پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۴۸۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹
موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم سوئد(سیپری) در تازه ترین گزارش خود درباره تجارت تسلیحات نظامی بین سال های 2014 تا 2018 عنوان می کند آمریکا بزرگترین صادرکننده جنگ افزار در جهان است. پس از این کشور، روسیه در جایگاه دوم قرار دارد.
شعارسال: بر پایه این گزارش، صادرات تسلیحات آمریکایی در بازه زمانی 2009 تا 2013 از 30 درصد به 36 درصد در سال های 2014 تا 2018 افزایش یافته است. اگر چه صادرات تسلیحاتی آمریکا به 98 کشور جهان انجام می شود اما یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای خرید جنگ افزار به کشورهای منطقه خاورمیانه بازمی گردد که در راس آنها عربستان سعودی قرار دارد.

در گزارش سیپری عنوان شده آل سعود 12 درصد از کل تسلیحات جهان را خریداری می کند و از این لحاظ در رتبه اول واردکنندگان جنگ افزار در دنیا قرار دارد. خرید جنگ افزار توسط عربستان نسبت به دوره زمانی 2009 تا 2013 از رشد 192 درصدی برخوردار شده است. همچنین نیمی از تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی فروخته می شود.

گفتنی است در سال گذشته میلادی قرارداد فروش 110 میلیارد دلار تسلیحات پیشرفته بین دولت ترامپ و ملک سلمان به امضا رسید که طی ده سال آینده به مرور عملیاتی خواهد شد و شامل سامانه موشکی تاد، پاتریوت، جنگنده، ناو، قایق های گشتی و ... است.

گزارش موسسه سیپری در ادامه ادعا می کند عربستان، رژیم صهیونیستی و امارت متحده عربی برای یک درگیری بالقوه با ایران آماده می شوند.

بر اساس این گزارش سهم ایران از واردات تسلیحات در منطقه پرآشوب خاورمیانه زیر یک درصد و صرفاً ۰.۹ درصد است. از این لحاظ در موضوع خرید جنگ افزار شکاف بین ایران و کشورهای دیگر به شدت در حال افزایش است. همین مسئله نشان می دهد در منطقه پرآشوب خاورمیانه ضرورت حمایت از مولفه های اقتدار آمیز کشورمان تا چه میزان از حساسیت برخوردار است.

اما فارغ از این که این ادعا( احتمال درگیری رژیم صهیونیستی و عربستان با ایران) تا چه اندازه به واقعیت های میدانی نزدیک و همخوان است دولت های آمریکا در طول تاریخ اثبات کرده اند برخلاف شعارهای انسانی و حقوق بشری سیاست غیرمسئولانه در قبال مسائل و چالش های جهانی داشته اند و در راستای منافع تجاری، گرایش شدیدی به تقویت ارتباطات با رژیم های دیکتاتوری و مستبد داشته اند و در این راه از فروش هیچ جنگ افزاری به آنها کوتاه نمی آیند.

از سوی دیگر حکام سعودی و خانواده سلمان هم نشان داده اند از کمترین عقلانیتی در روابط خارجی برخوردار نمی باشند. در این باره می توان به ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول اشاره کرد که به بحرانی جدی برای ریاض تبدیل شد و هنوز تبعات و پیامدهای آن پایان نیافته است.

بدلیل همین سیاست تهاجمی و خصمانه ریاض(و البته کسب مناقع تجاری برای کمپانی های بزرگ اسلحه سازی آمریکایی و انگلیسی) بوده که جنگ ائتلاف عربی با یمن که از فروردین سال 94 که شروع شده تا کنون ادامه دارد و علی رغم کشتار هر روزه مردم بی گناه پایان نیافته است.

در این باره باید به سیاست تنش آمیز عربستان با قطر و سوریه و حمایت از گروه های تروریستی تکفیری برای شکست دولت های منطقه و نیروهای مقاومت نیز اشاره کرد.

در واقع روحیه منفعت طلبانه ترامپ و تلاش رئیس جمهور آمریکا برای فروش انواع جنگ افزارها به عربستان سعودی، همزمان با جنون حکام سعودی در سیاست خارجی موجب شده که منطقه خاورمیانه به یک انبار باروت تبدیل شود. به این موارد می توان به حلقه نومحافظه کاران اطراف ترامپ که علاقه عجیبی به استفاده از ابزار سخت افزاری در قبال دولت های مخالف دارند و سیاست های فرصت طلبانه بنیامین نتانیاهو را نیز اضافه کرد.

همان طور که گفته شد این مسائل نشان می دهد تا چه اندازه تلاش ایران برای ارتقای توان دفاعی و برنامه موشکی در کنار رضایت مردم از اهمیت برخوردار است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1397 ، کدخبر: 3971220225 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
0
با ترسوندن همه از ایران دارن چه پولی در میارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین