پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۱۵۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم،‌ کند بودن روند سرمایه‌گذاری برای تکمیل حلقه‌های مدیریت پسماند در قم را مورد انتقاد قرار داد.

شعار سال: تفریغ بودجه سال ۹۶ چند سازمان زیرمجموعه شهرداری قم در جلسه شامگاه دوشنبه شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از این سازمان‌ها سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم بود که وصولی درآمد این سازمان در سال ۹۶ به ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده بود و هزینه هم همین اندازه اتفاق افتاده بود.

به گفته مجید اخوان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، بودجه پیش بینی شده ابتدای سال ۸ میلیارد تومان بوده که در اصلاحیه به هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون رسیده است. در واقع ۸۶ درصد بودجه نسبت به اصلاحیه محقق شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به مبلغ یک میلیارد تومانی که در بودجه سازمان پسماند به عنوان درآمد حق الدفن در نظر گرفته شده بود اظهار کرد: این مبلغ به عنوان درآمد از شهرداری تأمین می‌شود که در اصلاحیه کاهش پیدا کرده و در نهایت به صفر رسیده است.

زیرساخت‌های مدیریت پسماند ناقص است

حسن بختیاری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم با اشاره به محقق نشدن کمک‌های شهرداری به سازمان پسماند گفت: وضعیت سازمان پسماند از نظر درآمدهایی که خودش کسب می‌کند قابل قبول است اما با این روند نمی‌توانیم امیدوارم باشیم که زیرساخت‌های لازم برای تحقق محیط زیست سالم رخ دهد.

وی افزود: لازمه این بحث این است که نگاه شهرداری به عنوان حامی اصلی سازمان مقداری تغییر کند و دوستان در مجموعه شهرداری کمک بیشتری به سازمان داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: دو سه سال است که چند پروژه در مجموعه اقدامات سازمان و شهرداری گذاشته می‌شود اما به دلایل مختلف این اتفاق نمی‌افتد و این نشان می‌دهد که ما باید مقداری سهم خودمان در این مسیر را تقویت کنیم.

مشکلات جذب سرمایه‌گذار

محسن رنجبر، معاون برنامه‌ریزی شهرداری قم در پاسخ به صحبت‌های بختیاری گفت: در بودجه شهرداری ردیف‌های متعددی در زیرساخت‌های مربوط به پسماند داریم که عدد هم دارد؛ مثلاً ایستگاه‌های جمع آوری پسماند در حال پیگیری از سوی بودجه شهرداری است.

وی با اشاره به اینکه سه ایستگاه انتقال برای پسماند در سطح شهر شکل گرفته است، گفت: مقداری شهرداری‌های مناطق برای در اختیار گذاشتن زمینی در این زمینه مقاومت دارند.

معاون شهردار قم افزود: در بحث تبدیل زباله به کمپوست و انرژی دستگاه‌هایی آماده شده که تغییر نرخ ارز مقداری برای ما مشکل ایجاد کرده است.

وی با اشاره به تلاش برای جذب سرمایه‌گذار در احداث زباله‌سوز و هاضم ادامه داد: وقتی به سمت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌رویم حرف و حدیث‌هایی راه می‌افتد که این کیست و از کجا آمده. همین‌ها احتیاط را آن‌قدر بالا می‌برد که مجریان از نهایت کار می‌ترسند و کار انجام نمی‌دهد.

رنجبر با اشاره به اینکه در سرمایه‌گذاری همه اجزای مدیریت شهری باید به یکدیگر کمک کنند، خاطرنشان کرد: اگر قبل از تغییر نرخ ارز گذاری در بحث زباله‌سوز سرمایه‌گذاری کرده بودیم فوق العاده به نفع شهر قم بود.

وی ادامه داد: ۷۵۰ تن زباله در شهر قم دفن می‌شود که می‌شود از آن برای تولید کمپوست یا انرژی استفاده کرد.

تفکیک ۱۰ درصد زباله‌ها در شهر قم

سید امیر سامع، معاون خدمات شهری شهردار قم هم در این جلسه با بیان اینکه قطعاً در حوزه مدیریت پسماند نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت داریم، گفت: در شهر قم این موضوع بسیار ضعیف بود و به جز یک سرمایه‌گذاری کوچک چیزی در این زمینه نداشتیم که آن هم به دلیل مشکلات فنی راه نیفتاده است.

وی با اشاره به اقداماتی که در سال‌های اخیر در بحث پسماند صورت گرفته، ابراز داشت: در تفکیک از مبدأ از یک درصد به بالای ۱۰ درصد رسیدیم. در منطقه هشت بالای ۲۰ درصد تفکیک انجام می‌دهیم که در کشور رکورد محسوب می‌شود.

معاون شهردار قم به عملکرد تفریغ بودجه ۹۶ سازمان پسماند اشاره کرد و گفت: در منابع پایدار حوزه پسماند به همه درآمدها رسیدیم و تحقق ۱۰۰ درصدی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه خط دوم کارخانه تفکیک در مقصد در حال ساخت است و به زودی نصب می‌شود ادامه داد: بعد از این تلاش‌ها برای اولین بار در شهر قم تولید کود کمپوست را خواهیم داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 16مرداد 97، کدمطلب: 4367973، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
ا.ف75
این کندی واقعا در تموم ادارات کشور رسوخ کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
کلا تو این کشور قراره کاری انجام بشه با کمترین سرعت انجام میشه دیگه عادی شده برای مردم م.ق75
ناشناس
Germany
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
0
0
وقتی سرمایه گذار ها از پس قوانین سخت سرمایه گذاری بر نمیان همین میشه دیگه.
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین