پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۱۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
آب‌گرفتگی معابر قم بعد از هر بار بارش باران، مشکلات جدی برای عابران و خودروهای سواری به وجود آورده است.واقعیت بیرونی مسئله این بوده که شبکه انهار قم به‌شدت ناقص و ناکارآمد است، در هرکجای شهر که قدم بگذارید چند سانتی‌متر آب روان بر معابر و خیابان‌ها جاری‌شده که نشان از یک معضل سخت‌افزاری در اتصال شبکه انهار و ظرفیت محدود آن‌ها دارد، به‌عبارت‌دیگر قم تاب بارش باران به‌صورت مستمر را اصلاً ندارد.

شعارسال: آب‌گرفتگی معابر قم بعد از هر بار بارش باران، مشکلات جدی برای عابران و خودروهای سواری به وجود آورده است.

از حوالی عصر دیروز بارش رحمت الهی در قم آغاز و موجی از نشاط و شادابی را در شهر به وجود آورده است، امروز حال تمام مردم، کشاورزان و شهروندان قم خوب است اما حال معابر نه؛ بارش باران در شهر قم با آب‌گرفتگی خیابان‌ها پیوند دیرینه و ناگسستنی دارد.

واقعیت بیرونی مسئله این بوده که شبکه انهار قم به‌شدت ناقص و ناکارآمد است، در هرکجای شهر که قدم بگذارید چند سانتی‌متر آب روان بر معابر و خیابان‌ها جاری‌شده که نشان از یک معضل سخت‌افزاری در اتصال شبکه انهار و ظرفیت محدود آن‌ها دارد، به‌عبارت‌دیگر قم تاب بارش باران به‌صورت مستمر را اصلاً ندارد.

اینکه زیرساخت‌های قم برای تاب‌آوری در برابر بارش باران ناقص است شکی نیست اما اینکه چرا با تکرار همه‌ساله این معضل، تدبیری برای آن اندیشیده نمی‌شود ابهام‌آمیز است، زائر خیزی قم به‌ویژه در ایام پایانی سال انبوهی از مشکل و معضلات را برای مسافران و گردشگران به وجود آورده است.

شدت آبگرفتی در برخی معابر پرتردد قم در حدی بوده که با عبور هر خودروی سواری حجم زیادی از آب‌های روان جاری‌شده در خیابان به اطراف پخش‌شده و سبب آزار شهروندان و عابران پیاده می‌شود، تنگ‌تر شدن گره‌های ترافیکی مشکل دیگر این روزهای بارانی قم است، باران که می‌بارد، شهر قم در آنی از ثانیه قفل می‌شود.

رضا میری از شهروندان قمی می‌گوید: مسئولان قم فقط زمانی که باران می‌بارد و عکس آب‌گرفتگی معابر را در صفحات شبکه مجازی می‌بینند، نسبت به این معضل واکنش دفعی می‌دهند و درصحنه عمل شاهد بهبودی در وضعیت معابر و شبکه انهار در طول سالیان متوالی نبوده‌ایم.

علی وحیدی نیز تأکید می‌کند: نزول رحمت الهی در شرایطی که قم در یک دور سخت خشک‌سالی قرار دارد بزرگ‌ترین نعمت و هدیه‌ای است که خداوند متعال به مردم عرضه می‌دارد اما کمبودها و نارسایی‌های شهری متأسفانه شیرینی این نعمت را به کام برخی از شهروندان تلخ می‌کند.

زیرساخت‌های شهرسازی قم ناقص است

مجموعه مدیریت شهری قم بسته بودن، کم‌عرض بودن و قدیمی بودن و عدم ارتباط و اتصال شبکه انهار به یکدیگر را از عوامل مهم معضل آب‌گرفتگی می‌دانند، که حل مشکل آن در یک دوره کوتاه‌مدت را دشوار کرده است چراکه این معضل در طی سالیان دراز و براثر عدم توجه به ضوابط درست شهرسازی در دوره‌های مختلف مدیریتی ایجادشده است ، اما درصحنه بیرونی ماجرا حتی شهرک‌ها و مناطق مسکونی جدیدالاحداث نیز این معضل را با تمام وجود احساس می‌کنند.

فاطمه حیدری از شهروندان قمی معتقد است: از مشکلات قابل‌لمس شهر قم این است که مسئولان در امر توسعه شهر فقط به کالبد سازی و فضای فیزیکی ساختمان‌ها توجه کرده و نسبت به برخی مسائل مهم مانند شبکه فاضلاب، شبکه انهار و دیگر شهرنشینی توجه نمی‌کنند و تنها زمانی که مشکل به مرحله هشدار یا بحران می‌رسد به فکر چاره و تدبیر می‌افتند.

سمیه حسینی نیز می‌گوید: تا دو سال قبل وقتی باران می‌گرفت و معابر پر از آب‌های روان می‌شد، معضل تاکسی‌ها پیش می‌آمد و فقط به‌صورت دربستی مسافران را جابه‌جا می‌کردند که خوشبختانه با توسعه تاکسی‌های اینترنتی این معضل تا حدودی کاسته شده، در مسئله آب‌گرفتگی معابر هم کاش چنین پدیده‌ای راه‌اندازی می‌شد.

چیزی که مشخص است این است که مشکل آب‌گرفتگی معابر قم فقط با توزیع کیسه‌های شن در معابر حل نمی‌شود و باید به فکر تأمین زیرساخت‌های لازم و بهبود وضعیت شبکه انهار و مهار آب‌های سطحی بود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار : 18اسفند 97، کد خبر:1964766 ،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین