پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
ناوگانی از کشتیهای جنگی آمریکا، ژاپن و هندوستان قرار است از روز جمعه یک رزمایش دریایی مشترک را به مدت هشت روز در منطقه مورد مناقشه غرب پاسیفیک برگزار نمایند.

شعارسال: یک ناوگان از کشتیهای جنگی آمریکا،‌ ژاپن و هندوستان از روز جمعه به مدت هشت روز یک رزمایش بزرگ دریایی مشترک را در منطقه ای در غرب پاسیفیک و در مجاورت سلسله جزایر ژاپن برگزار خواهند کرد.

با تداوم ادعاهای ارضی چین بر دریای چین جنوبی،‌ توکیو و واشنگتن نگران آن هستند که این کشور پهناور آسیایی دامنه نفوذ خود را به مدد افزایش شمار ناوگان کشتی و زیردریایی هایی قاره پیما گسترش دهد.

وزیر دفاع ژاپن با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این رزمایش دریایی مشترک با عنوان «مالابار» یک رویداد مشترک میان کشورهای آمریکا،‌ هندوستان و ژاپن است که از سال ۲۰۰۷ میلادی هر سال برگزار می شود. این مانور نظامی مشترک نیز سال گذشته در خلیج بنگال- در نزدیکی هندوستان- برگزار شد.

لازم به ذکر است سلسله جزایر واقع در جنوب غربی ژاپن که محل استقرار بیشترین پرسنل نظامی آمریکا در قاره آسیا بشمار می روند،‌ مانع از دسترسی سواحل شرقی چین به غرب پاسیفیک می شوند. ارتش ژاپن نیز در حال تجهیز این جزایر به ایستگاههای رادار و سکوهای پرتاب موشک ضد کشتی است.

در فاصله ۲۲۰ کیلومتری غرب تایوان نیز مجمع الجزایر غیرمسکونی وجود دارد که به رغم ادعای ارضی پکن، توکیو این جزایر را تحت کنترل خود دارد.

گفتنی است که درپی درخواست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای انجام گفتگوها و دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز، چین به آمریکا گفت که این کشور بایستی در روند حفظ صلح در منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی نقشی سازنده ایفاء نماید.

شایان ذکر است که چین بر بخش وسیعی از دریای چین جنوبی- که سالانه محل عبور پنج تریلیون دلار از حجم تجارت جهانی است- ادعای حاکمیت می کند. کشورهای فیلیپین، ویتنام،‌ مالزی، تایوان و برونئی نیز علاوه بر طرح ادعاهای ارضی مشابه، روابط امنیتی نزدیکی را با آمریکا برقرار کرده اند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 18 خرداد 1395، کدمطلب: 3680254 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین