پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۱۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
در شرایطی که هزاران واحد تولیدی صنعتی در قم به امر تولید و اشتغال مشغول هستند اما حقیقتی تلخ خبر از نبود سایت دفع پسماند صنعتی در قم می‌دهد، خلائی که سبب شده بسیاری از پسماندهای صنعتی خطرناک شبانه و غیرمجاز در حریم شهر تخلیه شود
شعارسال:در شرایطی که هزاران واحد تولیدی صنعتی در قم به امر تولید و اشتغال مشغول هستند اما حقیقتی تلخ خبر از نبود سایت دفع پسماند صنعتی در قم می‌دهد، خلائی که سبب شده بسیاری از پسماندهای صنعتی خطرناک شبانه و غیرمجاز در حریم شهر تخلیه شود.

 "شهرک‌های صنعتی قم سایت پسماند ندارند" همه خبر در همین یک جمله خلاصه می‌شود، این را مجموع مسئولان و کارشناسان استان بارها تائید کرده‌اند اما اینکه چرا، هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آن نیست. اینکه هزاران واحد صنعتی در گوشه و کنار این شهر بساط پهن کرده‌اند اما تدبیری برای پسماندهای خطرناک صنعتی آن نشده موضوعی است که بارها و بارها حتی واحدهای تولیدی را گله‌مند کرده است. دایره این اعتراضات هم از صاحبان کارخانه‌های بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان را شامل می‌شود تا اهالی روستای جنداب در آن‌سوی استان، جایی در سلفچگان.

در کنار این خلأ جدی اما خبر ناامیدکننده‌تر این بوده که در سال‌های گذشته گفته می‌شد سایتی 18 هکتاری برای پسماند صنعتی در سلفچگان تعبیه‌شده، پذیرای پسماند خطرناک دیگر شهرهاست. اگرچه این سایت پر حرف‌وحدیث پاسخگوی نیاز واحدهای صنعتی استان نبوده اما تخلیه پسماند از دیگر شهرها مشکل زیست‌محیطی جدی را برای اهالی منطقه به همراه داشته است.

بنا به گفته حسن بختیاری رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر قم، در سال‌های گذشته آن‌قدر موضوع صدور مجوزهای صنعتی در استان بدون حساسیت و با اغماض صورت گرفته که نتیجه آن سبب شده شهرک‌های صنعتی مثل شهرک صنعتی سلفچگان امروز زندگی اهالی این منطقه را تهدید می‌کند


آنچه دلیل سرگردانی پسماندهای صنعتی شده را می‌توان در نبود متولی مشخص دانست، محیط‌زیست و شرکت شهرک‌های صنعتی جمع‌آوری پسماندها را وظیفه نهاد اجرایی مثل شهرداری‌ها می‌دانند، اما شهرداری این موضوع را قبول ندارد.

شهرداری متولی مدیریت پسماند صنعتی

معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست قم معتقد است: قانون مدیریت پسماند مصوب سال 1383 مجلس تکلیف مدیریت پسماندها را مشخص کرده است، در این قانون تأکید شده مدیریت اجرایی در شهرها شهرداری‌ها و در خارج از شهر دهیاری و بخشداری‌ها مدیریت پسماند را عهده‌دار هستند.

سید احمد شفیعی گفت: در سال 89 طرحی مطالعاتی برای جانمایی سایت پسماند در استان صورت گرفت که در آن 2 نقطه انتخاب شد اما استان با این موضوع مخالفت کرد و گفتند پسماند باید به سایت البرز منتقل شود، از آن زمان طرح مسکوت ماند تا اینکه سال گذشته مجدداً این موضوع مطرح‌شده است.

امیر طیبی‌نژاد مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در پاسخ به این سؤال که چرا برای شهرک‌های صنعتی سایت پسماند در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار داشت: وقتی باید سخن از سایت پسماند در شهرک‌های صنعتی گفت که سایت پسماند مرکزی نداشته باشیم، علاوه بر اینکه شهرداری‌ها و محیط‌زیست باید در این زمینه ورود کنند.

مدیریت پسماند صنعتی به شهرداری‌ها ربطی ندارد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم در گفت‌وگو با تسنیم با رد گفته‌های مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تصریح کرد: مدیریت پسماند صنعتی با متولیان امر صنعت و نظارت آن با محیط‌زیست است و هیچ مسئولیتی در این زمینه بر عهده شهرداری‌ها نیست.

عبدالله میرابراهیمی با بیان اینکه اگر بنا است سایت البرز برای پسماند صنعتی در نظر گرفته شود باید عرصه در اختیار گسترش یابد ادامه داد: 4-5 سال پیش مطالعاتی برای سایت پسماند صنعتی در محدوده جاده گرمسار در نظر گرفته‌شده بود و در کارگروه مدیریت پسماند استان مطرح شد اما موافقتی در آن نبود.

به گفته وی، اگر بنا باشد سایت البرز برای پسماند صنعتی در نظر گرفته شود منابع طبیعی باید مجوز توسعه عرصه بدهد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است، پس‌ازآن هم در کارگروه این موضوع تعیین تکلیف نشد، در حال حاضر عرصه در اختیار برای دفع پسماند شهری تکمیل‌شده و امکان تخلیه پسماند صنعتی در این سایت وجود ندارد.

به نظر می‌رسد در این سال‌ها آن‌قدری که موضوع توسعه صنعتی و حمایت از واحدهای صنعتی برای افزایش تولید و اشتغال موردتوجه بوده مسئله محیط‌زیست و سلامت شهروندان مجاور این واحدها که حجم زیادی پسماند تولید می‌کنند، در اولویت‌ها جایی نداشته همین موضوع سبب غفلت از مخاطرات پسماندهای صنعتی خطرناک شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار9تیر 97، کدخبر: 1763959، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
اگه بتونیم تو زمینه مدیریت ژسماند اگاهانه تر و با علم بیشتر وارد شیم میتونیم مثل کشورای دیگه از این راه درامد زیادی کسب کنیم م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین