پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۳۹۵
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳
افزایش همکاری‌های ناصریه و قم و امضای قرارداد خواهرخواندگی این دو شهر در دیدار رئیس مجلس استان ذی قار عراق و شهردار ناصریه با مدیران شهرداری قم مورد تأکید قرار گرفت.
شعارسال: حمید الغزی رئیس مجلس استان ذی قار عراق به همراه عبدالناصر شهردار ناصریه ضمن سفر به قم با مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، ولی الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر و برخی مدیران شهر قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار زمینه‌های مشترک همکاری دو شهر و بسترهای مورد نیاز برای انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی بین دو شهر مورد بررسی قرار گرفت.

استان ذی قار در جنوب عراق، ۱۴ هزار کیلومتر مربع مساحت و ۲۰ شهر و شهرستان داشته و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

این استان یکی از امن‌ترین و مرفه‌ترین مناطق عراق بوده و اکثر افراد ساکن در این شهر و استان از شیعیان هستند.

شهردار قم در این دیدار تصریح کرد: در گذشته در بین شهرداری‌های جمهوری اسلامی و عراق ارتباطات خوبی برقرار بوده کما اینکه در امور پسماند شهرداری‌های تهران و اصفهان کمک‌های خوبی انجام داده‌اند.

سقائیان‌نژاد هماهنگی را یکی از مشکلات بحث ارتباط طرفین در ایران و عراق عنوان کرد و افزود: موقعیت شهر قم بسیار بی‌نظیر است و بیش از ۱۲۰ کشور در این شهر نمایندگی داشته و بیش از ۴۰ هزار دانشجو از کشورهای مختلف در این شهر در حال تحصیل هستند.

سقائیان‌نژاد با اشاره به تشکیلات شهرداری و شورای شهر و ارتباطات آن‌ها خاطرنشان کرد: در عین همکاری و ارتباط سازنده شهرداری و شورای شهر به طور مستقل فعالیت می‌کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست با تأکید بر اینکه اختیارات بسیار خوبی برای شهرداری و شوراهای شهر در عراق پیش بینی شده است گفت: همین عامل موجب می‌شود پیشرفت شهرهای عراق با سرعت بسیار بیشتری پیگیری شود.

عباس ذاکریان ضمن اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه‌های حمل و نقل، عمران و آبادانی و مدیریت پسماند گفت: بازدید از پروژه‌های عمرانی شهر قم همچون مترو می‌تواند اطلاعات خوبی به مدیران عراقی برای همکاری مشترک بدهد.

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با بیان اینکه در شهر قم در حوزه‌های مختلف خدماتی اقدامات گسترده‌ای انجام داده‌ایم اظهار کرد: این خدمات در حوزه‌های زیارتی، اقامتی و علمی و مذهبی بوده است.

بیاتی ضمن ابراز علاقمندی برای همکاری مشترک با شهر ناصریه تصریح کرد: قم شرایط خوبی در سال‌های قبل پیدا کرده که می‌تواند با شهرهای دیگر به اشتراک بگذارد.

وی تصریح کرد: ارتباط ایران اسلامی با کشور و ملت عراق بیش از پیش تقویت شده و ضروری است در این زمینه اقدامی ویژه برای ارتباط بیشتر طرفین به ویژه با محوریت شهرها صورت گیرد.

شهردار ناصریه عراق نیز در این نشست با بیان اینکه طی سال‌های اخیر ناصریه از نظر مالی به شرایط مساعدی دست پیدا کرده است افزود: از نظر فنی و مهندسی نیروهای خوبی داریم ولی در صدد هستیم از تجارب دیگران استفاده کنیم.

عبدالناصر با تاکید بر نیاز ناصریه عراق برای فعالیت در حوزه بازیافت گفت: نیاز به پیشرفت‌هایی در حوزه بازیافت و جداسازی زباله‌ها داریم و امیدواریم در این زمینه بتوانیم از کمک شهرداری قم استفاده کنیم.

وی بر ضرورت همکاری متخصصان دو کشور و انتقال تجارب مشترک را یادآور شد و افزود: آماده همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف هستیم.

* شهر قم طی سال‌های گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته

رئیس مجلس استان ذی قار عراق هم در نشست با مدیران شهری قم، با اشاره به زمینه‌های همکاری شهرهای قم و ناصریه عراق گفت: این امکان وجود دارد که دو شهر ارتباطات و همکاری خوبی با هم داشته باشند.

حمید العزی با اشاره به لزوم انعقاد قرارداد خواهرخواندگی بین ناصریه و قم گفت: شهر قم طی سال‌های گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته و این مشوقی برای حضور در قم و افزایش همکاری با این شهر بوده است.

رئیس مجلس استان ذی قار عراق گفت: با توجه به پیشرفت سریعی که در قم صورت گرفته ما نیاز داریم که از این تجربیات استفاده کرده و در ناصریه استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش مدیران شهر در تحقق پیشرفت‌های شهر قم گفت: در عراق از نظر اقتصادی و مالی کمبود وجود ندارد اما از نظر نیروهای متخصص برای هزینه صحیح منابع هستند اما با این حال می‌خواهیم از تجربیات شما هم استفاده کنیم.

در پایان این نشست مقرر شد تا ضمن بازدید رئیس مجلس استان ذی قار عراق و شهردار ناصریه از پروژه‌های شهری قم، مدیران شهری قم نیز بازدیدی از وضعیت خدمات رسانی و پروژه‌های فعال در ناصریه عراق داشته باشند تا بتوانند زمینه‌های مشترک همکاری طرفین را احصاء و بستری برای مشارکت فراهم کنند.

همچنین مقرر شد تا مسئولان استان ذی قار و شهر ناصریه پیش نویسی از پیشنهادات و زمینه‌های همکاری برای انعقاد تفاهم نامه را به شهر قم ارسال کرده و شهرداری ضمن بررسی آن و کسب مصوبه شورای اسلامی شهر، اقدامات لازم را برای حرکت مشترک دو شهر فراهم کند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 6 دی 1395، کدخبر: 3860170 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین