطه گفت: نظام پزشکی از این موضوع بی خبر است و اصلا این نکته را تایید نمی‌کند. فاش کردن اصرار بیمار بی اخلاقی است و غیر قانونی است و ما این کار را محکوم می‌کنیم و این نوع برخورد را نظام پزشکی نمی‌پسندد.

محمدی کارشناس سابق نظام پزشکی استان البرز در این رابطه گفت: چون سوگیری‌های خاصی در رفتار آقایان بود و قصد داشتند دانشگاه علوم پزشکی را مورد هجمه قرار دهند و از دانشگاه باج‌خواهی کنند این خبر سوخته را پرو بال دادند.

وی افزود: در همان مقطع مدیر شرکت پیمانکار متخلف پیش من آمد و گفت هر برخوردی لازم است با من بکنید اما من را با بیمه ها طرف نکنید چون می‌دانست در چه حجمی تخلف مالی کرده است و اگر موضوع پیگیری شود باید تمام خسارتی را که به بیت المال زده است جبران کند.

باید توجه داشت که هیچ نهادی با انتشار اسناد اداری، خود را در معرض فشار افکار عمومی قرار نمی دهد و به نظر می‌رسد این موضوع ریشه در نهادی داشته باشد که منافع مدیران آن با منافع مدیران دانشگاه علوم پزشکی البرز تعارض پیدا کرده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار:10اسفند1397 ، کدخبر: 13971210000043: www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین