پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۸۳۰
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
نماینده مردم تهران می گوید من برای اینکه گفته‌ام عرصه نشاط و شادمانی با حضور مردم در رویدادهای فرهنگی فراهم می‌شود، اینکه زنان هم امکان حضور در ورزشگاه داشته باشند یا یک هنرمند در پارک و فضای باز رایگان کنسرت برگزار کند دائم بد و بیراه شنیده‌ام.
شعار سال: نماینده مردم تهران می گوید من برای اینکه گفته‌ام عرصه نشاط و شادمانی با حضور مردم در رویدادهای فرهنگی فراهم می‌شود، اینکه زنان هم امکان حضور در ورزشگاه داشته باشند یا یک هنرمند در پارک و فضای باز رایگان کنسرت برگزار کند دائم بد و بیراه شنیده‌ام.

  فرارسیدن نوروز 98 بهانه ای شد تا پای صحبت‌های  یکی از 17 زن راه یافته به مجلس دهم که پوششی کامل اما متفاوت از سایر نمایندگان زن مجلس دارد بنشینیم؛ کسی که با همکاری اعضای فراکسیون زنان پس از سال‌ها به دنبال احقاق حقوق زنان و تعیین تکلیف لوایح و طرح‌های مغفول مانده این حوزه مانند کودک‌همسری، منع خشونت علیه زنان و حضور زنان در ورزشگاه است.

بر این اساس در یک صبح زمستانی و آخرین روزهای کاری مجلس به سراغ وی در دفتر کارش رفتیم و علیرغم خستگی از هفته‌ها بررسی بودجه 98 که یکی از  متفاوت‌ترین بودجه سال‌های گذشته بود مانند همیشه با خوشرویی از ما استقبال کرد.

این نماینده زن مجلس برای اولین بار با حضور در استادیوم آزادی دیدار ایران و سوریه را از نزدیک تماشا و در مصاحبه با خبرنگاران نسبت به حضور بانوان سوری در ورزشگاه آزادی واکنش نشان داد و تاکید کرد اگر در کشور ما چنین قانونی وجود ندارد که خانم‌ها به استادیوم بیایند نباید بگذارند هیچ خانمی اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کند.

طیبه سیاوشی شاه عنایتی می‌گوید من برای گفتن حرف هایی مثل اینکه عرصه نشاط و شادمانی در رویدادهای فرهنگی با حضور مردم یک اتفاق و خبر خوب است؛ اینکه زنان هم امکان حضور در ورزشگاه داشته باشند یا یک هنرمند در پارک و فضای باز به رایگان کنسرت برگزار کند و یا نمایشی میان مردم رایگان اجرا شود، دائم بد و بیراه شنیده‌ام در حالی که من عضو کمیسیون فرهنگی هستم و فکر می‌کنم  اکنون و در این شرایط تحریم و سوء تدبیرها باید فرصتی برای حضور فعال مردم  فراهم شود و نباید این امکان را از آنان بگیریم.

سیاوشی‌شاه‌عنایتی  به تشریح موضوعاتی مانند لایحه تامین امنیت زنان، طرح کودک همسری، مشکلات تهران، حضور زنان در ورزشگاه، عملکرد فراکسیون متبوعش و مجلس دهم، اولویت های مجلس در سال ۹۸ و زندگی خانوادگی خود پرداخت.

مشروح گفت‌‌ و‌ گوی با طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی نماینده مردم تهران، عضو کمیسیون فرهنگی، فراکسیون زنان، فراکسیون امید و نایب رئیس فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب های اجتماعی را در ادامه بخوانید.

    ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید؟

 طیبه سیاوشی شاه عنایتی متولد سال 1345 در منطقه چیذر شمیرانات هستم.

 3 خواهر و 3 برادر هستیم پدرم کارگر و مادرم خانه دار بود؛ دوران کودکیم در منطقه چیذر شمیران گذشت و لذت بخش ترین دوران زندگیم زمانی بود که پدرم با تمامی خستگی وقتی به خانه می‌رسید به  ویژه شب جمعه مبلغی را به من می‌داد و من از کتابفروشی زیر مسجد محل کتاب و مجله می خریدم و به خصوص در تابستان سرگرم بودم.
دردسرهای یک ساله نماینده زن مجلس
     سال 1364 وارد دانشگاه شدم از آن به بعد هم به عنوان کارمند وزارت امور خارجه مشغول و وارد مقطع کارشناسی ارشد در دانشکده روابط بین‌الملل شدم و سپس در قالب نهاد‌های غیردولتی و مردمی به ویژه درحوزه کودکان فعالیت‌ داشتم.تحصیلاتتان در چه رشته ای بوده است؟

    چند فرزند دارید؟

دو دختر دارم دختر اولم متولد سال 1368 و دومی متولد 1374 است. دختر بزرگم  در بخش خصوصی کار می‌کند و دختر کوچکترم فوق لیسانس می‌خواند و کار نیمه وقت انجام می‌دهد.

    چند سالگی ازدواج کردید؟

سال 1365 زمانی که 20 سالم بود ازدواج کردم و به نظرم این سن برای ازدواج مناسب است علیرغم اینکه دختران من خیلی تمایلی به ازدواج در این سن نداشتند.

    چه انگیزه ای باعث ورود شما به عرصه سیاست شد؟

 قبل از انتخابات سال 94 کمپین حضور حداکثری زنان شکل گرفت و اغلب زنان فعال در آن ثبت‌نام کردند از این کمپین حداکثری، سهم 30 درصدی برای لیست تهران لحاظ شد و من هم از این طریق وارد مجلس و به فعالیت در عرصه های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در حوزه‌ کودکان که بسیار به آن علاقمند بودم ادامه دادم در واقع توجه جدی به سرمایه‌گذاری در حوزه امنیت، آموزش و فرهنگ کودکان در آینده مملکت و کشور بسیار تاثیرگذار است.

     اهل موسیقی هستید؟

بله، به موسیقی بدون کلام و سنتی مانند شجریان پدر و پسر، معتمدی، علیرضا قربانی، تاج و سراج علاقمند هستم البته موسیقی پاپ هم گوش می‌کنم.

    بهترین فیلم هایی که تاکنون دیده اید؟

هم به فیلم خارجی  و هم داخلی علاقه دارم؛ برخی فیلم‌ها بر اساس رمان‌های بزرگ دنیا ساخته شده و برخی فیلم‌های خارجی را چندین بار دیده‌ام البته از فیلم های داخلی قدیمی اجاره‌نشین‌ها، لیلی با من است و باشوغریبه‌کوچک و از فیلم‌های اخیر هم ابد و یک روز، ماجرای نیمروز، سرو زیر آب و شیار 143 را  دوست دارم.

     به نظر شما در سینمای امروز ایران دغدغه‌ها و مشکلات جامعه و مردم مورد توجه سینماگران قرار دارد؟

 اگر به تولیدکنندگان در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی، در چارچوب قانونی فرصت داده شود و محدودیت‌های سلیقه‌ای اعمال نشود می توانند بسیار موفق باشند و به نحو مطلوب در عرصه اجتماعی دغدغه‌ها و مطالبات مردم را در این عرصه وارد ‌کنند، البته اینکه ذائقه مردم تغییر کرده و به عنوان مثال من و شما به یک فیلم اعتراض داریم که چرا در گیشه اینقدر فروش دارد و فیلم دیگر ندارد اما علیرغم تمامی محدودیت ها سینما، تئاتر و موسیقی تلاش دارند که نقش خود را ایفا و ادای دین کنند.
دردسرهای یک ساله نماینده زن مجلس
     بهترین و بدترین خاطره در دوران نمایندگی در مجلس را بفرمایید؟

بدترین خاطره‌ام روز حمله داعش به مجلس است نه به لحاظ ترس بلکه خیلی دردناک بود، مخصوصا بعدا که فهمیدیم چه اتفاقی افتاده و یک عده انسان بیگناه کشته شدند، این خاطره بد همیشه در ذهن می‌ماند و نمی توان آن را فراموش کرد.
بهترین خاطره برای من زمانی است که تلاش  می‌کنم مساله یا مشکلی را حل کنم حتی اگر آن مشکل حداقلی باشد و بارها اتفاق افتاده که حل مسائل حداقلی برای اینکه بتوانم یک هفته کاری را پشت سر بگذرانم انرژی زیادی بهم داده است

بهترین خاطره زمانی است که تلاش  می‌کنم مساله یا مشکلی را حل کنم حتی اگر آن مشکل حداقلی باشد و بارها اتفاق افتاده که حل مسائل حداقلی برای اینکه بتوانم یک هفته کاری را پشت سر بگذرانم انرژی زیادی بهم داده است.

     لیستی وارد مجلس شدید یا انفرادی کاندید شده بودید؟

 من  از طریق حزب یا تشکل سیاسی برای لیست امید معرفی نشدم اما خود را با افتخار متعلق به این جناح می‌دانم و تلاش کرده ام در این دو سال و نیم در این چارچوب حرکت و فعالیت کنم.

    ارزیابی تان از عملکرد فراکسیون امید در مجلس چیست؟

همیشه صحبت‌ها و ارزیابی‌ها به این شکل بوده که فراکسیون امید عملکرد مناسبی نداشته که این ناشی از اتفاقات، مسائل و موانع پیش آمده است که بروز بیرونی‌ را نشان نداده اما در عین حال معتقدم که باید بیشتر از این تلاش می‌کردیم، فارغ از اینکه دیگران چگونه و چطور ارزیابی می‌کنند تصور می کنم علیرغم تمام تلاش ها و اقداماتی که در این عرصه شد اما متأسفانه شرایط به سمتی رفت که یا فرصت بروز پیدا نکردند یا در مسائل و مشکلات بزرگتر گم شدند.

تلاش‌هایی که حتی در عرصه تهران و در عرصه ملی انجام شد به هر حال اقداماتی قانونی و نظارتی بود که تلاش بر این بود که یک وضعیتی را بهبود ببخشند، درست است که اگر مزایا دارد، معایب هم دارد ولی تلاش بر این بود که وضعیت را بهبود ببخشند معتقد هستم که در این فرصت باقی مانده از مجلس دهم باید برای بهبود عملکردمان بیشتر تلاش کنیم.
دردسرهای یک ساله نماینده زن مجلس
    خانم سیاوشی شما از مشورت چه کسانی در کارهایتان استفاده می کنید؟

ما هر سال 7 اسفندماه به مناسبت روز انتخابات مجلس دهم به دیدار رئیس دولت اصلاحات می‌رویم به طور قطع نقش ایشان برای ورود این لیست به مجلس شورای اسلامی محوری بوده است؛ اما تلاشی برای تأثیرگذاری بر روی ما ندارند و هر زمانی ما خدمت ایشان رفتیم به لحاظ تجربه شان در عرصه ریاست جمهوری از صحبت‌ها و رهنمودهایشان استفاده کرده ایم.

    ارزیابی تان از جایگاه مجلس در بین مردم چیست؟

 مجلس برآمده از رأی مردم است به ویژه در تهران کسی که حداقلی رأی آورده یک میلیون و دویست هزار رأی داشته و این میزان آراء در دست مجلس یک امانت مهم است، ما در جایگاهی قرار داریم که باید وظیفه نمایندگی مردم را به خوبی انجام دهیم و اگر قرار است نقش مجلس مضاعف و پررنگ شود، باید تلاش کنیم چرا که مردم وظیفه‌شان را انجام داده‌اند؛ برای بهبود جایگاه رفیع مجلس باید نقش قانونگذاری و نظارت کیفی را افزایش داد.

    98 سال پایانی فعالیت مجلس دهم است به نظرتان نمایندگان در این یک سال چه اولویت‌هایی را از لحاظ قانونگذاری باید مد نظر قرار دهند؟

قانون انتخابات مسئله مهمی است و ضروری است در سال 98 به تصویب برسد منتهی یک بحث مهم این است که ما غیر از قانونگذاری بحث نظارت را هم داریم و امیدواریم بتوانیم در این یک سال باقی مانده بیشتر در این حوزه فعالیت کنیم البته بحث نظارتی نه صرفا در قالب استیضاح یا تذکر که بر روی سوال‌ها روشنگری می‌کند ولی در بحث نظارت، ما نیازمند ابزارهایی هستیم تا بتوان مسائل را ارزیابی کنیم فکر می‌کنم در بحث نظارت، نتوانسته‌ایم به خوبی موفق باشیم.

    از نظر شما مهمترین طرح و لایحه کمیسیون فرهنگی در سال 97 چه بوده است؟

لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان که کارش بیش از یک سال است که در کمیسیون فرهنگی تمام شده، ورزش و جوانان نزدیک به یک دهه است تبدیل به وزارتخانه شده، اما قانون مدون ندارد البته من هم تقاضای اولویت بررسی دادم و بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس 50 امضا جمع آوری کردم که امیدوارم تعیین تکلیف آن به عمر این مجلس ختم دهد.

 یکی از طرح‌های  مصوب شده در کمیسیون فرهنگی، طرح اداره صدا و سیما است که  آقای مطهری نسبت به آن تقاضای اولویت کردند که آن هم بحث بسیار مهمی است و دستگاه عظیم صدا و سیما را ساماندهی می کند.

طرح دیگر مصوب کمیسیون انتزاع کمیته المپیک از پارالمپیک  بود که در مجلس دهم به تصویب رسید و به توسعه ورزش معلولان کمک زیادی کرده که خودشان هم به شدت بر آن تأکید می‌کنند.

در حوزه ورزش ما پیشنهاد برداشت 0.27 درصد از 9 درصد ارزش افزوده را دادیم که در قانون برنامه ششم توسعه به تصویب رسید که این مبلغ تقریبا معادل کل بودجه وزارت ورزش است که به توسعه ورزش همگانی برای زنان، آموزش و پرورش، معلولان و جانبازان اختصاص داده شود و این یکی از پیشنهادات مهم کمیسیون فرهنگی بوده البته دغدغه‌هایی که در عرصه مباحث ازدواج وجود دارد که نمایندگان بر اساس ماده 236 آیین نامه گزارش عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان را که مصوب سال 84 است را به قوه قضائیه ارائه کردند خوشبختانه در کمیسیون به شدت پیگیر اجرای دو تا سه ماده قانون تسهیل ازدواج  به عنوان مثال وام ازدواج جوانان که هر ساله تلاش زیادی برای افزایش آن داریم هستیم.

    مهمترین طرح و لایحه مجلس در سال 97 چه بوده است؟

منع به کارگیری بازنشستگان یکی از طرح‌های پر سر و صدا بود که در مجلس دهم به تصویب رسید البته هر چند مزایای آن زیاد بود ولی معایبی هم داشت که به دستور رهبری اصلاح آن در دستور کار مرکز پژوهش های مجلس قرار گرفت.

طرح دیگر که فوق‌العاده پر سر و صدا بود و خودمان پیشنهاد دادیم و هنوز هم خوشبختانه به لطف فضاسازی مناسب، ادامه دارد مربوط به بحث ازدواج کودکان و بحث کودک همسری است که یک فوریت آن در مجلس تصویب شده است.

 طرح کودک همسری در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

 ما گزارش رد طرح را از کمیسیون امور حقوقی و قضایی خواستیم و منتظریم گزارش رد طرح به صحن بیاید اما در عین حال در حال اصلاح آن هستیم چرا که با افزایش سن ازدواج هم به شدت مخالفت کردند که میانگین حداقل سن ازدواج را افزایش دهیم.

    یعنی چند سال؟

سن ازدواج در قانون فعلی 13 سال است ولی با اذن پدر، دادگاه صالحه  اجازه می‌دهد این بچه‌ها زیر 13 سال ازدواج کنند. ما در طرح به عنوان مثال برای دختران 16 سال و برای پسران 18 سال پیش بینی کردیم که با آن مخالفت شد که در حال حاضر به دنبال این هستیم که ازدواج دختران زیر 13 سال و پسران زیر 15 سال ممنوع شود که امیدواریم بتوانیم با کمک نمایندگان آن در این دوره  تصویب کنیم.

    پیش بینی شما از وضعیت اقتصادی کشور در سال 98 چیست؟  دولت را در سال گذشته در این عرصه موفق دیدید؟

 با سوء تدبیرهایی به ویژه در نظام توزیع مواجه هستیم و به وضوح مشاهده می‌شود که در نظام توزیع چه مشکلاتی وجود دارد از یک طرف سوء تدبیرها در مورد تحریم‌های بسیار سختی که در این 40 سال گذشته به این شدت تجربه نکرده بودیم و از سویی هیچ برنامه‌ مدونی در شرایط پساتحریم برای مقابله با شدت تحریم  در نظر گرفته نشده بنابراین متاسفانه مردم با مشکلاتی که مهمترین آن کاهش ارزش پول بود در سال 97 مواجه  شدند که بسیار نگران کننده بود و به نوعی از دست رفتن ثروت و اندوخته مردم را به دنبال داشت در این شرایط دغدغه دو سه دهک پایین جامعه که افراد کم بضاعت را شامل می‌شود، تأمین نان شبشان است و با اینکه در لایحه بودجه 98 تا حدودی به این مسائل پرداخته شده ولی با این حال نیازمند تدبیری هستیم که مردم را به آینده امیدوار کند.

    در سال 97 چه اتفاق مهمی در حوزه بانوان و زنان در مجلس صورت گرفت؟

در لایحه بودجه سال 97 دو اتفاق خوب افتاد که خوشبختانه توانستیم یکی از آنها در بودجه 98 مجددا تکرار کنیم ولی نسبت به یکی از آنها هنوز موفق نشدیم.

اتفاق خوب در لایحه بودجه سال 97، اختصاص بودجه برای بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست بود. یکی از مباحث مهمی که می‌توانیم به نفع زنان ورود کنیم مباحث حمایتی است که خوشبختانه لحاظ  شد و یک مورد هم بحث اختصاص نیم درصد به ادارات کل زنان در استانداری‌ها بود که این هم برای پیشبرد طرح‌هایی که به نفع جامعه زنان بود، کمک کرد.

لایحه تامین امنیت زنان یکی از لوایحی که از بدو ورودمان به مجلس همیشه مطرح بوده ولی متأسفانه هنوز به مجلس ارجاع داده نشده و امسال خانم‌ها با صدای بلندتری در موردش صحبت کردند و ما دائم و حتی در حضور دکتر لاریجانی هم در مورد آن صحبت کردیم و به شدت معترض شدیم که باید  قوه قضائیه تاکنون آن را ارسال می کرد.

لایحه تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج مادر ایرانی و پدر خارجی نیز در کمیسیون قضایی تصویب شد در واقع آمار دقیقی از تعداد بی شناسنامه ها وجود ندارد البته تصویب این لایحه بسیار اتفاق مبارکی بود چرا که این افراد سال‌ها است بلاتکلیف ماندند اما در حال حاضر می توانند صاحب مدارک هویتی بشوند امیدواریم که تا زمانی که ما در مجلس هستیم به صحن علنی بیاید.

     ظاهرا طرح افزایش سن ازدواج و لایحه تأمین امنیت حاشیه‌هایی هم برای شما به دنبال داشت.

طرح افزایش سن ازدواج به شدت مورد مخالفت قرار گرفت و پیامک‌هایی که دائما ارسال می‌شد حاکی از سوء تفاهم و کج اندیشی بود و بیانگر این بود که برداشت درستی از این طرح نشده است. این طرح به نفع کودکان و حقوق آنها بود ولی اینها برداشتشان از طرح این بود که این طرح سند 2030 را هدف گرفته است

طرح افزایش سن ازدواج به شدت مورد مخالفت قرار گرفت و پیامک‌هایی که دائما ارسال می‌شد حاکی از سوء تفاهم و کج اندیشی بود و بیانگر این بود که برداشت درستی از این طرح نشده است. این طرح به نفع کودکان و حقوق آنها بود ولی اینها برداشتشان از طرح این بود که این طرح سند 2030 را هدف گرفته است.

حتی شبی که به مناظره تلویزیونی رفته بودم، همین موارد مطرح شد که خوشبختانه لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را با خودم همراه داشتم، بهشان گفتم ملاک برای من این نیست بلکه قانون داخلی کشور است، لازم به ذکر است لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان بعد از 11 سال در مجلس به تصویب رسید. این یکی از موارد مهم است و ما هم دائما تأکیدمان بر روی این بود که بحث حمایت از کودکان و مباحث فرهنگی است و اینکه به بچه‌ها به خصوص در طبقات فقیر جامعه که وادار به ازدواج و یا فروخته می‌شوند، کمک کنیم؛ البته بیشتر حواشی در این رابطه اتهام زنی بود، در حالی که من معتقد بودم اگر  مخالفان راضی به صحبت می شدند به نتایج مفیدتری می‌رسیدیم.

     شما به عنوان نایب رئیس فراکسیون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از مناطق حاشیه‌نشین و برخی مناطق دیگر پایتخت بازدیدهایی داشتید، ارزیابی تان از وضعیت تهران در خصوص آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی چیست ؟

 فراکسیون پیشگیری از جرائم و آسیب‌های اجتماعی که ریاست آن به عهده فتحی، نماینده تهران است و من نایب رئیس ‌آن هستم، در این بازدیدها ابتدا به منطقه فرحزاد در شمیرانات رفتیم که متاسفانه بخش بزرگی از این منطقه زیبا تبدیل به سکونتگاه غیررسمی و انواع آسیب های اجتماعی شده است البته بازدیدهای میدانی از مناطق حاشیه نشین هم داشتیم در این بازدیدهای میدانی می‌دیدیم دختر بچه کوچکی که نمی‌تواند زندگی خودش را بچرخاند اما باید در اوج فقر و فلاکت مسئولیت فرزندی را بپذیرد.به حاشیه شهرری رفتیم و بازدیدی از زاغه‌نشین‌های آنجا داشتیم که بیشتر مهاجر بودند، این مهاجرین در ایران به دنیا آمده بودند  و با 33 – 34 سال سن، هنوز در زاغه‌ها زندگی می کنند، همچنین بازدیدی از زاغه‌نشین‌های منطقه 18 و 19 داشتیم. نمی‌توان گفت همه آنها محتاج و نیازمند هستند این تلاش و تدبیر دستگاه‌های مختلف را در تهران می‌خواهد که آنها را ساماندهی کند و بعد از آن در ابتدای زمستان بازدیدی از گرمخانه‌های تهران داشتیم که ببینیم امکانات شهرداری به چه شکل است. مردم ما نمی‌خواهند برخی از واقعیت‌ها را بپذیرند. من با این فراکسیون وارد این عرصه شدم تا ببینیم قضیه کودکان کار، کتفی‌ها، کسانی که زباله‌های خشک را حمل می‌کنند، چیست و از کجا می‌آیند و از آنجا به بازدید از پسماند و دپو زباله‌های تهران رسیدیم که محدوده جنوب شرقی تا جنوب تهران را در برمی‌گیرد.
دردسرهای یک ساله نماینده زن مجلس
    درست است که می‌گویند عده‌ای از این کودکان دچار ایدز و بیماری‌های عفونی هستند؟

بر اساس گزارشات ارائه شده عده‌ای از این کودکان به بیماری ها عفونی دچار هستند به خصوص اینکه نزدیک روستاهای شهرری هم هستند که با  تعاملی که با اداره بهداشت داشتیم موجب نظارت آنها بر این زاغه‌نشین‌ها شد در این رابطه یکی از ادارات بهداشت به طور مستقیم ورود و دفتری را دایر کردند چون این افراد به بیماری هپاتیتB ‌ و  C مبتلا بودند که احتمال انتقال وجود داشت.

در مورد بازدید از گرمخانه ها واقعیتی را در مورد یکی از استان ها مطرح کردم، نمایندگان آن استان  از من سوال کردند که قضیه چه بوده و من توضیحاتی را ارائه کردم و آ‌نها پذیرفتند که چیزی نیست که قابل انکار باشد اما متأسفانه برخی  آن را انکار کردند ولی این واقعیت بود و اگر اجازه می‌دادند برای آنها فرصت محسوب می شد و می‌توانست توجهات ملی را به طرفش جلب کند که به جای اینکه داد بزنند که ما اولین استان بیکار در مملکت هستیم با همین آمار و ارقام می شد این مسئله را بهتر و موثرتر مطرح کرد.

     چند درصد کودکان کار از اتباع غیرایرانی هستند؟

 بر اساس آمار و ارقام 60 درصد مهاجر غیر ایرانی هستند و اغلب آنها در محله‌ها و حاشیه شهرهای استان تهران ساکن هستند هر چند این تبدیل به آسیب‌ اجتماعی شده اما می توان برای رفع بخشی از مسائل آنها کمک کرد ایجاد گرمخانه‌ها و ساماندهی جمعیتی که به صورت کارتن خواب در شهر تهران پراکنده هستند اقدام خوب و مناسبی است به شرط اینکه بتوان افرادی که دچار بیماری‌های مختلف و اعتیاد هستند را بتوان با کمک وزارت بهداشت درمان کرد و در  روزی که آقای نمکی برای رأی اعتماد به مجلس آمده بود این موضوع را مطرح کردم.

     نظرتان در مورد مشکلات تئاتر شهر چیست؟

 تئاتر شهر یک بنای فرهنگی و از نمادهای تهران است که متأسفانه هر روز چهره‌اش زشت تر و زشت‌تر می‌شود و این به دلیل این است که باید از وسط یک جمعیت دستفروش گذشت تا وارد سالن تئاتر شهر شد این جو در گذشته وجود نداشت اما در حال حاضر جمعیت اطراف تئاتر شهر بیشتر می‌شود که ما در این رابطه تذکرهایی دادیم و با نیروی انتظامی صحبت کردیم و خواستار رفع این مشکلات شدیم در واقع علت مهم افزایش پدیده دستفروشی افزایش مشکلات اقتصادی است و روز به روز به تعداد دستفروشان مترو و سطح شهر پایتخت افزوده می شود در این رابطه بهتر است از اطراف این بنای فرهنگی جمع آوری و ساماندهی شوند تا معیشت شان تأمین و هم از سویی از اطراف یک فضای فرهنگی دور شوند.

    در دولت تدبیر و امید تا چه اندازه به استفاده از زنان در پست های مدیریتی توجه شده؟

وعده‌ها زیاد بود هر چند انتظار داشتیم مثل دولت دهم، اقای روحانی هم در این رابطه اقدامی انجام دهد و حداقل یک وزیر زن معرفی کند در واقع مرضیه دستجردی، وزیر زن دولت دهم یکی از موفق‌ترین وزرای دو دوره نهم و دهم بود و باعث افتخار است که اگر از نیروی زنان توانمند در پست وزارت استفاده می‌شد یا در سطح استاندار که متأسفانه این طور عمل نشد و بیشتر سمت‌های فرمانداری، بخشداری و معاونت‌های مختلف وزارتخانه‌ها به بانوان داده شد البته علیرغم مصوبه شورای عالی اداری در آخرین ماه‌های دولت یازدهم  که باید بر اساس آن 30 درصد از پست‌های مدریتی به زنان و جوانان داده شود ولی هنوز نه زنان و نه جوانان نتوانسته‌اند این 30 درصد را اشغال کنند البته بر اساس آخرین آمار 11 درصد از زنان در پست ها استفاده شد.

    انتقاداتی می شود که زنان در پست های مدیریتی خیلی موفق نیستند این انتقادات را ناشی از چه می دانید؟

 یکی از دلایل آن دلیل فرهنگی است هر قدر هم که زنان تلاش کنند می‌گویند که این موفق نبوده و دائم هم بدگویی‌ها می‌شود ولی بدگویی‌ها بیشتر از حسادت است. درست است زنان نتوانستند در اتاقک‌های لابی این مردان نفوذ کنند و سهم‌ شان را از هیأت مدیره‌ها کسب کنند، هر چند در بخش خصوصی این گونه نیست و به سود و زیان توجه دارند و از افراد شایسته استفاده می کنند اما من فکر می‌کنم این حرف‌ها از روی حسادت است و صحت ندارد.

     آیا مجمع نمایندگان تهران با شهردار تهران برای رفع مشکلات پایتخت تعامل دارند؟

 در مجمع یک سری جلسات با حضور نمایندگان تهران و اعضای شورای شهر و شهردار تهران برای تعامل بیشتر تشکیل می شود البته مدت حضور آقای افشانی بیشتر بود و ارتباط و تعامل بیشتری داشتیم آقای افشانی در حوزه عمرانی عملکرد خوبی داشت و یکسری از پروژه‌ها را خیلی خوب پیش بردند و به اتمام رساندند و  نباید از آن غافل شد ولی درمورد آقای حناچی با توجه به اینکه مدت کوتاهی از مسئولیت ایشان در شهرداری می گذرد نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت البته معاونت اجتماعی ایشان هم اخیرا منصوب شده و هنوز تعاملی با معاونت اجتماعی برقرار نشده است.

    چند چهره برجسته خانم در سال97 را نام ببرید؟

 بانوان فعالی در بخش NGO فعال هستند که یکی از آنها که خیلی خوب توانسته در قالب سمن وارد عمل شود و بخشی از مشکلات ناشی از زلزله را در استان کرمانشاه پوشش دهد خانم نرگس کلباسی است که خیلی خوب کار می‌کند. در عرصه هنری خانم نرگس آبیار خوب درخشید و توانست جوایز زیادی را درو کند و بسیار موفق هستند. یک جایی برای ارزیابی چهره‌ها بر اساس توانمندی به وجود آمده که  برخی خانم ها در عرصه آگاهی دادن در سرطان پستان که خیلی هم مهم است ورود کردند چون نرم ابتلای سرطان پستان در سطح بین‌المللی معمولا در کشورهای پیشرفته بین 50 تا 60 سال است ولی در ایران متأسفانه کاهش پیدا کرده و بین 40 تا 50 سال است که این نیاز به آگاهی بخشی دارد و باید از خانم‌ها بخواهند اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. بانوی دیگری که با شجاعتش من را شگفت زده کرد عکاسی بود که  در زمان حمله تروریستی خوزستان بدون هیچ ترسی و با شجاعت وظیفه خود را به خوبی انجام داد.

     شما در سال 97 در استادیوم ورزشی حضور یافتید و مسابقه فوتبالی را از نزدیک تماشا کردید، به نظرتان آیا اصولا ضرورتی برای حضور زنان در ورزشگاه وجود دارد و اینکه فکر می کنید این موضوع به نتیجه برسد؟

 یکی از مسائلی که من باید اشاره کنم ارتباط و تعامل خوبی است که بین وزارت ورزش و مجلس به وجود آمده به دلیل اینکه یکی از مطالبات مردم حوزه ورزش و نشاط عمومی  است. در این رابطه در رشته تکواندو خانم کیمیا علیزاده مدال آورد و بانوان در بازی کبدی مقام هایی کسب کردند و در هر عرصه ای که خانم‌ها وارد شده اند  توانسته اند جوایز بین‌المللی کسب کنند ، با توجه به تلاشی که این خانم‌ها در حوزه قهرمانی و همگانی انجام می‌دهند ما احساس کردیم شاید بتوانیم با تعامل با وزارت ورزش اقداماتی را به نفع جامعه زنان انجام دهیم. سال گذشته تیم فوتسال بانوان را به مجلس دعوت کردیم و در کمیسیون فرهنگی از آنها تقدیر شد و برای اولین بار این اتفاق افتاد؛ اینکه خانم‌ها حضور پررنگی به لحاظ تماشاگر در ورزشگاه داشته باشند یکی از مطالباتی است که در تهران و شهرستان‌ها وجود داشته و در حال حاضر نیز مقاومتی در برابرش نمی‌شود. 3 سال بود درهای سالن مسابقات بسکتبال و والیبال را بر روی خانم ها بسته بود اما در حال حاضر به راحتی حضور پیدا می‌کنند  و مسابقات را می‌بینند من مسابقه اخیر بستکبال را  نتوانستم تماشا کنم اما نیمی از جمعیت خانم‌ها بودند.

آخرین بازی که در ورزشگاه دیدم بازی پرسپولیس و کاشیمای ژاپن بود و بانوان با صرف 3 تا 4 ساعت توانستند وارد استادیوم آزادی بشوند درب ورود و خروج و خدمات جدا بود و مشکلی نبود. معتقدم فرصت تماشای بازی های ملی برای خانم‌ها باید فراهم شود ولی لیگ را من هیچ وقت هیچ قولی ندادم و صحبتی نکردم ولی اگر زمینه برای بازی‌های ملی مساعد باشد و مشکل و حاشیه‌ای پیش نیاید قاعدتا اتفاقی نمی افتد اتفاقا به دلیل نبود زنان هست که اتفاقات ضد فرهنگی رخ می دهد و گرنه در همه جای دنیا خانم‌ها و آقایان در کنار هم حضور دارند در این رابطه فضاهای ما تفکیک شده و فرصت خوبی برای سرگرمی خانم ها است.

     پوشش شما متفاوت و کامل است در این باره اگر نکته ای  دارید بفرمایید.

اینکه عده‌ای حجاب من را نمی‌پسندند مشکل خودشان است شورای نگهبان صلاحیت من را تأیید کرده و حجابم برخلاف عرف جامعه نیست بنابراین کسانی که می‌خواهندبه نوع حجاب و پوشش من ورود کنند به یک مسئله خصوصی ورود می‌کنند و به من نیز این اجازه را می‌دهند که من نیز در  زندگی خصوص آنها ورود  کنم

  خودم فکر می‌کنم حتی خانم‌های دیگر هم که حجاب چادر دارند به من می‌گویند حجابت کامل است و مسئله و موردی ندارد ولی اینکه عده‌ای حجاب من را نمی‌پسندند مشکل خودشان است شورای نگهبان صلاحیت من را تأیید کرده و حجابم برخلاف عرف جامعه نیست بخشی از بانوان دارای پوشش مانتو هستند و کسانی که می‌خواهند به نوع حجاب و پوشش من ورود کنند به یک مسئله خصوصی ورود می‌کنند و به من نیز این اجازه را می‌دهند که من نیز در عرصه زندگی خصوص آنها ورود  کنم.

    مهمترین مطالبه زنان از فراکسیون زنان چه بوده است؟

مهمترین مطالبه تعیین تکلیف لایحه تامین امنیت زنان بوده که انتظار می رود سریع تر تعیین تکلیف شود.

     اولویت فراکسیون زنان در سال 98 کدام است؟

 یکی از اولویت‌های مهمی که از ابتدای ورودم به مجلس مد نظرم بوده بحث اصلاح قوانینی بوده که به نوعی آسیب زننده به عرصه خانواده بوده و در واقع یکسری از آن قوانین باید اصلاح شود که یکی از آنان موضوع قانونی شدن حق اشتغال زنان در صورت ممانعت همسر است که باید تعیین تکلیف شود طرح دیگر تشدید مجازات اسیدپاشی و لایحه منع خشونت علیه زنان است از سویی یکی از مباحث مهمی که باید پیگیری شود حمایت از زنان به ویژه  زنان سرپرست خانوار  که در برنامه ششم توسعه هم یکی از اولویت‌ زنان سرپرست خانوار بود و در جلساتی که با دستگاه های مختلف داریم از آنها پیگیری می کنیم که چه برنامه‌هایی را برای بهبود حوزه زنان در نظر گرفته اند.

    تعداد نمایندگان خانم 17 نفر است؟ به نظرتان این تعداد کافیست؟

فضا برای افزایش تعداد نمایندگان زن فراهم است زیرا زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و اغلب آنها تحصیلات عالیه دارند و در عرصه‌های مختلف کار کردند و به همین لحاظ توانمندی‌های لازم را دارند و می‌توانند از حقوق خود و مردم دفاع کنند یکی از پیشنهادهایی که طرح جامع انتخابات داشتیم بحث افزایش تعداد نمایندگان زن است و در واقع تاکید داریم که در استان‌ها یک ششم از زنانی که می‌توانند وارد شوند از احزاب و تشکل‌های صنفی باید از زنان باشند و این یک ششم بتوانند به مجلس وارد شوند.

    فعالیت سیاسی شما در زندگی شخصی تان تأثیر گذاشته است؟

 فرزندان من بزرگ هستند و همسرم خیلی به من کمک می‌کند ایشان در ساختار دولت مشغول است ولی فعالیت سیاسی ندارد بچه ها مشغول به کار خودشان هستند ولی در  ساعات پایانی روز و روزهای تعطیل با هم هستیم.

     ارزیابی شما از مصوبه مجلس در مورد ممنوعیت نمایندگی پس از سه دوره متوالی چیست؟

 به نظر من فرصت خوبی است هم برای نمایندگانی که 3 دوره آمدند  که قطعا می‌توانند در دوره‌های بعدی حضور پیدا کنند و هم اینکه فرصتی برای بازبینی و توان افزایی خودشان در این عرصه داشته باشند و هم اینکه به جوانان فرصت داده شود تا بتوانند به این عرصه وارد شوند در همین دوره از مجلس بیش از 70 نفر از دوره‌های قبل هستند یعنی با اینکه این دوره مجلس به شدت تکان خورد و تغییر کرد ولی با این حال بیش از 70 نفر از دوره‌های قبل که سه دوره و چهار دوره حتی پنج دوره در مجلس بودند. فکر می‌کنم این مصوبه فرصتی است برای اینکه فضا  و  اقداماتی جدید در مجلس انجام شود.

      تمایل دارید فیش حقوقی خود را در معرض دید قرار دهید؟

اگر فیش حقوقی رسما هر ماه صادر شود در سامانه قرار می گیرد و مانند حضور و غیاب و آرا مردم از میزان آن مطلع می شوند.

    به عنوان حرف پایانی اگر مطلبی دارید بفرمایید؟
 نمایندگی مردم یک افتخار، وظیفه و خدمت و کار بسیار سختی است و واقعا اگر بخواهید تمام توانت را برای این کار بگذارید من فکر می‌کنم که تو این یک دوره باید تمام توانم را بگذارم و هر کاری که می‌توانم انجام دهم  چون واقعا هم شرایط سختی ما به مجلس ورود کردیم و این شرایط به مرور زمان به لحاظ اقتصادی سخت‌تر شد.

فکر می‌کنم که حداقل ما می‌توانیم فضای امیدوار کننده را برای مردم با باز کردن یکسری از عرصه‌های فرهنگی فراهم کنیم علیرغم اینکه مردم مشکلات اقتصادی شدید دارند و نمی‌توانند از این فرصت‌های فرهنگی استفاده کنند به صراحت می گویم که من برای اینکه گفته ام عرصه نشاط و شادمانی یک خبر خوب است که با حضور مردم در رویدادهای فرهنگی فراهم می شود، اینکه زنان هم امکان حضور در ورزشگاه داشته باشند یا یک هنرمند در پارک و فضای بازی رایگان کنسرت برگزار کند و یا نمایشی میان مردم رایگان اجرا شود دائم بد و بیراه شنیده‌ام در حالی که من عضو کمیسیون فرهنگی هستم و فکر می‌کنم که الان در این شرایط تحریم سخت و سوء تدبیرها یک فرصتی باید فراهم شود و نباید این امکان را  از مردم بگیریم. می توان همین امکان را در اختیار مردم قرار داد و هم به معیشت آنها توجه کرد.

معتقد هستم هم باید به اقتصاد مردم و هم فرهنگ آنها رسید چون دائم ما آمدیم اولویت فرهنگ را کمرنگ کردیم به همین دلیل دچار مشکلات عدیده در عرصه فرهنگی هستیم.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت،تاریخ انتشار:12فروردین 1398،کد خبر:421322،www.icana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین