پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۰۹۲
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
رونمایی از هواپیمای جنگنده کاملا ایرانی کوثر در سال 97 که تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران در حال اوج گیری بود را می توان نشان دهنده شکست دیوار تحریم ها در عرصه دفاعی دانست.

شعارسال:این جنگنده که مرداد سال گذشته برای نخستین بار رونمایی و در آبان ماه خط تولید انبوه آن به بهره برداری رسید، پس از آذرخش و صاعقه سومین هواپیمای جنگنده ساخت ایران محسوب می شود.
هواپیمای کوثر یک هواپیمای جنگنده پیشرفته با مأموریت پشتیبانی نزدیک هوایی است که به صورت کاملا بومی ساخته شده و ایران را در زمره معدود کشورهای دارای فناوری طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده با سامانه های اویونیک و کنترل آتش نسل چهارم قرار داده است.
متخصصان صنایع هوایی توانسته اند تجهیزات الکترونیکی پیشرفته ای را برای این هواپیما، طراحی و نصب کنند و از دیگر قابلیت های این جنگنده نصب انواع موشک ها و بمب های مورد نیاز صحنه رزم بوده و به گونه ای طراحی و ساخته شده ‌‌که با دیگر تجهیزات و سلاح های ساخت داخل سازگاری کامل دارد.
این هواپیما در دو نوع تک کابین و دو کابین قابل تولید است که نوع دوکابینه علاوه بر قابلیت رزمی، برای آموزش خلبانان در مرحله پیشرفته کاربرد دارد.
ارتقای توان رزم و آموزش خلبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، بومی سازی سامانه های اویونیک و کنترل آتش پیشرفته نسل چهارم، سامانه های مکانیکی و هیدرولیکی و موتور بومی از ویژگی های برتر جنگنده کوثر هستند.
مدیران وزارت دفاع بهره گیری از معماری یکپارچه پیشرفته اویونیک و کنترل آتش با استفاده از شبکه داده دیجیتال نظامی منطبق با نسل چهارم، بهره گیری از فناوری نمایشگرهای چندمنظوره تمام دیجیتال، بهره گیری از رایانه محاسبات بالستیک سلاح و سامانه پیشرفته نشانه روی مقابل خلبانان( HUD ) به منظور افزایش دقت اصابت سلاح و مهمات را از دیگر ویژگی های برتر کوثر بر شمرده اند.
بهره گیری از رادار پیشرفته چندمنظوره کنترل آتش جهت بالا بردن کشف اهداف و تهدیدات و بهره گیری از ناوبری دقیق به صورت رادیویی و مستقل و استفاده از سامانه نقشه متحرک هوشمند نیز از ویژگی ها مهم این جنگنده هستند که به صورت بومی بر آن نصب شده اند.

**
هفت میلیون دلار صرفه جویی ارزی با هر کوثر 

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم افتتاح خط تولید این جنگنده گفت: تولید هر فروند جت جنگنده ایرانی «کوثر» هفت میلیون دلار صرفه جویی ارزی دارد و در آینده نیز شاهد تولید نسل پیشرفته ‌‌تر این جنگنده خواهیم بود.
امیر سرتیپ ستاد امیر حاتمی افزود: این هواپیما در 31 مرداد سال 97 و در حضور رییس جمهوری رونمایی شد و همان جا وعده کردیم در نخستین فرصت خط تولید انبوه این هواپیما که تمام آزمایش‌ها و تست‌های خود را طی کرده بود، افتتاح کنیم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: پس از عقد قرارداد با ارتش جمهوری اسلامی ایران، جنگنده کوثر به تعداد قابل توجه و مورد نیاز تولید و در خدمت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی قرار می گیرد.
امیر سرتیپ حاتمی با بیان این که در حین تولید، تحقیق و پژوهش در خصوص این جنگنده ادامه دارد، افزود: افتتاح این خط تولید به لحاظ اقتصاد دفاعی موضوع با اهمیت و ارزشمندی است و با آغاز به کار خط تولید جت جنگنده کوثر، صرفه‌جویی ارزی و اشتغال‌زایی قابل توجهی خواهیم داشت.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: در تولید هر فروند از جت جنگنده کوثر هفت میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت و بالغ بر چهار هزار نیروی جوان و دانشمند ایرانی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.

**
کوثر ثابت کرد تحریم‌ها سلاحی کند و ناکارآمد است 

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز درمورد این جنگنده ایرانی گفت: افتتاح خط تولید انبوه هواپیمای جنگنده کوثر جهش جدیدی در ارتقای توان رزمی نیروی هوایی است؛ این اقدام ارزشمند ثابت کرد، تحریم‌ها سلاحی کند و ناکارآمد است.
امیر سرلشکر ستاد سید عبدالرحیم موسوی اظهارداشت: باید از برادرانمان در وزارت دفاع تشکر کنم که در کاری هم‌افزا با نیروی هوایی ارتش، کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌ بنیان، نقطه عطفی در تاریخ صنایع دفاعی رقم زدند.
وی با بیان این که امروز برای صنایع دفاعی کشور و نیروی هوایی ارتش روز مهمی است، افزود: صنایع دفاعی کشور برای اولین بار موفق شد خط تولید هواپیمای جنگنده را نهایی و افتتاح کند. همچنین امروز نقطه عطف و جهش جدیدی در ارتقای توان رزمی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ایران با عزم راسخ جوانان مقابل تحریم‌ها ایستاده و توانست کار بزرگ راه‌اندازی خط تولید هواپیمای جنگنده را به سرانجام برساند.

**
جنگنده کوثر موجب سرافرازی است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در زمان بازدید از این جنگنده آن را موجب سرافرازی دانست و گفت: ‌با تلاش دانشمندان و متخصصان وزارت دفاع بنیه دفاعی و توان بازدارندگی موثر کشور روز به روز ‌تقویت ‌‌شده است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه اظهار داشت: امروز واقعا از مشاهده این توانمندی‌ها و دستاوردهای صنعت دفاعی‌ بر خود بالیدم و دست تک تک متخصصان گمنام، متعهد و جوان وزارت دفاع را می‌بوسم.
وی ‌با قدردانی از رویکردها و نگاه‌های درست و موقعیت ‌شناسانه وزیر دفاع ‌به اولویت‌های‌دفاع و توانمندسازی حوزه دفاعی کشور به ویژه توان موشکی، افزود: دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم و انواع دشمنی‌ها تلاش داشتند به ملت ایران آسیب وارد کنند اما با تلاش متخصصان صنعت دفاعی و اقتدار نیروهای مسلح کشور تاکنون جرات هیچ اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را نداشته‌اند.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به استفاده 11 هزار قطعه در این جت جنگنده که تماما توسط محققان ایرانی طراحی و تولید شده است، اشاره و تاکید کرد: این جنگنده نشان می‌دهد که متخصصان ما توانایی ساخت و تولید انواع جنگنده را دارند و با فناوری‌های برتر اکنون شاهد تولیدات برتر صنعت دفاعی از این نوع هستیم.
فلاحت‌پیشه با تاکید بر حمایت جدی مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مباحث راهبردی قدرت دفاعی اظهارداشت: تلاش داشته‌ام در دوره‌ای که عضو کمیسیون تلفیق بود‌م، تصمیمات خوبی برای تقویت بنیه دفاعی و افزایش اعتبارات این حوزه گرفته شود.
وی با بیان این که تلاش داریم تا از نیروهای مسلح به ویژه وزارت دفاع و نیروهای مسلح حمایت ویژه کنیم، گفت: متخصصان این وزارتخانه نشان داده‌اند که می‌توانند اقدامات برجسته‌ای در حوزه دفاعی انجام دهند؛ بنابراین نه تنها این کمیسیون بلکه مجلس نیز بر افزایش بودجه دفاعی تاکید فراوان دارد.
‌رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که انصافاً دستاوردهای وزارت دفاع موجب سرافرازی است، خاطرنشان کرد: این وزا‌رتخانه به حق شعار 'ما می‌توانیم' را محقق کرده اند و امیدواریم دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز از این وزارتخانه الگو بگیرند.‌

**
بازتاب خارجی تولید کوثر

رونمایی از جنگنده کوثر بازتاب گسترده ای نیز در جهان داشت و رسانه های بین المللی از آن به عنوان موفقیتی بزرگ برای ایران یاد کردند.
روزنامه ایتالیایی ایل جورناله نوشت: جمهوری اسلامی ایران از معدود کشورهایی است که توان ساخت جنگنده های نسل چهارم را دارد.
این روزنامه افزود: این جنگنده جدید ایرانی از هواپیمای F-5E / F Tiger الهام گرفته شده است. کوثر یک جنگنده پیشرفته با توان Close Air Support است که نیروی بازدارنده ایران را در قبال واشنگتن بهبود می بخشد. این یک شکاری نسل چهارم است که تماما در ایران ساخته شده و دارای رادارهای پیشرفته و سیستم ناوبری با دقت بالا است . ایران یکی از معدود کشورهایی است که از دانش فنی داخلی برای طراحی و ساخت جنگنده های نسل چهارم برخوردار است.
خبرگزاری فرانسه نیز در این باره گزارش داد: ایران اولین جت جنگنده ساخت داخل را به نمایش گذاشت و حسن روحانی رییس جمهوری این کشور اعلام کرد که توان نظامی ایران صرفا برای بازداشتن دشمنان و برقراری صلح پایدار در نظر گرفته شده است؛ تصاویر پخش شده از تلویزیون دولتی ایران، روحانی را در نمایشگاه صنعت دفاعی این کشور، داخل کابین خلبان نسل چهارم جنگنده کوثر به تصویر کشید.
خبرگزاری فرانسه در ادامه این گزارش یادآور شد: آمریکا محموله های تسلیحاتی به ارزش صدها میلیارد دلار به رقبای منطقه ای ایران فروخته اما از تهران خواسته است که برنامه دفاعی اش را محدود کند.
تارنمای اینترنتی شبکه تلویزیونی فاکس نیوز همچنین در مورد رونمایی از این جنگنده در گزارشی نوشت: ایران با نمایش یک جت جنگنده جدید، از برخورداری این هواپیما از سیستم های کنترل آتش و الکترونیک هوابرد پبشرفته خبر داد و اعلام کرد که جنگنده جدید، توان بازدارندگی در مقابله با واشنگتن را افزایش می دهد.
همچنین شبکه الجزیره ، پایگاه های اطلاع رسانی الرای، النهار و الدیار کویت ، صفحه الکترونیکی روزنامه الاتحاد امارات ، پایگاه عربی دفاع و تسلیحات، عربی 48، عربی 21 و چندین رسانه منطقه ای نیز این خبر خبر این توانمندی را بازتاب دادند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار9 فروردین 98، کدخبر: 83258546،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین